"Ilyen nagy szavakat mondjunk" - Borbély Szilárd: Egy gyilkosság mellékszálai (könyv)

  • Urfi Péter
  • 2008. április 17.

Könyv

Tudom, hogy egy kritikus - ha komolyan akarja venni magát - nyomorult élete során alig néhányszor engedheti meg magának a "leg"-ek luxusát, de most ezt nem akarom elspórolni: az összefüggő szövegvilág, amely az utóbbi öt évben Borbély Szilárd mint szerzői név köré épül, a legfontosabb fejleménye napjaink magyar irodalmának. A Vigilia Kiadó kiváló esszésorozatában megjelent legújabb kötetének címe érvényes az egész korpuszra: egy gyilkosság mellékszálai tekergőznek nyelvi regisztereken és műfajokon keresztül. Ha nagyon leegyszerűsítem, van egy történet: egy brutális rablótámadás és annak következményei, elsősorban az anya elvesztése; illetve van egy metafizikai botrány: a gyilkosság. Ezek íródnak újra Borbély verseiben (Halotti Pompa), a versek jegyzeteként szereplő újsághírekben, esszéiben, interjúiban, egy publicisztikájában (Május 26.) és - áttételesen, de - a Míg alszik szívünk Jézuskája című betlehemes misztériumban is.

A kritika közös belátását, miszerint a Hosszú nap el (1993) óta Borbély műveinek alapegysége nem a vers vagy a ciklus, hanem a kötetegész (a képekkel, kísérőszövegekkel együtt), az esszék és interjúk megjelenése után úgy gondolhatjuk tovább, hogy a valóban szokatlanul szervesen építkező Halotti Pompa egyes verseinek kínálkozó értelmezési kerete a köteten kívülre terjed.

De az Egy gyilkosság mellékszálai jóval több, mint hasznos kommentár az utóbbi évek legsikeresebb verseskönyvéhez. (Az első kiadásról mintegy tizenöt kritikát és tanulmányt olvastam, amelyek mind a feltétlen - tehát relatíve gyengébb részekről sem tudó - csodálat hangján szóltak, ami azért nem jól van így.) Egyrészt, mert a viszony nem hierarchikus: a versek ugyanannyira az esszék kommentárjai, mellékszálai, mint fordítva; másrészt, mert műfajilag és tematikailag gazdag gyűjteményről van szó akkor is, ha a - Halotti Pompáéhoz hasonló - központi problémák minden lapon ott kísértenek. Ezért a továbbiakban tartózkodom a versek világával való összeolvasás buja csábításaitól, amire az olvasót csak biztatni tudom.

Már a kötetnyitó Töredékek a gyilkosságról tartalmazza az egyik legfontosabb alapvetést: a gyilkosság istenjel, és Jézus halála óta "minden testben Krisztust ölik meg, és ugyanakkor minden test Krisztusba veti reménységét". A töredékekben felbukkannak a későbbi írások vissza-visszatérő szereplői, témái: Angelus Silesius, Pilinszky, a test, Kertész és a kaddis, Auschwitz. Szembeötlő, hogy bár változatos műfajú és zömükben felkérésre készült szövegekről van szó, mégis rengeteg a produktív összecsengés, lényegi párhuzam (és az önismétlés). Kafka és Kirkegaard, felvilágosodás és haszidizmus, vallásos és tudományos világnézet, illetve Krisztus alakja például egyik írásnak sem kiemelt tárgya, de szerepük számos szövegben meghatározó, problematizált.

Ezeknél is fontosabb a személyesség kérdése, amely az interjúkban a kimondás, körülírás és elhallgatás retorikai alakzataiban, míg az irodalmi elemzésekben sajátosan alkotó-szempontú, a kulturális emlékezetet előtérbe állító megközelítésekben jelenik meg. Ezekben a jelentékeny, személyes vallomásokat is tartalmazó értelmezésekben Borbélyt a saját halálát író Nádas érdekli. Kertész "egyes fogalmainak egzisztencialista forrásvidéke és tapasztalatainak elemi tudása között közvetítő" elbeszélései. A Ferencz Győző monográfiájában megelevenedő, az életszentség fogalma felől megértett Radnóti, akiben "gyilkosai a zsidót látták", de "ő úgy fogadta el a rá kiszabott halált, úgy halt meg, hogy költészetével keresztény értelmet adott neki". József Attila "meggyötört, mindig éhes, de az utolsó években öklendezve nyelő" teste. Nem mellékesen: a testről való beszéd csendes radikalitása talán a kötet leginkább folytatható és folytatandó vonulata, hiszen itt nem másról van szó, mint a kultúrának az emberi testből kiinduló újragondolásáról.

Hogy ilyen nagy szavakat mondjunk. Ezt a félmondatot Borbély mondja egyik gondolatmenete után, de az Egy gyilkosságÉ nagy részére igaz (meg erre a kritikára is). Egy olyan szuverén eszme- és fogalomrendszer bontakozik ki előttünk, amely az erkölcs, a teológia és a filozófia alapjaira kérdez rá, és legtöbbször nagyon erős válaszokat kap. Ez a rendszer állításaiban apokrif, attitűdjében szakrális. Az esszék énje a felvilágosodás gyermeke, de annak törekvéseiben bízni nem, csak - mint vallásban - hinni tud. Úgy virrasztja a jövőt, hogy nyelvének mintázatán kirajzolódik a minden reményt fölülíró botrány, a bomlásnak induló Jézus halott arca.

Természetéből adódóan azonban ez a fogalomrendszer gyakran szül közhelyeket, mikor mondjuk a magyar társadalomban mostanában megcsappant szolidaritásról, a hajléktalanokról vagy a technológiai fejlődés és a holokauszt tapasztalatának kihívásai előtt álló kortárs egyházról értekezik. A Virraszt, virrasztás, virrasztó és A jerikói úton című írásokról beszélek, amelyeket a többi közül kilógónak, jobb részeik ellenére kevéssé relevánsnak érzek.

A kötetben szereplő négy interjú közül Molnár Csabáéban az idő és a magánéleti mozzanatok, Tillmann Józsefében a teológia kerül előtérbe, Fodor Péter nagyon átgondolt és szakszerű kérdései nyomán pedig elsősorban az irodalomelmélet és Borbély irodalomtörténészi munkájának problémáiról van szó. Az igazi nevem nem ismerem című beszélgetésről még ennyit se mondanék, azt mindenki olvassa el, döbbenetes.

Külön tanulmányt érdemel a kötetzáró Egy bűntény mellékszálai, amely a legerősebb írás a könyvben (bár a folyóiratban megjelent változat befejezésének átírása, azt hiszem, nem tett jót neki), és amit még leginkább elbeszélésnek mondhatunk. Az édesanyja meggyilkolása után a boncolási jegyzőkönyvet és a gyanúsítottak vallomását a főszereplő fikcióként, a narratológia eszköztárát felvonultatva vizsgálja, a külső nézőpont megindító áltárgyilagosságával.

Mindezek referencialitásáról kellene még írnom: ahogy a valóság fikciója a második bekezdésben felsorolt szövegekben és recepciójukban megjelenik. De még nem tudok.

Vigilia Kiadó, 2008, 212 oldal, 1700 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.