Könyv - Feltették a koronát - Radnóti Sándor: Az üvegalmárium

Zene

A magyar korona helye - ezt az értelmező alcímet viseli Radnóti Sándor történeti tanulmánya, amelynek megírására bő tíz éve a koronázási jelvények (mínusz palást) Parlamentbe költöztetése sarkallta, míg tartalmi felfrissítésére és kötetbe rendezésére az új Alkotmány Nemzeti Hitvallásának Szent Korona-passzusa indította a tudós szerzőt. Mert hiszen, amint az a könyv hátlapján olvasható, sarkosságában is pontos egymondatos helyzetjelentés sommázza: a koronát "[k]ihurcolták a Nemzeti Múzeumból, behurcolják az alkotmányba..." A bevégzett tények, az egyszerű vagy épp minősített, kétharmados többséggel meghozott döntések mindazonáltal nem jelentenek felmentést a kritikus vizsgálódás örök értelmiségi kötelme alól, s (legalább egyelőre) deklaráltan nem is tiltják meg azt.

A magyar korona helye - ezt az értelmező alcímet viseli Radnóti Sándor történeti tanulmánya, amelynek megírására bő tíz éve a koronázási jelvények (mínusz palást) Parlamentbe költöztetése sarkallta, míg tartalmi felfrissítésére és kötetbe rendezésére az új Alkotmány Nemzeti Hitvallásának Szent Korona-passzusa indította a tudós szerzőt. Mert hiszen, amint az a könyv hátlapján olvasható, sarkosságában is pontos egymondatos helyzetjelentés sommázza: a koronát "[k]ihurcolták a Nemzeti Múzeumból, behurcolják az alkotmányba..." A bevégzett tények, az egyszerű vagy épp minősített, kétharmados többséggel meghozott döntések mindazonáltal nem jelentenek felmentést a kritikus vizsgálódás örök értelmiségi kötelme alól, s (legalább egyelőre) deklaráltan nem is tiltják meg azt.

Radnóti Sándor most mindenesetre ennek az íratlan kötelességének tesz eleget, amikor a magyar korona "változó és ingó felfogásainak" elemzésére vállalkozik, olyan fogalmak köré rendezve a tárgykör történeti áttekintését, mint az elhelyezés, a láthatóság és a státusz. S bár az álláspontja határozott és világos, érzéketlenséggel korántsem vádolható. Nem ragadtatja magát publicisztikai feljajdulásokra, nem állítja, hogy az új Alkotmány "közös bálványimádásra kényszeríti az egész országot a Szent Korona tiszteletében" (mint tette tavasszal Bartus László), s közelítésmódja éppen nem hasonlít a Karinthy-kroki értetlen címszereplőjéhez, az Emberhez, Akinek Abszolúte Semmi Érzéke a Szimbolizmushoz. Nem, Radnóti tiszteletteljes kíváncsisággal fordul témája felé, amely a széltében és hosszában egyaránt tágas kitekintésnek köszönhetően az ereklyék és a koronaékszerek profanizálódási folyamatába illesztve, azaz múzeumi tárggyá való átlényegülésének teljében mutatja a magyar koronát. A hatalmi jelvényt, amelynek kalandos története jószerint a gyermekdal sós kútba és kerék alá tett Katalinkájának sorsával rokonítható: ellopták, csobolyóba rejtették, elásták, pincébe suvasztották, s teremtőm, még mi mindent nem műveltek e tárggyal a századok során! S akkor a soha meg nem történt, ám közkeletűen elterjedt tévhitekről vagy épp a korona összeesküvés-elméletekből és hagymázteóriákból fabrikált "egyedül valódi" históriáját még nem is vettük számba.

Ez utóbbi elméleteket, amelyeknek belső logikája a "nincs rá bizonyíték = bizonyíték" megcáfolhatatlan elve szerint futja körkörös pályáját, Radnóti igen ésszerű döntéssel csupán haladtában érinti. Érdemben tárgyalja viszont a korona mint konkrét tárgy köré épült szimbolikus, államjogi koncepciót, amely kicifrázott Szent Korona-eszme voltát jelentős részben a XIX-XX. század fordulóján működött historizáló jogtudoroknak köszönheti. Hogy a középkorias, Werbőczy által formulázott Szent Korona-tagság a magyar modernizáció, a polgárosodás nagyjainak szemében korábban mily kevés beccsel bírt, azt Radnóti éppenséggel a jelen kurzus számára is referenciaszemélyként tisztelt Széchenyi szavaival bizonyítja, aki nemcsak a Döblingből kicsempészett Blick lapjain tért ki "a korona körüli cirkuszra", de már a Stádiumban is így írt: "S én azon nagy becsületért, hogy a szent koronának tagja vagy Szent István köpenyegjének egy darabja vagyok - ami de facto se physice, se moraliter nem igaz, tulajdonos viszont nem vagyok, hanem haszonélvező..."

A jelenkorra naiv idealizmussal vagy praktikus (a kibékíthetetlen szembeállást a korona körüli vitán demonstráló) cinizmussal fölélesztett "új" Szent Korona-tan persze már nem a nemesek és a nem nemesek között húzza meg a határvonalat. A régies, szűkkeblű, ámde legalább egyértelmű osztályozás helyét a sikamlósabb különböztetések vették át, amelyek hol a vérség jogán, hol az egyén magyarságteljesítményén lemért érdem alapján engednének bebocsátást az ugyancsak többértelműen szimbolikus Szent Korona tagjainak közösségébe.

A rendszerváltással újraéledt koronaértelmező kisipar változatossága - egyszerre túl és innen a tudományosság, valamint a józan ész határain - Radnóti áttekintése szerint nem tesz lehetővé a muzeális szintet meghaladó konszenzusos tárgytiszteletet. Hiszen amint az az Alkotmány idei vitájából is kiderült: ami sok a gyarló, ám a felvilágosodás eszméi mellett elkötelezett ellenzéki pártoknak, vagyis a korona tételes belefoglalása az alaptörvénybe, az kevés az alkotmányozásban amúgy együttműködő szélsőséges pártnak, amely tartalmilag is a Szent Korona-tant követelné. Egy ennyire széttartó jelentésekkel és értelmezésekkel terhelt műtárgy optimális helye a múzeumban van, állítja a szerző, méghozzá a Nemzeti Múzeumban, ahol bő két évtizeden át valóban méltó otthonra lelt a koronázási kollekció. Ott helyén találná az ötvösművészetért lelkesülő republikánus éppúgy, mint a tárgyban vallásos ereklyét vagy misztikus szimbólumot felismerő koronatisztelő, valódi tudós és délibábos elméletgyártó egyaránt.

Radnóti okfejtése mindvégig imponálóan meggyőző, s Az üvegalmárium kellemes olvasmány - dacára a tárgyalt helyzet intellektuális reménytelenségének. "Egy korty való", ahogyan Rónay György versében áll, s ez a való csak annál értékesebb, minél kisebb kortyokban jut hozzá mostanság az ember.

Noran Libro, 2011, 148 oldal, 1980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.