Kánonpiszkálás - Kozma Lajos modern épületei (kiállítás + könyv)

  • Somlyódy Nóra
  • 2007. február 15.

Könyv

Kozma Lajos és a modern építészet ma megint aktuális. Nyilván, mert tombol Budán a (neo)modernizmus egy sajátosan elfajzott lakóparkos változata, s a szakma finoman helyreigazítást kér. És mert mindig előkerül valami új Kozma-lelet a gyűjtemények mélyéről, Kozma-ismerősök nappalijából, ami kicsit átrajzolja a kánont.

Persze az Iparművészeti Múzeum kiállítása és az ehhez megjelent tanulmánykötet elegáns módon csak az utóbbira hivatkozik, s árnyal harminc éve megmerevedett meggyőződéseket. Például azt, hogy Kozma "eltévelyedett" volna, amikor nem vegytisztán modernül fogalmazott, vagy hogy megrendelői nyomás késztette volna stíluskeverő kompromisszumokra. Noha a modernizmus itthoni csúcsra járatásában valóban nem ő járt élen - ez a Bauhaushoz kötődő Molnár Farkas, Breuer Marcell, Fischer József, vagyis a CIRPAC csoport érdeme -, a tőlük való különbözés miatt lehet még érdekesebb figura. Kozma, bár építésznek tanult, a grafika felől érkezett - lásd a Kner Nyomda számára készült szecessziós, erdélyi motívumokban gazdag illusztrációit a tízes évekből -, s innen ered az a túlburjánzó díszítési hajlandóság, amit teljesen akkor sem hagyott el, amikor a budai villáit tervezve jócskán leegyszerűsített formákban gondolkodott - és amire a kiállítás és a kötet fókuszál.

Tény, hogy Kozma Lajos téralkotása mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Kozma házaira is a táj felé forduló hatalmas üvegfelületekről és teraszokról, a lapostetőkről, a szögletek és az ívek arányáról lehet ráismerni. Bent a teniszpályányi lakószobák és a cellásított hálószobák írták át a polgári családi hierarchia mentén szerveződő lakásalaprajzokat, a multifunkcionális lakóteret pedig könyvespolcként, függönyként vagy virágverandaként megfogalmazott térelválasztók tagolják. S innentől érdekes a méricskélés: a Berkenye utcai villához tapadó félhenger például Fischer Józsefnél a lépcsőházat jelentené - Kozmánál ez csak díszítőelem. Míg Molnár Farkas a Pasaréti úton a lépcsőházat konstruktivista mozaikkal nyitja, addig Kozma megmaradt a népies intarziával díszített ajtónál.

Hogy Kozma nem sorolt be a nemzetközi modern építészek közé, az annak is betudható, hogy nem fűtötte a Le Corbusier-től eredő forradalmi hevület a tömeges lakásprobléma megoldására. Bár hasznát vette a "lakógépnek" (például a főzési folyamatokra redukált konyha méretében), az eredmény egészében mégis olyannyira költséges volt, hogy ha élt is volna benne a kellő szociális érzékenység, ezt akkor is csak ez a tehetős gyáros-értelmiségi-hivatalnok középréteg tudta volna megfizetni. S a fentiek miatt némiképp félrevezetőnek érezhető a kiállítás Somlai Tibor által tervezett installációja, amely voltaképpen bauhausosnak állítja be Kozmát: a központi kiállítási alkalmatosság lekerekített szélű + alaprajzú designja Kozmára kevéssé volt jellemző - ennek a körben elhelyezett eredeti, ha mégoly változatos formavilágú bútorok is ellentmondanak. (Szintúgy zavarosnak hat a múzeum Kupolacsarnokában a felülről érkező fényt szórni hivatott, baldachinmódon redőzött matéria, ami nyilván technikai kényszermegoldás volt, de kilóg a modern belsőépítészet taglalt vonulatából.)

