Lemez

Fran Palermo: Fran Palermo

  • Lang Ádám
  • 2015. június 28.

Zene

A 2011-ben alakult Fran Palermo balkáni és spanyol hatásokkal játszó indie rockját eleinte utcai koncerteken próbálgatta. Aztán szép lassan a budapesti klubélet egyik üde színfoltja lett, noha korai minialbumai egy-két tényleg eltalált dalt leszámítva nem voltak túl emlékezetesek. A tavaly decemberben kiadott Sun In Splendour EP azonban már tényleg figyelemre méltó volt: ezen jó néhány újabb mintát emeltek be dalaikba mindenféle meleg éghajlatról, majd egészen különleges egységgé rendezték zenéjüket.

A debütlemez ezt az EP-t bővíti ki. A tagok átlagéletkorára utaló Requiem n°21-ban rögtön a pszichedelikus rock találkozik a westernnel, a második Engrossingban a tánczenével, később a Vengo pedig a garázsrockkal kacérkodik. De ez ismét csak a sztori egyik fele. A harmadik számmal kiérünk a tengerpartra, ahol sorban jönnek a hawaii strandzenéktől az afrorockig egy csomó mindent megidéző, fúvósokkal, kongákkal és hevenyészett gitárszólókkal feldobott témák. És bár néha kicsit háttérzene jellege lesz az egymásra következő lassabb számoknak, egy pillanatra sem csúszunk át kellemetlen, lakossági latinoskodásba. Lényegileg végig indie rock marad a Fran Palermo, csak sokkal színesebben, mint általában szokás. Kicsit olyan az egész, mintha az R-Go rejtői univerzumához vagy mondjuk a Gustave Tiger szecessziós punkjához hasonlóan egy sosemvolt pánmediterráneumban járnánk. És ami a legfontosabb: ez itt sem belemagyarázott koncepció. Azért tud igazán vonzó lenni a lemez, mert tényleg a számokból árad a meleg – és az érzés, hogy mi is ott vagyunk.

MamaZone, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."