könyv - GENE WILDER: KIS FRANCIA SZAJHÁM

  • - kg -
  • 2008. december 4.

Zene

Wilder jó ideje visszavonult már a színészettől. Ha hihetünk nem hivatalos, de egybehangzó életrajzainak, ideje nagy részét a világ zajától távol, connecticuti otthonában tölti, festegetés, jótékonykodás és szépírás tölti ki nyugdíjas mindennapjait.
Wilder jó ideje visszavonult már a színészettõl. Ha hihetünk nem hivatalos, de egybehangzó életrajzainak, ideje nagy részét a világ zajától távol, connecticuti otthonában tölti, festegetés, jótékonykodás és szépírás tölti ki nyugdíjas mindennapjait. Utóbbi elfoglaltságának elõbb egy kimerítõ önéletrajz, utóbb két regény lett a gyümölcse; a Kis francia szajhám az elsõ a fikciók sorában. A szerzõ a nagy mesélõk bölcs nyugalmával és a nagyon rossz írók gördülékeny sematizmusával kalauzolja el olvasóit egy rég volt, talán igaz sem volt idõbe; nevezetesen az elsõ világháború végnapjaiba. Hogy rég volt, azt a szereplõk szavajárásából ugyan sosem sejtenénk, de hogy igaz sem volt, az egyszer biztos: olyan világháborút sosem vívtak ezen a Földön, amilyenbe hõsünk, egy derék amerikai kalauz és amatõr színjátszó hirtelen elhatározásából belecsöppen. Wilder háborúját egytõl-egyig operettfigurák vívják, de ez nem baj, az ilyesmi minden rendes zenés vígjátéknak csak az elõnyére válna, csakhogy az itt felvonuló kémek, katonák és kurvák olyan ügyefogyottan mozognak a zsánerben, mint újgazdagék az úri kaszinóban. Wilder világháborús tortájának marcipánalakjai elég nagyvonalúan lettek összegyúrva, de könnyen lehet, épp e nagyvonalúság, az úriasan megengedõ laza póráz az itt megcélzott mûfaj (szellemes-bús háborús kémburleszk?) kívánatos eszközei. A nemes cukrászi szándék azonban még egy nagy színész esetében is kevés, ha könyve olvasása közben az egyetlen életre kelõ alak éppen õ maga: a nyugdíjas színész, aki serényen jegyzetel a connecticuti közkönyvtárban.

Athenaeum, 2008, 173 oldal, 2490 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.