Kiállítás - Arcokból a világot - Hiroh Kikai: Asakusai portrék

  • Kürti Emese
  • 2010. november 25.

Zene

Úgy kezdem, mint egy hagyományos kiállításajánlót: menjenek a Ligetbe! Várnagy Tibor galériája a nyolcvanas évektől egyfajta kompenzációs műhelyként, a nagy intézmények elmaradt feladatait pótolva vagy a kanonizált áramlatokkal szemben haladva működik. Olyan művészek állítanak itt ki, akiknek a nagy kurzusok homogenizáló struktúráinál fontosabbak a kísérleti formák, az egyéni hang szabadsága, és az olyan alternatív létmód, amely a kívülállás függetlensége révén autentikussá és hitelessé teszi a megszólalásukat. A Liget Galéria ilyenformán átörökített valamit a földalatti művészet karakterisztikumából, miközben maga az underground a rendszerváltást követően fölszívódott. Könnyen előfordulhat, hogy a kortárs művészet a következő időszakban ismét defenzívába szorul majd, de ez esetben legalább önironikusan tudomásul veheti, hogy vannak bázisok, ahová visszavonulhat.

Úgy kezdem, mint egy hagyományos kiállításajánlót: menjenek a Ligetbe! Várnagy Tibor galériája a nyolcvanas évektől egyfajta kompenzációs műhelyként, a nagy intézmények elmaradt feladatait pótolva vagy a kanonizált áramlatokkal szemben haladva működik. Olyan művészek állítanak itt ki, akiknek a nagy kurzusok homogenizáló struktúráinál fontosabbak a kísérleti formák, az egyéni hang szabadsága, és az olyan alternatív létmód, amely a kívülállás függetlensége révén autentikussá és hitelessé teszi a megszólalásukat. A Liget Galéria ilyenformán átörökített valamit a földalatti művészet karakterisztikumából, miközben maga az underground a rendszerváltást követően fölszívódott. Könnyen előfordulhat, hogy a kortárs művészet a következő időszakban ismét defenzívába szorul majd, de ez esetben legalább önironikusan tudomásul veheti, hogy vannak bázisok, ahová visszavonulhat.

Novemberben Európában fotóhónapot tartanak, csakhogy a magyarországi nagy múzeumi intézmények valamilyen okból nem érezték fontosnak a hozzácsatlakozás szükségességét. Annak ellenére sem, hogy a magyar fotó huszadik századi és kortárs nemzetközi sikere jól érzékelhető, ami egyelőre úgy hat vissza, hogy a feldolgozatlan életművek múzeumi prezentálása megkezdődött ugyan, de a háttérkutatásra és a publikációkra várni kell. A fotónak nemcsak a történeti feldolgozása, valamint az anyagiakban mérhető támogatása van még mindig mostoha helyzetben, hanem a kortárs fotóművészet kellő súllyal való reprezentálása is. Ebből levezetve válik érthetővé Petrányi Zsoltnak az a megjegyzése, amely a japán fotóművész, Hiroh Kikai kiállításának megnyitóján hangzott el a Ligetben: ennek a kiállításnak nem egy kisgalériában volna a helye, hanem valamelyik nagy kiállítóhelyen. Másrészt milyen nagyszerű, hogy épp ott van, a Ligetben.

Művész és hely kompatibilitása tehát ideális. A kiváló, hatvanöt éves fotóművésznek ez az első számottevő bemutatója Japánon kívül, ami tovább fokozza az esemény jelentőségét, és nyilvánvalóvá teszi, hogy a kortárs japán fotográfiának van egy olyan tendenciája, amely a művészet egyetemes felfogásában gyökerezik. Japán irtózatos gazdasági robbanása és a fogyasztói társadalom egy sor sztereotip képet alakított ki az ország kulturális minőségéről a köztudatban, két póluson helyezve el a tradicionális műformákat és a látványos, kiszolgáló jellegű alkotásokat. Kikai tevékenysége ezzel szemben a magányosan alkotó, függetlenségre törekvő művész huszadik századi típusához kapcsolható, aki nem tesz hierarchikus különbséget az élet "magasabb" és "alacsonyabb" rendű formái között, a köznapi életet a maga természetes folytonosságában éli meg, és a végső emberi minőségre itt lel rá. Azok közé a művészek közé tartozik, akiket lenyűgöz az emberi történetek végtelen változatossága, de nem manipulálja őket, hanem a láthatóságukat segíti elő azért, hogy a tömeg sematizmusa helyett az egyén megismételhetetlenségét tegye nyilvánvalóvá a néző számára.

