Koncert - Csillagokban mérve - Jan Garbarek Group és Salif Keita a Veszprémi Ünnepi Játékokon

Zene

Hatodik éve, hogy ünnepi játékok zajlanak Veszprémben. Eddig főleg a dzsessz, idén a tánczene és a világzene is ütött.
Hatodik éve, hogy ünnepi játékok zajlanak Veszprémben. Eddig főleg a dzsessz, idén a tánczene és a világzene is ütött.

Volt egy idő, lassan harminc éve, amikor a dzsesszben Jan Garbarek volt a legnagyobb szerelmem. Mindent tudott rólam, és egy ideig nem is kellett más, ha jól emlékszem. Garbarek körül már akkoriban is gyakran cserélődtek a zenészek és a stílusok, de ez a személyességében - és annak drámaiságában - nem okozott fennakadást. A nyolcvanas évek közepéig tartott nálam ez a belefeledkezés, aztán ki-ki tovább a maga útján - én egy drasztikusabb, Garbarek egy szelídebb irányba. Bele-belehallgattam persze a későbbi dolgaiba is, de azok már nem hozzám szóltak, így lényegében elhalt a kötelék. Szóval, ezt jobb rögtön tisztázni, már nem igazán vagyok képben. De azért nagyon izgatott, hogy ennyi idő után mit tudunk kezdeni egymással.

A színpad mögött a veszprémi vár igen pompás látványnak bizonyult. Finom szellők jártak a széksorok között, jó minőségű technikát pakoltak ki, s még a reflektorok sem tolakodtak - lényegében majdnem minden adott volt ahhoz, hogy valami igazán emlékezetes történjen.

Na és a zenekar is kitűnően indított. Garbarek szaxofonja úgy hasított a levegőbe, hogy rögtön megcsapott a remény: itt most felszakadnak a sebek, borsózhat a hát - elég volt a mellédumálásból. De hamar kiderült, hogy másról van szó. A Jan Garbarek Group nem feszegette a mélységeket Veszprémben. Úgy játszott, ahogy egy ilyen elegáns koncerten "illik": hogy mindenkinek jó legyen. Elosztva szépen. Megmutatta, hogy milyen felkavaró volt valaha, aztán hogy a népzenékben milyen letisztult motívumokra talált, előkerültek a "szferikus" ügyek és a dzsesszrock is, mindeközben jókora hangszerszólókkal, ahogy a dzsesszben szokás.

Először akkor ijedtem meg, amikor a billentyűs Rainer Brüninghaus a szintijén reprodukálta a hegedűs Shankar (huszonöt évvel ezelőtti) szólamát. Aztán akkor, amikor a basszeros Yuri Daniel éppúgy nyújtogatta a hangokat, mint anno Eberhard Weber. Addigra már épp eléggé elszontyolodtam. Mert mégiscsak milyen szomorú, hogy Garbareknak manapság nincs érvényes - jellegzetes és friss hangú - zenekara. Vajon mi hiányzik hozzá? És miért nem veszi észre, hogy az amúgy briliánsan doboló Julio Barreto nem tud mit kezdeni a melankóliával? Ezen agyaltam, ahelyett hogy, de inkább nem folytatom...

Voltak persze gyönyörű pillanatok is, hirtelen felindulásból sem írnám a számla aljára, hogy gyenge koncert volt. Brüninghausnak akadt egy feszes szólója akusztikus zongorán, és amikor Garbarek nem a játszi fellegek, hanem a végzetes démonok felé szárnyalt, akkor végre összeszorult a gyomor. De akkor is, csillagokban mérve, így együtt legfeljebb háromra szavaznék az ötből. Mert összességében a sok szín semlegesítette egymást, és sem a kétórás menetidő, sem a megidézett huszonöt év nem hatott. Rám.

*

Salif Keita igen. De az nem is volt kérdés. Abban biztos voltam. Három éve, amikor a nyíregyházi Vidor fesztiválon járt, szóba került, amit nem lehet elhallgatni: Keitának nemcsak az életműve, a sorsa is rendkívüli. A Manding Birodalmat alapító Szundjata Keita nemesi családfájával - és a kasztrendszerrel - dacolva választotta az énekespályát, amiért száműzte a családja. Ráadásul albínónak született, és ez a törzsi hiedelmek miatt ugyancsak számkivetettséggel járt: az albínókat "feláldozták" olykor, elkerülendő a falura "szabaduló rontást". Ezzel az indíttatással vágott neki Nyugat-Afrikának, majd Párizsnak, ahol a nyolcvanas évek végén befutott. Azt a periódust az elektronikus afropop koronázta meg, és két király, Salif Keita meg Mory Kante uralkodott, aztán nagyot fordult a világ, és megint egy akusztikus hullám vette kezdetét. Jól érződik a széljárása Keita újabb lemezein.

Velük érkezett Veszprémbe, és jó szokása szerint gyorsan felállította a közönséget: ma van a születésnapja, úgyhogy legyen kedves mindenki, etcetera... (Nyíregyházán is ezt mondta, szeptemberben...). Na de legalább kiderült, hogy táncolni kell.

Keita (többek közt) attól elképesztő, hogy olyan tánczenét művel, amelyben jelen van a mali muzsika sok száz éve, a villanygitárok és a dobszerkó mellett - a lopótöktől a beszélő dobon át a kamele n'goniig - jelen vannak a tradicionális hangszerei, és közben iszonyatosan friss, és a benne rejlő eksztázis egyenesen katartikus. (A részletekbe most nem mehetünk bele, pedig a két gitáros két önálló legenda, érdemes utánuk nézni: Djely Moussa Kouyaté és Ousmane Kouyaté.) Erre a hangvételre úgy tíz éve talált rá, és azóta nem használ billentyűket, programokat, elektronikus miegymást, ami roppant jót tett neki - nem beszélve azokról a régi számokról, amiket újragondolt. Az ember csak les, ahogy hallja, és egészen elkábul, mintha valami mágiába csöppent volna... (Nincs mese, csillagokban mérve: öt, ez elég gyorsan kiderült.)

Ugyancsak régi dobása Keitának, hogy felcsalja a színpadra híveit, és akkor elszabadulnak a lábak, a dobok, elszabadul menny és pokol. A veszprémi székesegyház lábánál különösen emelkedett pillanatokat élhettek át, akik engedtek a csábításának: még azt is el tudom képzelni, hogy az ünnepi játékok történetében a legünnepibbeket.

Veszprém, július 24., 26.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."