De a kánonpiszkálásnál sokkal élvezetesebb az építészet és fotó kapcsolatával vagy a belsőépítészeti munkák részleteivel foglalkozni, különösen, hogy két szerző - Cs. Plank Ibolya, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, illetve Horányi Éva, az Iparművészeti Múzeum vonatkozó gyűjteményének vezetője - ez ügyekben komoly nyomozást folytatott. Ennek során kiderül, hogyan lépett szoros szövetségre a harmincas években építész és fotós (ezt a kapcsolatot dolgozza fel egyébként a néhány évvel ezelőtt megjelent Fény és forma kötet is - Kozma oldalán szinte mindig Seidner Zoltán szerepel), vagy az, hogy a fotóknak kardinális szerep jutott a marketingben a rengeteg külföldi publikáción és a potenciális magánmegrendelők számára össze-állított albumokon keresztül. De a negatívok elemzése során lehull a lepel azokról a retusálási technikákról is, amelyek a fotózáshoz eredendően is beállított enteriőröket még letisztultabb, minden felesleges, noha az emberi lakhatáshoz elengedhetetlen kelléktől és esetlegességtől megpucolt téralkotásokként adják vissza. Az így stílusban tartott enteriőrök szerves elemei a Kozma baráti köréhez tartozó iparművészek (pl. Kovács Margit) kerámiái, vagy akár a kaktuszok, melyek - elűzve a pálmákat - sokszor külön üvegvitrinben pózolnak, mint a "modern életstílus jelei". Ugyanakkor a kötet képfeldolgozása némi, talán éppen Kozmáról átragadt díszítőhevületben letér a harmincas években kizárólag fekete-fehérben közölt képek által kijelölt ösvényről - a rozsdabarna árnyalatban reprodukált képeken például összemosódnak az árnyalatok.

Kozma munkásságával kapcsolatban éppen a belsők megtervezettsége és túlspilázott kordában tartása, gesamtkunstwerk-jellege az egyik érdekes ellentmondás. Kozma írja, hogy számára a modern házat rugalmas alkalmazkodóképessége,

"a ház és a lakás mint életszcenárium"

jellemzi a generációk változó ízléséhez és szükségleteihez. Noha a terek hatalmasak és könnyen átrendezhetők, a bútorok könnyűek, praktikusak (innen a "kombinált bútor" kifejezés), kényelmesek és mobilak voltak, Kozma a szándékot jócskán meghazudtoló módon volt szigorú - hiszen a legtöbb bútort is maga tervezte, a díszítéseket ő találta ki -, végső soron karmesteri pálcával irányította a polgári belvilágot. Ferkai András a bevezetőben szóvá is teszi, hogy Kozma gyakorlatilag mindenfajta egyéni megrendelői stílust elnyomott - nota bene, az építtetők ambíciója éppen az volt, hogy a "Kozma-stílus" révén tűnhessenek ki.

A kiállításon a jelentősebb villák alaprajzai és korabeli külső felvételei mellé a mai nézeteket is felkasírozták - primőr áru az ilyen volt, ilyen lett típusú élmények kedvelőinek (amiben a könyv olvasói, terjedelmi vagy egyéb megfontolásból, kár, hogy nem részesülhetnek). Már az is megdöbbentő, milyen tökéletesen keltek életre a színes rajzok, de megrázó látni, hogy a megmaradt házak többsége mennyire megsínylette a következő hetven évet. Ugyanis hasonló technikákkal szabták őket otthonosabbra és korszerűbbé, mint a panellakásokat (és a párhuzam nem esetleges: a modern építészetet szeretik összemosni a tömeges lakásépítéssel). Így lesz egy nagyvonalú nyitott teraszból a nappali beüvegezett meghosszabbítása, így cserélődnek le az eredeti fa ablakkeretek műanyag nyílászárókra, vagy ily módon kap egy köríves terasz szögletesre csipkézett szélű előtetőt, arról nem is beszélve, hogy például a Serfőzde-vezérigazgató egykori villáján ma manzárdtető éktelenkedik - és felújítást némelyikük sosem élt meg. Egy példa van, ami nemcsak a felújításra, hanem a korszerű folytatás lehetőségére is utal - bár még a könyvben is csak mellékesen kerül említésre -, Tomay Tamásnak köszönhetően, ez a Kavics utcai villa.

