Koncert - Van feltámadás - A Swans a Trafóban

  • - minek -
  • 2011. május 26.

Zene

A Swansról sokszor leírták már, mennyire meghatározó (s úgy tűnik, szerencsésen visszatérő) a jelenléte az utóbbi három évtized könnyűnek még véletlenül sem nevezhető zenéjében. A Swans első nekifutásra élt 15 nagyon erős évet, zseniális albumok (és EP-k) sorát készítette el, zenei fejlődése pedig maga is egy csavarokkal és fordulatokkal teli kalandregény.
A zenekar eredetileg (és most is) Michael Gira agyszüleménye volt, ám mindig megtalálta hozzá a megfelelő alkotótársakat - persze közülük egy jó ideig (1984-től 97-ig) a billentyűs/énekesnő és alkotótárs Jarboe volt a legfontosabb (Skin, illetve World Of Skin néven még egy rövid életű, ám annál termékenyebb spin-off is fűződött a nevükhöz), s szétválásuk egyben a Swans végét is jelentette. Gira hoszszú időn át - részben éppen régi zenésztársaival - Angels Of Light név alatt működött (akusztikusabb hangvételével ez a projekt is a Swans egyik vonulatát folytatta), ám tavaly, nem minden előzmény nélkül, új életre keltette régi zenekarát is - korántsem meglepő módon immár Jarboe nélkül. Sőt egy igen erős és zömmel pozitív kritikákkal fogadott albumot is készített My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky címen, amely remekül összegezte a zenekar kacskaringós pályafutását meghatározó hatásokat, s emellett sok tekintetben visszanyúlt a meghatározóan sötét tónusú, ám egyben felemelő kezdetekhez. Koncertanyagnak ez már magában is nagyon erős lett volna - és ehhez társultak még azon jól megalapozott várakozások, melyek a földkerekség egyik leghangosabb (néha szándékosan, bántóan fülsértő módon játszó, és a publikum komfortzónájának széttörését mindennél fontosabbnak tartó) zenekarához kapcsolódnak.

Az eredeti "előzenekar", James Blackshaw az utolsó pillanatban lemondta a fellépést, ezért az ifjú hegedűsfenomén, Kézdy Luca ugrott be a helyére egy kifejezetten ezen alkalomra összerakott programmal, és meg kell mondanunk, tökéletes one man (bocsánat: woman) show-t produkált. Pedáljai és egyéb kütyüjei segítségével kiváltott egy egész kombót: zömmel helyben improvizált loopokból újabb és újabb rétegeket halmozott a hangszer mindenkori szólamai alá. Hol "hagyományos" módon használta hangszerét, néha pedig elektromos "gitárként" vagy afféle zajkeltő effekteszközként - de a legfontosabb, hogy precízen és invenciózusan építette fel a bő félórás-negyvenperces magánszámát, ami az utolsó percig lekötötte az amúgy, valljuk meg, egészen más produkcióra érkezett közönséget.

Azután megkaptuk azt is, mondhatni, csőstül: hosszú fokozás, egy-két monoton kitartott hang sípolása után egyenként szállingóztak a színpadra a Swans-tagok, hogy belekezdjenek a turné szokásos kezdő számába, mely egyben az új albumot is nyitja. Az este folyamán nem csak a No Words/No Thoughts tűnt kissé (bár izgalmasan) szokatlannak: látnivalón eszük ágában sem volt hagyományos lemezbemutató koncertet tartani - az egyes számok csak afféle elrugaszkodási pontok, melyek nyomán gondosan felépített és összecsiszolt, sokszor mégis improvizatívnak tűnő kompozíciók bontakoznak ki. A hagyományos dalformát (dacára annak, hogy az elmúlt pár évtizedben Gira ebben is erősnek mutatkozott) nagyjából elfelejthetjük - az énekszólam alkalmi mormogás vagy kántálás, melyet Gira évtizedek alatt kialakított jellegzetes, részeg dülöngélésre emlékeztető mozgása kísér (ehhez társul még a durva grimaszolás és fontos dramaturgiai ponton a nadrágban turkálás). A hat zenész is szigorúan megkomponált, kettős karéjban foglal helyet a színpadon: balra a hol gonosz manó vigyorú, hol blazírt arcú, slide-gitárját fémgyűszűkkel pengető Christoph Hahn, mellette a fekete ingben és csak a legvégén fehér Stetson-kalapban parádézó Gira, a hangszerét egy favágó kemény elszántságával szorongató Chris Pravdica, s végül a másik ikon, az örök zenésztárs, Norman Westberg gitáros, aki mintha egy kisvárosi thrillerből mászott volna elő. A két ütős sem húzódik meg passzívan a háttérben: Phil Puleo és a másodállásában multiinstrumentalista showman, a nevéhez illőn torzonborz viking harcosra fazonírozott (amúgy Shearwater-tag) Thor Harris szerepe nemcsak nélkülözhetetlen, de néha centrális fontosságú. Nem spórolnak sem erővel, sem energiával: már az alapprogram is bő két óráig tart, eközben játszanak az új albumról (például a Jim vagy az Eden Prison hosszú verzióit - majd ráadásként a Little Mouth formabontó verzióját drone-ban megfürdetett feloldás gyanánt), régi számokat (mint az I Crawled az 1984-es Young God EP-ről) és új, lemezen még ki sem adott kompozíciókat is: az Avatar és a majd' félórás The Apostate is figyelemre méltó darabok.

Nem könnyű hallgatnivaló a Swans, már és megint, egyszerű is volna elmenekülni előle, legyinteni, kimenni (van, aki ezt teszi). A többórányi tömény, mindamellett remekül szerkesztett és a maga nemében virtuóz módon feltálalt, folyamatos morajlásban és dübörgésben tobzódó zenefolyam maximálisan igénybe veszi a fület és az elmét (hogy azt ne mondjuk: a lelket). De ha engedjük, hogy beszippantson a feltáruló féreglyuk, akkor az alapos kezelés felér bármiféle terápiával.

Trafó, május 21.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.