Könyv - "Az élet kinő minden egót" - Röhrig Géza: Honvágy

  • Szántó T. Gábor
  • 2010. szeptember 2.

Zene

A zsidók a világtörténelem csövesei - fogalmazta meg önmagának és olvasóinak Kőbányai János, a Múlt és Jövő folyóirat és kiadó vezetője több mint két évtizede, hogyan jutott el a beatszociográfiától a zsidó kultúráig. Röhrig Gézának, a kiadó régi szerzőjének a verseiben hasonlóképpen jelen van e kettős érzékenység a zsidók és az elesettek, a hajléktalanok és hontalanok iránt. Röhrig lírájában és korábbi prózakötetében, A Rebbe tollatépett papagája képzelt haszid történeteiben az ultima ratio a transzcendencia világában rejlik: csak abba kapaszkodhat minden halandó, akkor is, ha alázatosan veszi tudomásul sorsát, és akkor is, ha perel a világmindenség urával. A zsidóság egyszerre tényszerű, történelmi élményanyag, másrészt metafora, a bizonytalan létnek struktúrát kínáló rendszer.

Röhrig a költészet egyik ősfunkcióját revitalizálja. A nyelv terápiás erejét, a kimondhatatlan megéneklésében rejlő megkönnyebbülést, mellyel az emberi állapot: a magány, az elhagyatottság, a (szeretet)éhség témáit szólaltathatja meg: "NEM VAGYOK A MAMÁD / SOHA NEM IS LESZEK / NEKEM FÉRFI KELL CSALÁD KÉT GYEREK (...) NEM VAGY A MAMÁM? tépem föl az ingem / tessék halld ahogy itt visszhangzik: / AZ VAGY" (timi). Az elhagyatott gyermektől a szenvedélyes szerelmesen át, a nyomorultak és kisemmizettek leghétköznapibb élethelyzeteitől a modernitásban identitását kereső értelmiségi intellektuális vívódásáig széles érzelmi és tematikus skálán mozognak a versszövegek.

A tíz éve New Yorkban élő szerző könyvcímbe emelt honvágya is megszólal, kiegészülve a történelmi, sőt metafizikai hontalanság élményeivel. Az angyal istvánné kádárhoz, az 1956, a március édesén és a honvágy című darabok világosan kijelölik azokat a pontokat, melyek egy demokratikus nemzeteszme fogalmát körvonalazzák számára. Zavarba ejtő az a közvetlenség, mellyel a nyelvkritikai gondolkodás elé visszanyúló versekben a jelenünkbe lógó közelmúltra reflektál: elszoktunk ettől a hangtól, mely nevesítve például Nagy László, másutt, név nélkül, Kiss József vagy akár Faludy líráját asszociálja: "összegyűlünk akkor március édesén / gáboráronok tömbbizalmik romák / egymásba pusztulunk felebarátaim / ha minden megy csak pont ugyanígy tovább".

Akár bibliai alakok bőrébe bújik, akár intézeti gyerekekébe vagy hajléktalanokéba, s a gyermekkori elhagyatottságot idézi meg, mint az ajándék című ciklusban - mely szerintem a kötet egyik legerősebb vonulata -, a szerző önmagát keresi, az azonosságot, mely az emberiség gyerekkorának édene óta bizonytalan, és saját gyermekkorunk édenével is könnyen odavész - hát még akkor, ha olyan sors jut osztályrészül valakinek, mint a szerepversek számos alakjának. Általuk fogalmazódik meg a hiány, így és ez által fordul a nyelv az irodalom - és a vallás felé. Mert korunk politikán és reklámokon hitelét vesztő nyelve nem alkalmas az emberi állapot kifejezésére, másrészt, mert a biológiai szülő eshetőleges, a Teremtő azonban bizonyos - legalábbis a hívő ember számára.

Mi jelenthet vigaszt a hétköznapok felszínén kevésbé, ám a lélek mélyére nyúló költészet mindennapjaiban gyakorta tapasztalt hontalanság állapotában? A nyelv, melyen a száműzetés és a hontalanság állapota kifejezhető. A nyelv, mely mégiscsak az egyetlen lehetséges otthon - ezért a szó, az írás John Holländer szerint a diaszpórában élő/író zsidó költő számára kettős jelentőségű. És - tehetjük hozzá Röhrig verseit olvasva, lévén vallásos költészetről szó, ám a legkevésbé sem parókiális értelemben, hanem létértelmező, a létnek értelmet kínáló funkciójában - az eljövendő világot is jelenti. A versek egy része így modern ima, exegézis is - nem a hagyományos imák és exegézisek helyett, hanem azok mellett.

Petri György egykori, sokat idézett álláspontja szerint a József Attila-i költészet közvetlenül nem folytatható. Röhrig versei, több mint négy évtizeddel később, helyenként mégis kísérletet tesznek erre, név szerint is megidézve a költőt, akár korábbi köteteiben, megfejelve a kisbetűs központozatlansággal, az avantgárd hagyományával és a sűrű nyelvjátékokkal, melyek néha öncélúaknak hatnak ("marólúgos itt a levés / merőleges erőleves"). Erősebb hatást ér el ugyanez az élményanyag a balladisztikus és novellisztikus hajléktalanversekben, melyekben a sorsüldözöttséget a fájdalmakra való, történetformálás általi közvetett reflexió szelídíti. Például a zsoci című darabban, melynek helyszíne egy gyorsétterem mosdója: "'kérsz paradicsomlevest' kérdezte / s megtöltött egy műanyagpoharat melegvízzel / az ingyenketchupből belenyomott vagy ötöt (...) 'adj egy érvet arra, hogy éljek' / gondolkozik, topog, valami jót keres / poharát emeli 'paradicsomleves?'".

Korántsem biztos, hogy a honvágy egy ország után pusztán önmagáról szól s a távollétről. Hisz' a vágyakozó sem biztos, hogy azonos önmagával: "én sosem voltam az aki vagyok / és most már nem is akarok // mert más az ember az időben és más örökre (...) röhrig géza nincs / szerda gyuri sincs / az élet kinő minden egót". Kérdés, ezzel az emberi létezés gyökereiig ható tudással mit ér maga az írás: "'írtam egy nyolcsorost' / nyögtem elő zsebemből egy verset / 'szép de nem te írtad' / állt fel az első versszak után // 'ez még röhrig / kezdd el a saját verseidet írni'" (gyuri).

A hely, ahol elsődlegesen otthon kell lennünk: a saját személyiségünk. Ám a világ, melyben haza kellene találnunk: mi magunk és a többi ember. Ha otthon vagyunk önmagunkban, eljuthatunk ama tapasztalathoz is, melyhez az érett lírikus Röhrig már eljutott: "'Az igazi háborút (...) az ember az összes eddigivel vívja'". És akkor talán valóban otthon lehetünk végül a saját hazánkban is.

Múlt és Jövő, 2010, 112 oldal, 1800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”