Film: Jesszus! (Mel Gibson: Passió)

  • 2004. április 1.

Zene

Megelőzte a híre. Oh, igen, az ilyesmi megesik mindgyakran mostanában: pr, mi más. Hogy most mégis kell foglalkoznuk az előzményekkel, az semmiképpen sem nevezhető örömtelinek, hiszen azért van, mert nem mondhatjuk, hogy nincs közünk hozzá. Van, még akkor is van, ha amúgy nem lenne: ott tartunk pillanatnyilag, hogy Magyarországon, mikor antiszemitizmust kiáltanak, senki sem mondhatja nyugodt lelkiismerettel, hogy "hagyjanak ezzel engem békin". Akkor sem járnánk jobban, ha - mint az ilyen tárgyú utóbbi filmek esetében eddig szokásos volt - az "illetékesség" istenkáromlást óbégatna. Ráadásul ezúttal kombinációs kűrt kell futni: az idevágó közlések szerint a darab azért istenkáromló, mert antiszemita. Mi más is lehetne?

Megelőzte a híre. Oh, igen, az ilyesmi megesik mindgyakran mostanában: pr, mi más. Hogy most mégis kell foglalkoznuk az előzményekkel, az semmiképpen sem nevezhető örömtelinek, hiszen azért van, mert nem mondhatjuk, hogy nincs közünk hozzá. Van, még akkor is van, ha amúgy nem lenne: ott tartunk pillanatnyilag, hogy Magyarországon, mikor antiszemitizmust kiáltanak, senki sem mondhatja nyugodt lelkiismerettel, hogy "hagyjanak ezzel engem békin". Akkor sem járnánk jobban, ha - mint az ilyen tárgyú utóbbi filmek esetében eddig szokásos volt - az "illetékesség" istenkáromlást óbégatna. Ráadásul ezúttal kombinációs kűrt kell futni: az idevágó közlések szerint a darab azért istenkáromló, mert antiszemita. Mi más is lehetne?

Tehát antiszemita-e Mel Gibson A passiója?

Lehet, de mire megyünk vele? Mire megy vele bárki is?

Az alapkérdés eldöntéséhez finoman szólva is kisipari módszerek állnak e helyt rendelkezésünkre. Bánja a fene egyébként, legyen ilyesmire tudományos szisztémája a kórságnak. Szóval azt néztük, hogy mennyire gizdák a zsidók - így en bloc - ebben a filmben. Azok, ha akarom, ők a rosszak. (Senkiben ne merüljön fel kétség, szemrebbenés nélkül vizsgálható e mű aszerint, hogy jók vannak benne meg rosszak.) Jaj, nagyon rosszak: főpapjaik különösen, de tömegbe verődött talpasaik is, brrr. Keresztet követelnek annak, akit alig pár napja királyuknak neveztek, elengedik Barabást, amikor nem kéne, izgága csőcselék. Némileg bonyolultabb problematikum, hogy a néző ettől megutálja-e őket? (Még mindig az en blocban vagyunk.) Veszedelmes vizsgálat ez, de aki abból indul ki, hogy itt egy ország gyűlölte engesztelhetetlenül Leonciót, amikor az csúnyán viselkedett Isaurával, az sürgősen forduljon orvoshoz. Továbbá az is, aki a látottak hatására antiszemitává (vagy antiszemitábbá) leszen. Ennyivel azonban nem tudhatjuk le ezt a végtelenül méltatlan vizsgálatot. Szigorúan a film logikájánál maradva annak felmérését sem kerülhetjük ki, hogy kiderül-e, ebben a sztoriban a jók is zsidók. Szerintem nem pech, hogy a Bibliában viszonylag kevés a Harvardról vagy a Harlemből szalajtott szereplő. A jó zsidókkal rossz a helyzet: a tanítványok ott vannak ugyan testi valójukban egy darabig, de játéka igazán csak Júdásnak és Péternek van, utóbbinak szám szerint három is, na, mit gondolnak? (Láttuk még Pált, jó volt.) A népségben viszont akadt egy igaz ember. Sőt több is. Kettő, ha jól számoltam.

