Lemez

John Carpenter: Lost Themes

  • - greff -
  • 2015. március 13.

Zene

Emlékszünk még azokra az időkre, amikor John Carpenter megbecsült filmrendezőnek számított? Kétségkívül nem ma volt. Utoljára talán az Elpusztíthatatlanokkal gurított nagyot a mester szerény 27 évvel ezelőtt, azóta pedig leginkább azon munkálkodott, hogy elhomályosítsa rajongóiban a Halloween, A dolog vagy a Nagy zűr kis Kínában maradandónak hitt emlékét. De ha a számos kései celluloidmerénylet ellenére fel tudjuk idézni Carpenter fénykorát, akkor nemcsak képek, hanem jellegzetes hangok is azonnal felszínre bukkannak. Így aztán nincs mit csodálkozni azon, hogy a klasszikus filmjeit saját kézzel komponált szintetizátortémákkal teletöltő rendező lemezkészítésre szánta el magát – legföljebb az lehet némiképp furcsa, hogy miért csak most, 67 évesen.

A Lost Themes megtévesztő albumcímmel operál, hiszen a lemez kilenc tétele nem a pince gyomrából bukkant elő, hanem egytől egyig vadonatúj szerzemény. Carpenter mellett a fia, Cody játszik rajta, és szerepet kapott Daniel Davis ze­ne­szerző is, ezzel együtt a Lost Themes úgy, ahogy van, John Carpenter kizárólagos elmeszüleményének mutatja magát. Könnyes múltidézésnek semmilyen nyoma nincs rajta, ezzel együtt csak úgy dől a 80-as évek – zsánerfilmes – atmoszférája a lemezből. Markáns, sötét, excentrikus szintetizátorfutamok viszik előre a számokat, de nem a Halloween vagy a 13-as rendőrőrs minimalista felfogásában – olyannyira nem, hogy itt-ott már-már a Goblin filmzenéinek hivalkodó színhasználatáig jutunk. Csak Carpenternél nem a neon­lila, hanem inkább a fekete, a ködszürke és az óceánkék dominál.

 

Sacred Bones, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.