könyv - HÁY JÁNOS: HÁYLAND

  • Kovács Bálint
  • 2011. augusztus 11.

Könyv

A hagyományos szomorúmanók népdala nem csupa móka és kacagás: a végén sötét fellegként úszik be a manólét ellentétpárja, a mézeskalács halálhuszársereg. Háy János szereplőinek ritkán adatik habkönnyű élet - miért lenne ez másképp rajzolt, festett teremtményeivel, amelyeket eddig többnyire csak a Háy-könyvek borítóiról lehetett ismerni? Bár meg kell hagyni, álcázott és álcázatlan halálhuszárokkal együtt is ez a világ a Háynál létezhető világok legbarátságosabbika. Ilyen az, amikor a minden műfajban igen pontosan, letisztultan, túlburjánzás nélkül alkotó író kiszabadul a mondatok, szavak és betűk szabta határok közül, s ezáltal papírra vetett lényei is levetik magukról a létezésüket lehatároló kötöttségeket.

A hagyományos szomorúmanók népdala nem csupa móka és kacagás: a végén sötét fellegként úszik be a manólét ellentétpárja, a mézeskalács halálhuszársereg. Háy János szereplõinek ritkán adatik habkönnyû élet - miért lenne ez másképp rajzolt, festett teremtményeivel, amelyeket eddig többnyire csak a Háy-könyvek borítóiról lehetett ismerni? Bár meg kell hagyni, álcázott és álcázatlan halálhuszárokkal együtt is ez a világ a Háynál létezhetõ világok legbarátságosabbika.

Ilyen az, amikor a minden mûfajban igen pontosan, letisztultan, túlburjánzás nélkül alkotó író kiszabadul a mondatok, szavak és betûk szabta határok közül, s ezáltal papírra vetett lényei is levetik magukról a létezésüket lehatároló kötöttségeket. Festményeinek és többnyire csak pár vonalból álló rajzainak ez a semmihez sem kötõdés adja sajátos, keserédes hangulatát: a manók, angyalok, ördögök és a kis, kunkori pénisszel ellátott teremtõik kívül állnak világunk törvényein - a szomorúmanók például hatvanan vannak a nemzeti fociválogatottban, alkatrészboltban vásárolt lábakból, szájakból és ruhákból lehet összerakni õket (ha leveszik a ruhát, el is tûnnek arc és láb között), és amúgy is folyton valahonnan kívülrõl (kulcslyukon vagy kerítésen át) leskelõdnek utánunk. Az meg, hogy - ahogy a népdal is tartja - idõvel megjönnek a halálhuszárok, felkötnek pár manót, és foglyul ejtenek még néhányat, már csak azért sem okoz nagy galibát, mert a manók amúgy is szomorúak, másrészt meg ki tudja, hogy ebben a világban mi jön az akasztás után. Mindenesetre ott, ahol az ördögök álruhát viselnek, hogy ne legyenek olyan rémisztõek, és közösen mosolyognak a Túlvilági feladatok tanfolyam további végzõs hallgatóival, az angyalokkal, szerintem nincs sok ok az ijedtségre.

De azért nem árt párszor átlapozni az albumot, mielõtt kijelentenénk, hogy bármiben is biztosak vagyunk - így jöhetünk rá, hogy Háylandben nem lehetünk biztosak semmiben.

Palatinus, 2011, 84 oldal, 3400 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.