Kiállítás - Arcokból a világot - Hiroh Kikai: Asakusai portrék

  • Kürti Emese
  • 2010. november 25.

Zene

Úgy kezdem, mint egy hagyományos kiállításajánlót: menjenek a Ligetbe! Várnagy Tibor galériája a nyolcvanas évektől egyfajta kompenzációs műhelyként, a nagy intézmények elmaradt feladatait pótolva vagy a kanonizált áramlatokkal szemben haladva működik. Olyan művészek állítanak itt ki, akiknek a nagy kurzusok homogenizáló struktúráinál fontosabbak a kísérleti formák, az egyéni hang szabadsága, és az olyan alternatív létmód, amely a kívülállás függetlensége révén autentikussá és hitelessé teszi a megszólalásukat. A Liget Galéria ilyenformán átörökített valamit a földalatti művészet karakterisztikumából, miközben maga az underground a rendszerváltást követően fölszívódott. Könnyen előfordulhat, hogy a kortárs művészet a következő időszakban ismét defenzívába szorul majd, de ez esetben legalább önironikusan tudomásul veheti, hogy vannak bázisok, ahová visszavonulhat.

Úgy kezdem, mint egy hagyományos kiállításajánlót: menjenek a Ligetbe! Várnagy Tibor galériája a nyolcvanas évektől egyfajta kompenzációs műhelyként, a nagy intézmények elmaradt feladatait pótolva vagy a kanonizált áramlatokkal szemben haladva működik. Olyan művészek állítanak itt ki, akiknek a nagy kurzusok homogenizáló struktúráinál fontosabbak a kísérleti formák, az egyéni hang szabadsága, és az olyan alternatív létmód, amely a kívülállás függetlensége révén autentikussá és hitelessé teszi a megszólalásukat. A Liget Galéria ilyenformán átörökített valamit a földalatti művészet karakterisztikumából, miközben maga az underground a rendszerváltást követően fölszívódott. Könnyen előfordulhat, hogy a kortárs művészet a következő időszakban ismét defenzívába szorul majd, de ez esetben legalább önironikusan tudomásul veheti, hogy vannak bázisok, ahová visszavonulhat.

Novemberben Európában fotóhónapot tartanak, csakhogy a magyarországi nagy múzeumi intézmények valamilyen okból nem érezték fontosnak a hozzácsatlakozás szükségességét. Annak ellenére sem, hogy a magyar fotó huszadik századi és kortárs nemzetközi sikere jól érzékelhető, ami egyelőre úgy hat vissza, hogy a feldolgozatlan életművek múzeumi prezentálása megkezdődött ugyan, de a háttérkutatásra és a publikációkra várni kell. A fotónak nemcsak a történeti feldolgozása, valamint az anyagiakban mérhető támogatása van még mindig mostoha helyzetben, hanem a kortárs fotóművészet kellő súllyal való reprezentálása is. Ebből levezetve válik érthetővé Petrányi Zsoltnak az a megjegyzése, amely a japán fotóművész, Hiroh Kikai kiállításának megnyitóján hangzott el a Ligetben: ennek a kiállításnak nem egy kisgalériában volna a helye, hanem valamelyik nagy kiállítóhelyen. Másrészt milyen nagyszerű, hogy épp ott van, a Ligetben.

Művész és hely kompatibilitása tehát ideális. A kiváló, hatvanöt éves fotóművésznek ez az első számottevő bemutatója Japánon kívül, ami tovább fokozza az esemény jelentőségét, és nyilvánvalóvá teszi, hogy a kortárs japán fotográfiának van egy olyan tendenciája, amely a művészet egyetemes felfogásában gyökerezik. Japán irtózatos gazdasági robbanása és a fogyasztói társadalom egy sor sztereotip képet alakított ki az ország kulturális minőségéről a köztudatban, két póluson helyezve el a tradicionális műformákat és a látványos, kiszolgáló jellegű alkotásokat. Kikai tevékenysége ezzel szemben a magányosan alkotó, függetlenségre törekvő művész huszadik századi típusához kapcsolható, aki nem tesz hierarchikus különbséget az élet "magasabb" és "alacsonyabb" rendű formái között, a köznapi életet a maga természetes folytonosságában éli meg, és a végső emberi minőségre itt lel rá. Azok közé a művészek közé tartozik, akiket lenyűgöz az emberi történetek végtelen változatossága, de nem manipulálja őket, hanem a láthatóságukat segíti elő azért, hogy a tömeg sematizmusa helyett az egyén megismételhetetlenségét tegye nyilvánvalóvá a néző számára.

Művészetének ritmusa - állítása szerint is - a csendes, földközeli életmódban keresendő, amelybe beleszületett. Mafla falusi fajankó vagyok, mondja. Földművelő család nyolcadik gyerekeként nehezen találta helyét a városi prefektúra hivatalában, ezért négy év fölmentést szerzett az egyetem egérútján, ahol filozófiával foglalkozott. Tanára a támogatójává vált, akitől nemcsak azt tanulta meg, hogy a filozófia nem feltétlenül zárt, akadémiai diszciplína, hanem az életben jelen lévő rendszer, de hozzá is segítette egy Hasselblad fényképezőgéphez, amellyel a mai napig dolgozik. Egyetem után volt teherautó-sofőr, gyári munkás, majd elszegődött egy mélytengeri halászhajóra, és amikor nem dolgozott, fényképezett. Akkor már túl volt két nagyon fontos vizuális tapasztalaton: ismerte Andrzej Wajda filmjeit, valamint Diane Arbus fotográfiáit.

A Ligetben kiállított Asakusai portrék című sorozat, pontosabban a belőle válogatott képek nyilvánvalóvá teszik Arbus karakteres hatását, de nem mennek el a végső etikai határig, a torzulások, betegségek és a szexualitás sokkoló kegyetlenségű ábrázolásáig, mint az amerikai fotós munkái. Arbus a világot látta borzalmasnak, és ehhez keresett arcokat, Kikai az arcokból állítja össze a világot, amelyet a személyiségek rendszerének tekint. A másik különbség, hogy Kikai sokkal nagyobb szerepet szán a befogadónak, és annyira a háttérbe vonul, amennyire csak lehetséges.

Évtizedeken keresztül, folyamatos önanalízisben, saját fejlődési szakaszait tudatosítva ugyanazt a módszert alkalmazza: Tokió városának Asakusai negyedében, ahol a fogyasztói társadalom szempontjából értéktelen csoportok élnek, illetve gazdasági szempontból "visszamaradott" családi kisvállalkozások működnek, a tömegből választja ki ösztönszerűen azt a személyt, akit le akar fényképezni. Ez az együttműködésen alapuló gyakorlat az empátián, a személyiség sugárzásán, átható erején múlik, azon, hogy rátalál-e arra az emberre, akit ettől kezdve a saját személyisége részének tekinthet. A képek háttere minden esetben a turistahelyszínnek számító Senjo-ji templom, melynek faláról letörli az oda nem illő foltot, ha szükséges. A beavatkozás ezzel lezárult, és a semleges környezetben lévő melósok, diákok, furcsa öregasszonyok és szabadságra vágyó hivatalnoknők maguk teremtik meg a kép auráját. Mindannyian erős karakterek, akik egymagukban képesek fölidézni az élet keserves, máskor komikus abszurditását. Kikai legfeljebb egysoros képaláírásokat tesz hozzá gyanítható történetükhöz, a többit a néző képzeletére bízza.

Liget Galéria, december 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.