Jean-Baptiste Mix - Laurent Tirard: Moliere (film)

  • Horváth Klaudia
  • 2007. július 26.

Film

Először is szögezzük le, ez nem életrajzi film. Egy komédia, amiben a címszereplő összes darabját öszszekeverték, kicsit kifordították, és magát az írót is belemosták; személyiségét egybeolvasztották Tartuffe-fel, aki persze önmagaként is megjelenik, így szembetalálkozik önmagával.

Az alaptörténet, hogy Jean-Baptiste Poquelin dit Moliére tizenhárom év vándorszínészet után visszatér Párizsba, hogy XIV. Lajos előtt játszhasson a társulatával. Hiába a király komédia iránti rajongása, Moliére mindenáron tragédiát szeretne előadni, bár mindenki tudja, hogy csapnivaló a drámai szerepekben. Ekkor megjelenik egy fiatal nő, aki haldokló anyjához kéreti a színészt, de nem tudjuk meg, hogy mi történik a betegszobában, mert becsukódik előttünk az ajtó. Inkább elkezdődik egy álom vagy visszaemlékezés vagy a kettő keveréke (ez tűnik a legbiztosabbnak, hisz az üres lapra hajtja le a fejét, majd a Tartuffe kész kéziratáról emeli fel) a fiatal Moliére-ről, akinek adósságai vannak, amiért börtönbe zárják. A történet idáig követi az életrajzi szálat, majd egy hirtelen váltás: kezdődik a fikció, ahol mindenki több Moliére-figura keveréke (pl. Céliméne-ben van egy kevés a Mizantróp Céliméne-éből, a Tudós nők Philamintéből és a Kényeskedők alakjaiból is).

Jourdain, a gazdag kereskedő felfogadja hősünket, hogy tanítsa meg a színészet mesterségére, mert el akarja nyerni az említett bájos özvegy, Céliméne szerelmét. Papi ruhába öltözteti a színészt, és Tartuffe-ként bemutatja a családjának, de Elmire, Jourdain felesége el akarja kergetni a háztól a botcsinálta egyházi férfit. Természetesen nem maradhat ki a Tartuffe híres jelenete sem: Elmire, hogy bizonyítsa, hogy a vendégük hazudik, elbújtatja az asztal alá a férjét, de a csalás nem derül ki, sőt másfajta csalás lesz belőle: Moliére és Elmire összeborulnak.

Innen felgyorsul a film, újabb jelenetek bukkannak fel a címszereplő leghíresebb komédiáiból, néhol szó szerint, néhol kicsit átírva, végül a színész kilép a család életéből. A film legnagyobb dobása persze az, amikor a két Tartuffe találkozik. Végül azt is megtudjuk, mi történt az elején ránk csukott ajtó mögöttÉ

A Moliére egy finom, elragadó, kicsit franciás, kicsit moliére-es (bár lehet, hogy a kettő ugyanaz) komédia, kedves párbeszédekkel, kellő iróniával és szarkazmussal - minden szempontból napjaink mozija a velünk és bennünk élő fösvényekről, tudós nőkről és Tartuffe-ökről.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.