Jean-Baptiste Mix - Laurent Tirard: Moliere (film)

  • Horváth Klaudia
  • 2007. július 26.

Film

Először is szögezzük le, ez nem életrajzi film. Egy komédia, amiben a címszereplő összes darabját öszszekeverték, kicsit kifordították, és magát az írót is belemosták; személyiségét egybeolvasztották Tartuffe-fel, aki persze önmagaként is megjelenik, így szembetalálkozik önmagával.

Az alaptörténet, hogy Jean-Baptiste Poquelin dit Moliére tizenhárom év vándorszínészet után visszatér Párizsba, hogy XIV. Lajos előtt játszhasson a társulatával. Hiába a király komédia iránti rajongása, Moliére mindenáron tragédiát szeretne előadni, bár mindenki tudja, hogy csapnivaló a drámai szerepekben. Ekkor megjelenik egy fiatal nő, aki haldokló anyjához kéreti a színészt, de nem tudjuk meg, hogy mi történik a betegszobában, mert becsukódik előttünk az ajtó. Inkább elkezdődik egy álom vagy visszaemlékezés vagy a kettő keveréke (ez tűnik a legbiztosabbnak, hisz az üres lapra hajtja le a fejét, majd a Tartuffe kész kéziratáról emeli fel) a fiatal Moliére-ről, akinek adósságai vannak, amiért börtönbe zárják. A történet idáig követi az életrajzi szálat, majd egy hirtelen váltás: kezdődik a fikció, ahol mindenki több Moliére-figura keveréke (pl. Céliméne-ben van egy kevés a Mizantróp Céliméne-éből, a Tudós nők Philamintéből és a Kényeskedők alakjaiból is).

Jourdain, a gazdag kereskedő felfogadja hősünket, hogy tanítsa meg a színészet mesterségére, mert el akarja nyerni az említett bájos özvegy, Céliméne szerelmét. Papi ruhába öltözteti a színészt, és Tartuffe-ként bemutatja a családjának, de Elmire, Jourdain felesége el akarja kergetni a háztól a botcsinálta egyházi férfit. Természetesen nem maradhat ki a Tartuffe híres jelenete sem: Elmire, hogy bizonyítsa, hogy a vendégük hazudik, elbújtatja az asztal alá a férjét, de a csalás nem derül ki, sőt másfajta csalás lesz belőle: Moliére és Elmire összeborulnak.

Innen felgyorsul a film, újabb jelenetek bukkannak fel a címszereplő leghíresebb komédiáiból, néhol szó szerint, néhol kicsit átírva, végül a színész kilép a család életéből. A film legnagyobb dobása persze az, amikor a két Tartuffe találkozik. Végül azt is megtudjuk, mi történt az elején ránk csukott ajtó mögöttÉ

A Moliére egy finom, elragadó, kicsit franciás, kicsit moliére-es (bár lehet, hogy a kettő ugyanaz) komédia, kedves párbeszédekkel, kellő iróniával és szarkazmussal - minden szempontból napjaink mozija a velünk és bennünk élő fösvényekről, tudós nőkről és Tartuffe-ökről.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.