Összegezve: Mel Gibson filmje nem antiszemita alkotás, de egy hajszálnyit sem gravíroz a világ folyásán, így marad a pakliban, hogy a feltevés bármikor nekiszegezhető. Különösen arrafelé, ahol az ország egyik fele a lelke mélyin azt szeretné, hogy Barangó csináljon filmet Jézus Krisztusról, a másik meg azt, hogy Döbrentei Kornél. Meglehet, bármelyikükkel jobban jártunk volna, hiszen Mel Gibson filmje legkivált unalmasra sikeredett. Pont olyan unalmas, mint ez az "antiszemita-e?" kérdéskör.

A film maga abból a feltételezésből indul ki, hogy az Újszövetséget mindenki ismeri, semmi okunk ezért kárhoztatni. Ott lépünk be, hogy lefogják Jézust, a miértet otthonról kell hozni (bár később előfordulnak újszülöttek számára is irányadó megjegyzések). E kezdet rögtön meg is határozza, hogy miről látunk majdmozgóképes értekezést. Jézus szenvedéséről. Arról, hogy mibe is fájt a megváltás, a megváltásunk. Ezt persze valamelyest szűkítenünk kell, hiszen alkalmasint csupán Krisztus fizikai szenvedésével van dolgunk. Tehát Gibson a legkézzelfoghatóbbig egyszerűsíti mondandóját, ha tetszik biztosra megy. Szebben mondva: a legszélesebb tömegekhez kíván szólni. Kevésbé szebben: nincs túl jó véleménnyel reménybeli nézőiről. Úgy van vele, hogy egy maflást mindenki megért. Azt szeretné tán, ha úgy vennék filmjét, mint egy ökölcsapást. Ja, szoktak ilyesmit filmekre mondani, olyan volt, mint egy gyomronvágás stb. Nem volt olyan, fárasztó volt.

A végeredményt tekintve bármi más elhanyagolható, mindössze a sokkolás szándékának látványos volta játszik. A katonák bánásmódja foglyukkal, a korbácsütések, az út a kereszttel és a megfeszítés nem vagy alig is engednek teret még a velük legszorosabban összefüggő szituációknak sem. Egy halvány gondolattal arrébb pedig nem jutunk semmi szín alatt. A szenvedés megmutatása éppenséggel lehet egy filmben pont elég vagy akár több is a kelleténél, de ennek korbácsütésekre szűkített előadása a néző egy-kétszeri összerándulásánál, esetleg undoránál aligha fialhat többet. Hogy ennél mégsem jutunk tovább, az már bizony hitbéli kérdés. Mondjon bármit Mel Gibson (és a Szentszék), A Passió alkotói nyilvánvalóan minden felett Hollywood mindenhatóságában hisznek, aztán másodsorban is abban. A jóisten, ha egyáltalán, csak utánuk jön a sorban. Ebbe természetesen eszünk ágában sincs belekötni, mindenki abban hisz, amiben bír. Pláne Hollywood hatásosságáról mi is sokat tartunk, még ha ez nem boldogít is. Attól meg határozottan tartózkodnánk, hogy ezt a potenciált hozzá nem illő dolgokkal hasonlítgassuk össze.

De ahogy mondani szokták, mindig az első pofon a legnagyobb: csak azt kell túlélni, még akkor is, ha e túlélés semmi hozadékot nem rejt. Ebbe bukik bele végérvényesen Gibson. Minden második-harmadik pofonja már az elsőt gyengíti. Vajon hányadik csapásnál fordul az egysíkú igyekezet nevetségességbe, vagy ha abba mégse - végtére mit röhögjünk véres húscafatokon -, szánalmasságba feltétlenül. Oly kínos ez a vérizzadmányos igyekezet, hogy az már fáj. Pontosabban fájna, ha épp nem a fájdalom inflációjának a falvédőjét bámulnánk.

Apropó, falvédő, egyéb ígéreteit sem tartja be a vállalat. Gibson egy interjúban képei kapcsán Caravaggiót emlegeti, ez szimpatikus, az öreganyámék falán lógó szentképet mégis snassz lenne, akkor is, ha az közelebb jár az igazsághoz. De ez van, a rendezői invenciótlanság leginkább a képeken feltűnő.

Mindazonáltal semmi okunk vitatkozni az alkotás végső üzenetével: "becsüljük meg magunkat!". Azon vagyunk, de oly nehéz.

Turcsányi Sándor

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.