Művészetének ritmusa - állítása szerint is - a csendes, földközeli életmódban keresendő, amelybe beleszületett. Mafla falusi fajankó vagyok, mondja. Földművelő család nyolcadik gyerekeként nehezen találta helyét a városi prefektúra hivatalában, ezért négy év fölmentést szerzett az egyetem egérútján, ahol filozófiával foglalkozott. Tanára a támogatójává vált, akitől nemcsak azt tanulta meg, hogy a filozófia nem feltétlenül zárt, akadémiai diszciplína, hanem az életben jelen lévő rendszer, de hozzá is segítette egy Hasselblad fényképezőgéphez, amellyel a mai napig dolgozik. Egyetem után volt teherautó-sofőr, gyári munkás, majd elszegődött egy mélytengeri halászhajóra, és amikor nem dolgozott, fényképezett. Akkor már túl volt két nagyon fontos vizuális tapasztalaton: ismerte Andrzej Wajda filmjeit, valamint Diane Arbus fotográfiáit.

A Ligetben kiállított Asakusai portrék című sorozat, pontosabban a belőle válogatott képek nyilvánvalóvá teszik Arbus karakteres hatását, de nem mennek el a végső etikai határig, a torzulások, betegségek és a szexualitás sokkoló kegyetlenségű ábrázolásáig, mint az amerikai fotós munkái. Arbus a világot látta borzalmasnak, és ehhez keresett arcokat, Kikai az arcokból állítja össze a világot, amelyet a személyiségek rendszerének tekint. A másik különbség, hogy Kikai sokkal nagyobb szerepet szán a befogadónak, és annyira a háttérbe vonul, amennyire csak lehetséges.

Évtizedeken keresztül, folyamatos önanalízisben, saját fejlődési szakaszait tudatosítva ugyanazt a módszert alkalmazza: Tokió városának Asakusai negyedében, ahol a fogyasztói társadalom szempontjából értéktelen csoportok élnek, illetve gazdasági szempontból "visszamaradott" családi kisvállalkozások működnek, a tömegből választja ki ösztönszerűen azt a személyt, akit le akar fényképezni. Ez az együttműködésen alapuló gyakorlat az empátián, a személyiség sugárzásán, átható erején múlik, azon, hogy rátalál-e arra az emberre, akit ettől kezdve a saját személyisége részének tekinthet. A képek háttere minden esetben a turistahelyszínnek számító Senjo-ji templom, melynek faláról letörli az oda nem illő foltot, ha szükséges. A beavatkozás ezzel lezárult, és a semleges környezetben lévő melósok, diákok, furcsa öregasszonyok és szabadságra vágyó hivatalnoknők maguk teremtik meg a kép auráját. Mindannyian erős karakterek, akik egymagukban képesek fölidézni az élet keserves, máskor komikus abszurditását. Kikai legfeljebb egysoros képaláírásokat tesz hozzá gyanítható történetükhöz, a többit a néző képzeletére bízza.

Liget Galéria, december 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Miért éltetnek iszlamista terrorszervezeteket a balhés északír rapperek?

Dagad a botrány az északír rappertrió, a Kneecap körül, amely augusztusban a Szigeten fog fellépni. A pionír zenészek nacionalizmusához nem fér kétség, ám jó okunk van elítélni őket azért, mert terrorszervezetek háborúját relativizálják. De hogy miért becsmérlik az izraeli hadsereget, arra az írek történelmében találunk választ.

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.