Lemez

Kirázva

Soulfly: Enslaved

  • Kovács Bálint
  • 2012. április 13.

Zene

Max Cavalerának, jó néhány egyszemélyes együttes frontemberéhez hasonlóan, megvan az a csúf szokása, hogy időről időre kirúgja vagy kiutálja maga mellől zenekarának nagyobbik részét - mentségére legyen mondva, hogy az újonnan érkező zenészek általában inspirációul szolgálnak számára a dalszerzéshez. Legutóbb például lőtt magának a vurstliban egy új dobost: a középső polcról David Kinkade-et, a death metalon edzett, fürge lábú legényt választotta. Erről pedig eszébe jutott, hogy milyen jó is lenne némi death-t keverni a tőle megszokott thrashbe - ami azért sokkal jobb ötlet, mint a legutolsó lemez alapgondolata volt ("készítsünk egy középszerben dagonyázó thrashlemezt!"), de azért Nobel-díjat még erre sem adnának.


Az intró utáni nyitószám, a World Scum pontosan be is mutatja, miről van szó: jól hallhatóan egy légkalapácsokkal zsonglőrködő, bekokainozott útbontó munkás szolgáltatja a ritmust egy igen lendületes - ráadásul a Cattle Decapitation nevű, rendkívül mord zenéjéről ismert zenekar énekesével megtámogatott - döngöléshez. Aztán a következő tétel, az Intervention alatt a nem az eredetisége, hanem elsöprő jellege és hangulata miatt élvezetes zene átvált közhelyes riffekbe, fantáziátlan dobtémákba és unalmas, középtempós belassulásokba. Mert úgy tűnik, Cavalera tényleg nem riad meg a szélsőségektől: a lemezen a szokottnál is brutálisabb hangzás mellett epikus, komolykodó himnuszokkal is kísérletezik, úgy kimérve az arányokat, hogy az egyiket mindig gyorsan agyonvágja a másik, még mielőtt különösebben bele lehetett volna merülni. A legjobb példa erre, hogy a keresetlenül karcos Plata O Plomo zúzását (Cavalera órákig gargarizált előtte jégkockákkal a hóban fekve, hogy meglegyen a kellő rekedtség) egy olyan számkezdet követi, mintha John Williams véletlenül elektromos gitárra és két lábdobra írta volna meg valamelyik filmzenéjét.

Meg aztán ott van az a szó, ami végig az ember fejében motoszkál az Enslavedet hallgatva: az utánérzés. Cavalera kiadott már hét lemezt a Soulflyjal, azelőtt hatot a Sepulturával, mostanra pedig kisujjból kirázza, amit tud: ismerős verzéket, egyforma kiállásokat, és mindig ugyanazt a dalszerkezetet nyújtja - ha egy véletlenszerűen kiválasztott gitáros egy hétig hallgatná a korábbi Soulfly-lemezeket, másnap reggel különösebb agyalás nélkül megírhatná az Enslavedet.

Roadrunner, 2012


Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.