"Szeretném visszaszívni" – Katie Melua popsztár

Zene

A VeszprémFest Grúziából elszármazott brit sztárfellépője megnyílt a Spice Girlshöz fűződő viszonyáról, Ryan Gosling és Szergej Paradzsanov munkásságáról, és bevezetett minket a grúz popzenébe is.

Magyar Narancs: Ha megkérdezik, mi a kedvenc filmje, Atom Egoyan órákat tud zengedezni Szergej Paradzsanov klasszikusáról, A gránátalma színéről. A Love Is A Silent Thief című száma alapján joggal feltételezhetjük, hogy Egoyan után ön a világ második legnagyobb Gránátalma-rajongója...

Katie Melua: Mi tagadás, amikor a számot írtam, kibukott belőlem a rajongó. Amikor először láttam, nem hittem a szememnek, hogy ez a film a hatvanas években készült. Micsoda képek, micsoda őrült szimbolika! A rendező sorsa is izgatott, a művészé, akit szovjetellenességgel vádolnak meg és vetnek börtönbe. A Love Is A Silent Thief klipjébe az összes kedvenc, őrült gránátalmás jelenetemet belezsúfoltam. A legőrültebb és a legkedvesebb számomra talán a klipben az első kis jelenet, annak is a dobok belépésekor látható része - nem vagyok biztos a jelentésében, de nem lennék meglepve, ha Krisztus születésére gondolt volna a mester. Persze, ki tudja, Paradzsanovnál nem mehet biztosra az ember.

MN: Van egy dala Hollywood egyik legelső női sztárjáról, Mary Pickfordról is; a jó Mary, Chaplin és Douglas Fairbanks társa hogy került a képbe?

KM: Ezt a számot a producerem írta nekem. Volt neki egy naptárja, tudja, az a fajta, ami minden napra tartogat valami kis érdekességet a hírességekről. Ebben szerepelt, hogy Mary Pickford nagy rózsafogyasztó volt - szó szerint: az étrendjének szegény rózsák is a részét képezték. Egy kicsit utánanyomoztam a történetnek, és kiderült, hogy a naptár igazat mondott: Mary Pickford a szépsége megőrzése érdekében valóban ette a rózsákat. Egy rózsaevő némafilmsztárt pedig vétek lett volna nem megénekelni.

MN: Egy interjúban Kubrick utolsó filmjét, a Tágra zárt szemeket nevezte meg, mint a legrosszabb filmet, amit valaha is látott. Ebből a filmből ezek szerint nem lesz dal...

KM: Nahát, tényleg ezt mondtam volna?! Annyi hülyeséget beszéltem már össze a pályafutásom során, ez is belefér. De mikor mondtam ezt?

MN: Egy interjúban, amiben a legrosszabb élményeiről kellett számot adnia.

KM: Akkor alighanem éppen a Tágra zárt szemeket utáltam a legjobban. Akkor most mondok egy másikat: Ryan Gosling és Rachel McAdams love storyja, a Szerelmünk lapjai. A barátnőim mind azon a véleményen vannak, hogy nem született ennél szebb románc a film történetében, és én tiszteletben tartom a barátnőim véleményét, ám ebben az esetben különvéleményen vagyok. Túlságosan is édeskés nekem. Tudom, furcsa lehet ez egy olyan lány szájából, aki a zenében maga sem veti meg az érzelmes fordulatokat. De ez van. Éljen az irónia!

MN: Ugyanerre a listára a Spice Girls egyik albumát is benevezte.

KM: Na jó, ezt viszont, ha lehet, szeretném visszaszívni. Egy komoly és magát komolyan vevő zenész nyilván már csak hivatalból is lenézi ezt a fajta zenét, ez azonban mit sem változtat a tényen, hogy lányok milliói nőttek fel a Spice Girlsön. És hát mégiscsak adtak valami jót is ennek a generációnak. Ha nagyon-nagyon felületesen, de még a feminizmusról is tudtak valamit üzenni a fiatal rajongóiknak. Ja, és a maguk kategóriájában a Spice Girls-számok tökéletes popdalok voltak. Tényleg visszavonom, amit régen mondtam.

MN: Rendben, visszavonhatja, ha megnevezi, melyik volt a kedvenc Spice Girlje.

KM: Emma, a szőke csaj.

MN: Választott hazája, Nagy-Britannia a zenei tehetségkutatókban is élen jár a világban. Ennek is lehet örülni, mint a Spice Girlsnek?

KM: Azt nem tudom, de elég durva leegyszerűsítés lenne egy kalap alá venni és leszólni az összest. A zenei elit persze hallani sem akar a jelenségről, de ez legyen az ő dolguk. Én nagyon bírom ezekben a tehetségkutatókban, hogy az indulóknak olykor a legkiválóbb dalokat kell előadniuk, például Leonard Cohentől a Halleluját. E tekintetben mindegy is, hogy a feldolgozások milyenek, számomra a lényeg, hogy egy olyan generáció ismerte meg Cohen dalát, amely máskülönben soha nem találkozott volna egyetlen Cohen-számmal sem. Ha innen nézem, akkor megvan a hasznuk ezeknek a műsoroknak.

MN: Tett is egy kis kitérőt az X-Faktor világába...

KM: A múlt hónapban meghívtak vendégbírónak a grúziai X-Faktorba. Már csak nyolcan voltak versenyben, amikor megérkeztem.

MN: Mi most a menő a grúz popban?

KM: Hát, a grúz popzenei színtér, hogy is mondjam: nehéz terep. Egy előadót tudok mondani, Nino Katamadzét. Ő Grúzia Janis Joplinja. Az orosz piacon és a volt szovjet tagállamokban hatalmas névnek számít. És Tornike Kipiani, a helyi X-Faktor idei győztese sem semmi.

MN: Néhány éve annyira kimerült, hogy fel kellett hagynia a zenéléssel. Megfordult a fejében, hogy abbahagyja?

KM: Abbahagyni nem akartam, de rettegtem a gondolattól, hogy kész, vége, többé nem tudom csinálni. Megbetegedtem, összeomlottam. Aztán szép fokozatosan kijöttem a gödörből. Egy fellépés itt, egy interjú ott - kis lépésekkel visszatértem.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.