A kötet pedig a narratívát szállítja a kiállítás képeihez (és még több fotót, amelyek - nem túl olvasóbarát módon - nem szívesen illeszkednek a szöveghelyekhez). Innen tudhatjuk meg, hogy volt olyan ház, ami szerencsés módon jó kézbe került, annak ellenére, hogy építtetői a második világháborút nem élték túl, vagy nem saját - hamarosan társbérletesített - lakásaikba térhettek vissza. Az egyik, városi legendának is beillő, ám igaz történet szerint a Hankóczy utcába a Tervhivatal elnöke költözött be, ugyanaz a Vass Zoltán, aki 1949-ben megszüntette az Új Építészet c. folyóiratot, ahol Kozma bőven publikált, és melynek utolsó száma közvetlenül a halála után az ő munkásságát "méltatta". A méltató Major Máté már az új szellem húrjait pengeti (hamarosan irány a Sztálin-barokk), amikor Kozmát a "kapitalisták építészének" titulálja. De Kozma-házban lakni - ezek szerint - mégsem lehetett képmutató, ördögtől való dolog. Aztán azt is tudjuk, hogy Nagy Imre 1956. október 23-án Kozma Orsó utca 43. alatti házából indult a Parlamentbe - ez a ház ma a Nagy Imre Társaság székhelye.

Izgalmas a történet azért is, mert valahol a múlt és a jelen határán billeg. A kötet alkotói nyitott történetként kezelik Kozma munkásságát - legalábbis újból kiengedik a palackba zárt szellemet, többek között azzal is, hogy elnézik Kozmának, hogy az esztétikumot is kedvelte - sőt, a posztmodern jegyében kifejezetten tetszetősnek is tüntetik fel a korábban kárhoztatott stíluskeveredést. De színre lép például a "szemtanú" nagymama - s vele az építészettörténeti tanulmányoktól eddig valamilyen okból idegen oral history műfaja -, akivel unokája, a rádiós újságíró Marton Éva készített interjút. A nagymama a háborúig boldog birtokosa lehetett a taszilópusztai háznak, amelynek keletkezéstörténete az ő emlékeinek és a fennmaradt részletes kivitelezési fotódokumentációnak köszönhetően idézhető csak fel. Aztán jelen kutatómunka során derült ki, hogy van meg nem épült Kozma-villa, és Kozma-ház volt Goy Andor golyóstollgyáros villája is. Felbukkan egy fogorvosi rendelő a Kígyó utcából, ami a megrendelőnek köszönhetően mindmáig szinte tökéletesen, bár repedezett mázzal őrzi a várószobát, annak mennyezetbe süllyesztett felülvilágító opaküvegével együtt.

S bár a harmincas évek villái adták a kötet apropóját, ne maradjon ki a többi modern épület sem - gondolhatta Horányi Éva, a kötet szerkesztője -, például a magánmegrendelésű bérházak: az immár évek óta üresen tátongó, Margit körúti Átrium mozi és bérház, vagy a Régiposta utcai lakóház. De ezek már-már túlcsordulnak a vaskos albumon, olyannyira, hogy az olvasónak az az érzése támad, ha a szerzők elővennék a sokat hivatkozott barokk korszakot, és hozzábiggyesztenének egy életrajzot (amire ez a kötet is kiéheztet), akkor kész lenne Kozma Lajos új recepciója.

Kozma Lajos modern épületei, 2006, Terc Kiadó, 7900 Ft

Kozma Lajos modern villái. Iparművészeti Múzeum, megtekinthető május 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."