Fischer Iván: „Az alapfokú oktatás fontosabb, mint az, hogy ki vezeti a Zeneakadémiát”

Zene

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmesterét elsősorban a következő évadról kérdeztük, de nem állhattuk meg, hogy a Zeneakadémia körüli botrányról ne kérjük ki a véleményét.

magyarnarancs.hu: A Figaro házassága volt az első opera, amit rendezőként és egyben karmesterként színpadra állított, s ezután csupa operai ínyencséggel szolgáltak: Falstaff, Orfeo, Pelléas – bizonyára kihagytam pár címet. Az ősszel induló évadban az Ariadné Naxos szigetén következik. Miért erre esett a választás?

Fischer Iván: Ez a zseniális opera évtizedek óta kedvencem. A tragédiát és a komédiát keveri benne Richard Strauss és librettistája, Hugo von Hofmannsthal. Bátor terv, de a két műfaj organikusan egymásba simul, az eredmény csodálatos.

magyarnarancs.hu: Az operát Richard Strauss Az úrhatnám polgárhoz írt zenéje vezeti majd fel. Mi köze a kísérőzenének és az operának egymáshoz?

FI: Strauss és alkotótársa eredeti elképzelése az volt, hogy Moliére színdarabja (Hoffmanstahl adaptációjában), valamint az Ariadnéról szóló opera egyetlen estén hangozzon el, de ebből teljes kudarc lett. Főként azért, mert a háromórás színdarab és a másfél órás opera egymás után túl hosszú, nem bírta a bemutató közönsége. A szerzőpár erre kitalálta azt az elmés megoldást, hogy az operát egy prológus vezesse be, amiből kiderül, a színtársulat miért adja elő a vígjátékot és a tragédiát egyszerre. A gazdag háziúr dönt így, mert nincs idő: mindjárt kezdődik a tűzijáték. A megoldás bravúros, de engem az eredeti koncepció új adaptációja érdekel, mi a szünet előtt Strauss Az úrhatnám polgár-szvitjét adjuk elő, koreográfiával. Ez teljesen új változat lesz.

magyarnarancs.hu: A jövő évadban a Fesztiválzenekar bemutatja az ön hegedűversenyét is. Egykori csellistaként miért éppen erre a hangszerre komponálta?

FI: Tizenöt-húsz évvel ezelőtt kezdtem el komponálni, és a legtöbb darabot énekhangra írtam: köztük három operát. Csak néhány hangszeres művem van. A kérdésére nem tudok magyarázatot adni, talán a hegedű hangfekvése érdekelt, ami közel áll a női hanghoz.

 
Fischer Iván
Fotó: Nagy Attila / BFZ

magyarnarancs.hu: A hegedűverseny Bach emlékére készült. Hommage a nagy zeneszerző előtt?

FI: Inkább paródia. Bach régi francia táncokból komponált szviteket, amiket az őkorában már nem táncoltak. A gavotte, bourrée, gigue, rigaudon, talán nosztalgiát ébreszthettek az idősebb hallgatókban. Ennek a nosztalgiának mai adaptációja az én művem témája. A Táncszvit nevű hegedűversenyben lesz bossa nova, ragtime, tangó, boogie-woogie.

magyarnarancs.hu: A mű szólistája a fiatal ukrán hegedűművész, Diana Tiscsenko lesz. Mi kelti fel a figyelmét egy hangszeres előadóban?

FI: Csakis a zenei tehetség. Diana a Krímből származó ukrán művész, ennek azért lesz jelentősége, mert az Európai Hidak Fesztiválon együtt muzsikál majd az Európai Unió Ifjúsági Zenekarával és velünk.

magyarnarancs.hu: A Budapesti Fesztiválzenekarnak évek óta van egy korhű hangszereken játszó régizenei együttese. Egy-két évtizede a barokk vagy akár a reneszánsz zenét leginkább mai hangszereken adták elő, mára viszont szinte elvárás a barokk hangszer. Mit gondol a kérdésről?

FI: Én sokkal megengedőbb vagyok. Szerintem a korhű hangszereken tapasztalatot lehet szerezni, mert a hangszer megtanít a stílusra. Ha valaki barokk hegedűn, fuvolán vagy natúrkürtön játszik, kinyílik számára egy világ, megérzi ennek a zenének a lényegét, és automatikusan elsajátítja a hangzás és az artikuláció sokszínűséget. Lassan másfél évtized eltelt, mióta a Fesztiválzenekar muzsikusai korhű hangszereket vettek a kezükbe, sokan azóta is szeretik, várják ezeket az alkalmakat. De nem gondolom, hogy az eredeti hangszer használata kötelező. A napokban például modern hangszereken adtuk elő a Máté-passiót, már azért is, mert modern betétek szerepeltek benne.

magyarnarancs.hu: Távol tartotta magát a Zeneakadémia rektorválasztása körüli botrányos eseményektől, nem nyilvánított véleményt, pedig biztosan sokak kíváncsian várták volna. Miért?

FI: Keveset tudok az egyetem ügyeiről.

Az én szívügyem a kodályi örökség, az, hogy mi történik a zeneiskoláinkban. Kodály is azt érezte a legfontosabbnak, hogy háromtól tizenkét éves korig tanuljanak meg a gyerekek kottát olvasni, hangszeren játszani és mindenekelőtt kórusban énekelni.

magyarnarancs.hu: Ön szerint ebben nem állunk elég jól?

FI: Magyarország két fontos kincs birtokában van. Az egyik a Kodály-módszer, ami még működik néhány iskolában. A másik a zeneiskolai hálózat, ahol kiváló pedagógusok dolgoznak, és valóban szinte világelsők vagyunk a kicsik zenetanításában. Persze  kopik ez, de nagyon kellene ezekre a kincsekre vigyázni. Az alapfokú oktatás minősége szerintem fontosabb, mint az, hogy ki vezeti a Zeneakadémiát, már csak azért is, mert tizennyolc éves korukig itthon vannak még a gyerekek, utána sok tehetség inkább a külföldi tanulást választja.

Operabemutatóval indul a Fesztiválzenekar következő évada

Jubileumi évada után komoly és könnyed, klasszikus és mai, magyar és nemzetközi szezonra készül a Budapest Fesztiválzenekar (BFZ). Az alaphangot Richard Strauss Ariadné Naxosz szigetén című operája adja meg, amelynek főszerepét Emily Magee alakítja. Az előadásnak Fischer Iván nemcsak dirigense, hanem társrendezője is lesz, a művet a kiváló színésznő és commedia dell’arte-specialista Chiara D’Annával közösen állítják színpadra. A magyar EU-elnökség időszakában a BFZ az Európai Unió Ifjúsági zenekarával közösen lép színpadra.

Fischer Iván két Mahler-szimfóniát is vezényel a 2024–25-ös évadban, a monumentális Másodikat a Nemzeti Énekkar közreműködésével, és a nevezetes Adagiettót is tartalmazó Ötödiket. Elismert, inspiráló és karakteres karmesterek érkeznek az együtteshez. Jakub Hrůša egy teljesen cseh programot vezényel, de visszatér Andrés Orozco-Estrada és Robin Ticciati is.

A nagyközönség április 3-tól vásárolhat bérleteket. Továbbra is lehet tisztán a Zeneakadémiára vagy tisztán a Müpába szóló bérleteket vásárolni, de megmaradtak a népszerű vegyesbérletek is. A következő évadban is folytatódnak a Kakaókoncertek, az Iván mesél sorozat és a nagyon népszerű Midnight Music koncertek is.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.