Koncert

Egy rugóra

Vágtázó Életerő, Biafra

  • - minek -
  • 2010. szeptember 9.

Zene

Sokan régóta vártak Jello Biafra első magyarországi látogatására - ennek dacára kellemesen csalódhattak azok, akik nosztalgiázó középkorúak inváziójától tartottak. A közönség jelentős része poétikusan ifjú, de a fellépők repertoárjából s a műfajban bevett mozgáselemekből (pogótánc, stage diving, crowd surfing) alaposan felkészült versenyzőkből állt. A mostanában Vágtázó Életerőként működő VHK fellépése (a nyitó AMD után) mondhatni kötelező, a kedves vendég által is megkövetelt programpont volt az estén. Biafra még a nyolcvanas években fedezte fel magának Grandpierre-éket, s egykoron ki is adta a VHK lemezeit saját, legendás, Alternative Tentacles nevű kiadójánál, s mint a koncertjén elhangzott, negyedszázadig várt első Vágtázó-koncertjére. Nos, a VÉ eme ünnepi alkalomra alaposan oda is tette magát: Grandpierre még mindig hipnotikus hatású előadó (tán csak egy kicsit mozog takarékosabban), a két gitáros és a basszer bontakozó és kiteljesedő témái, módfelett hatásos riffjei, a csupán pillanatra csillapodó, jól strukturált morajlás, a tulajdonképpen egyszerű, mégis végtelenül hatásos törzsi ritmusok pedig ezúttal tényleg "ütöttek".

A rá következő Biafrának mindent meg lehet bocsátani - még azt is, hogy gyakorta fárasztó. Zenekara, a Guantanamo School Of Medicine elképesztő gyorsan és precízen játssza a jórészt új számokat - a népség és katonaság őrjöng, Biafra és a technikus pedig rutinszerűen lökdösi vissza a színpadon tombolókat. A frontember agya legalább egy évtizede egy rugóra jár - ahogy mondani szokás: aki még tőle is balra áll, az már leesik. Új dalai (de a régiek is!) ebben a radikális, demagóg antikapitalista hiedelemvilágban mozognak, féligazságokból és teljes sületlenségből álló kommentárjait hol kínosan feszengve, hol derültséggel hallgatjuk. Megdöbbentő, de zenebohócként többé-kevésbé még ezt is el tudja adni, amit meg színpadi mozgásban nyújt, az elképesztő. S mikor már meguntuk volna a gyors, darálós, de nem túl érdekfeszítő punkot (a programban azért volt három darab Kennedys-klasszikus is), a színpadra hívja a teljes VÉ-legénységet (s bónuszként a speciális vendég Szónusz-Soós Lajost). A szabálytalan, de megkapó improvizáció, a közös dobolás-gitározás, Grandpierre és Biafra szimultán kántálása tökéletes lezárása (lenne) az estének. Aztán még visszajönnek egy kicsit Biafráék - de ezért már tényleg kár volt.

West Balkán, szeptember 5.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.