Koncert - Hangbeszéd - Kemenes András és Csalog Gábor Schubert-estje

  • Dolinszky Miklós
  • 2008. szeptember 18.

Zene

A négykezes eredetileg szobaműfaj volt, az intimitás műfaja, mely testközelbe hozta a nyilvános terek nagy, reprezentatív zenéit. Mondhatni: a négykezes a 19. század rádiójaként funkcionált; az idők azonban változnak, és ami egykor közvetítő volt, az ma egy másik rádió révén maga is közvetítetté válik. A hangverseny tere ugyanis mohó kapitalistaként kebelez be mindent, ami egykor a falain kívül: templomban, szobában, szabadban tenyészett. Az igazán nagyok mindenesetre már saját korukban is hajlamosak voltak ledobni magukról a műfaj funkcionális kötöttségeit: Schubert például, akinek zenéjét az intimitás megdicsőülésének is nevezhetném, éppen legnagyobb szabású négykezeseiben törődött legkevésbé a műfaj szociológiájával. Dolinszky Miklós

A négykezes eredetileg szobaműfaj volt, az intimitás műfaja, mely testközelbe hozta a nyilvános terek nagy, reprezentatív zenéit. Mondhatni: a négykezes a 19. század rádiójaként funkcionált; az idők azonban változnak, és ami egykor közvetítő volt, az ma egy másik rádió révén maga is közvetítetté válik. A hangverseny tere ugyanis mohó kapitalistaként kebelez be mindent, ami egykor a falain kívül: templomban, szobában, szabadban tenyészett. Az igazán nagyok mindenesetre már saját korukban is hajlamosak voltak ledobni magukról a műfaj funkcionális kötöttségeit: Schubert például, akinek zenéjét az intimitás megdicsőülésének is nevezhetném, éppen legnagyobb szabású négykezeseiben törődött legkevésbé a műfaj szociológiájával. Közülük az egyik el is hangzott Kemenes András és Csalog Gábor mostani hangversenyén: ennek az egytételes unikumnak, amelyről az sem tudható, vajon önmagában áll-e, vagy egy szonáta elvetélt tervének emlékműve, az utókor a Lebensstürme címet adta. Nem tudni, ki és miért akart bosszút állni az ártatlan szerzőn ezzel a posztumusz gaztettel. Akárhogy is, a késő romantikus giccsőr az "élet viharaiként" eufemizálta a drámát, amely valójában belső tájakon, ég és föld között zajlik. Ez Schubert nagy stílusa, a tőle kevéssé ismert pátosz; a műsor zöme azonban a korabeli Bécs szalonműfajait képviselte, amelyeknek megjelölése a magasabb körök társalgási nyelvén fogalmazódott (rondeau; andantino variée; marche héro•que). A cím francia, a zene azonban hamisítatlan bécsi: könnyed és könynyes, egészen a végzetszerűen bekövetkező határpontig, amikor felsejlenek a schuberti szakadékok, hogy aztán, mintha mi sem történt volna, látszólag minden visszarendeződjön a forma konvencionalitásába. Schubert nem úgy bontja ki a formák távlatait, hogy szétfeszíti és érvényteleníti e formákat, nem beethoveni tagadással tehát, hanem önsúlyuknál fogva, befelé gravitálva, mintegy a kettős igenlés tragikus iróniájával. A tizenkilenc évesen komponált B-dúr szonáta műfajilag nem illeszkedik egyik fenti csoportba sem, a zene azonban máris előrehaladott állapotban mutatja a klasszikus forma kiüresedését.

A döntő azonban az, hogy a nyilvános és privát, a személyes és köznyelvi, a magas és populáris közötti szakadék Csalog és Kemenes radikális értelmezésében messzemenőkig kiegyenlítődik. Ez a zenélés leleplezi azt a késő romantikus hazugságot, hogy az érzelem artikulálhatatlan és földöntúli, míg az értelem száraz és elvont, így hát a kettő összeegyeztethetetlen territóriuma a léleknek. Nem, itt már a kérdésfeltevés maga más, és a két művész - közös mesterük, Kurtág György jegyében - az európai modernitás voltaképpeni zenei hagyományához: a beszédszerű muzsikáláshoz tér vissza, mely egységes előadó-művészeti elvként számos korstílust túlélt, és csak az utolsó világháború tudta végleg elpusztítani. Ezt a hagyományt Csalog és Kemenes sokkal bátrabban, sokkal plasztikusabban és sokkal több művészi hitellel kelti életre, mint teszi hivatalból a historikusnak mondott előadói gyakorlat. Egyáltalán: zongorázás ez még, vagy beszéd, zongorán? Akárhogy is, ez a zenélés mindenekelőtt a zene retorikai rendjét tárja fel, a hangsúlyok hierarchiáját, érvek és ellenérvek finom fokozatait. A tempókon sosem hallani, hogy tempók, mivel mindig természetesen fakadnak a zene matériájából. Nincsenek "szép", nincsenek "egyéni" megoldások; Kemenes és Csalog minden közös zenei akciója az előadói tekintély lerombolását veszi célba, hogy annak hűlt helyén magára a mű építményére mutasson.

Nem hozakodnék elő azzal, hogy a Kemenes-Csalog-duó egy szélre szorult, tűnőfélben lévő műfaj műveléséért érdemel megbecsülést, mert ilyen érvelésnek a zenei minőséghez semmi köze. Az azonban biztos: szórványos, de folyamatos együttműködésük során talán sosem hallottam még ennyire összeérlelten munkálkodni a két művészt. Pedig a harmóniáért alaposan meg kell dolgozniuk: Csalog szikár és a kegyetlenségig puritán előadói világát és Kemenes vulkánszerű, szikrázó muzsikuslényét a Schuberttel és egymással szembeni alázat kényszeríti közös nevezőre. Ezenkívül: Csalog előadó, Kemenes viszont játékos. Nem győzi magyarázni zongoráján, hogy a komoly zene komolysága játékos ötletek sora mentén bomlik ki. Pedig, miközben Csalog Gábor szívós munkával vívta ki és őrzi sajátos helyét a magyar zeneéletben, addig Kemenes felbukkanásai ritkák és váratlanok, ajándék a keveseknek, akiknek fülük van a hallásra. Miért, talán a közönségnek játszunk? - replikázna Kemenes. A közönség nem zavar, de a dolog nem érte van. A koncertbizniszt zavarba hozza Kemenes művészi habitusa, aki túlságosan jó muzsikus ahhoz, hogy játéka technikai értelemben makulátlan legyen, és aki zenélésével a zenét pontosan attól az esztétizálástól védelmezi, amelyre a koncertbiznisz épül. Annyi jó azért elmondható a bizniszről: sok hamis között megtűri az igazit. Napról napra többre becsüljük ennek a türelemnek az értékét.

Az elhangzott Schubert-művek: D-dúr Marche héro•que; D-dúr rondó; B-dúr szonáta; "Lebensstürme"; Andantino variée. 2008. szeptember 8., Magyar Rádió 6. stúdió

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.