Lemez

Gustave Tiger: Chaste And Mystic Tribadry

  • - greff -
  • 2016. június 19.

Zene

Poszt- vagy protopunk? London és Manchester, vagy New York és Detroit? Sydney! Vagy mégis inkább Berlin és Düsseldorf? Akit érdekel a műfaj, és egy kicsit is ad magára, életé­ben legalább egyszer folytatott már késhegyig menő vitát ezekről a döntő jelentőségű kérdésekről. A Gustave Tiger viszont nem teszi le a garast sehová – vagy mondjuk inkább úgy, hogy mindenhová leteszi. A budapesti zenekar grandiózus kísérletet folytat, hogy egyszerre öleljen fel és borítson a hallgatóra minden tudást, amely a Fun House és a This Nation’s Saving Grace között felhalmozódott, beleértve a gótikus és indusztriális kitérőket is. Vegyük ehhez hozzá azt az egyszerre megsüvegelendő és fájdalmasan rátarti tulajdonságot, miszerint a zenekar tagjai szabad idejükben legfőképp az Országos Széchényi Könyvtár csemegéit szeretik magukba passzírozni (bizonyítékkép íme néhány számcím: Calliope Visiting Muelhausen, Lord of Arcturus, Zenobia’s Last Look Upon Palmyra), és máris valami embertelen káoszt képzelhetünk magunk elé. Ez azonban a valóságban nem így van. Vagy csak részben van így, mindenesetre erősebb pillanataiban a Gustave Tiger (saját és lopott) ötletektől, erőtől és frissességtől túlcsorduló számokat képes összerakni. A zenekar főleg akkor van elemében, amikor fájdalmasan szoros kereteket szab magának: a Prielle, a Mermaid és a Zenobia… például összesen nem tesz ki 2 percet sem, de ezek a színpompás villanások így is a tudatunkba égnek. Másutt egy kiállításmegnyitó önelégült bölcsészeit hallani inkább – a lemez azonban még ilyenkor sem untat.

Tom-Tom Records, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.