Könyv - Koncepció és pukifólia - Petrányi Zsolt: Kézikönyv kezdő kurátoroknak

Zene

A Műcsarnok volt igazgatója alcímében befejezetlen jegyzetként aposztrofált művét a - kiállítások esetében is megkerülhetetlen - "mi a célja, értelme, miért készült, és kinek szól?" kérdések szerint állította össze. Innen tudható, hogy a kézikönyv célcsoportja azon fiatalok köre, akiket érdekel a művészet intézményrendszere, és kíváncsiak arra, hogy milyen lépéseken keresztül áll össze végül egy kiállítás. Mégsem tankönyvet olvasunk, hanem a szerző saját tapasztalatain átszűrt, szellemesnek és könnyednek szánt "vezetőt", amely nyomán bárki eldöntheti, akar-e vagy sem kurátornak állni.

A Műcsarnok volt igazgatója alcímében befejezetlen jegyzetként aposztrofált művét a - kiállítások esetében is megkerülhetetlen - "mi a célja, értelme, miért készült, és kinek szól?" kérdések szerint állította össze. Innen tudható, hogy a kézikönyv célcsoportja azon fiatalok köre, akiket érdekel a művészet intézményrendszere, és kíváncsiak arra, hogy milyen lépéseken keresztül áll össze végül egy kiállítás. Mégsem tankönyvet olvasunk, hanem a szerző saját tapasztalatain átszűrt, szellemesnek és könnyednek szánt "vezetőt", amely nyomán bárki eldöntheti, akar-e vagy sem kurátornak állni.

Na, de ki az a kurátor? Mint Petrányi rámutat, itt nem egyszerűen a kiállításrendező szó szinonimájáról, hanem egy új típusáról van szó. Arról a személyről, aki nem felülről rákényszerített szabályok és merev paradigmák között válogat a meglevő műalkotásokból (azaz a szerző szavai szerint "áll az időben"), hanem a saját víziói alapján dolgozik (azaz "előre tekint"). Kurátor bárki lehet - művész, esztéta, filozófus, művészettörténész, múzeumi alkalmazott -, egyetlen megkötéssel: legyen koncepciója, markáns és a befogadó előtt is világos álláspontja egy-egy művész vagy csoport értékéről, a művészetben betöltött (akár jövőbeli) helyéről és szerepéről, s nem mellesleg ezt "el tudja adni" egy intézménynek. Maga a kurátor is sokféle lehet. Felfoghatja a szerepét úgy, mintha maga is művész lenne, használhatja a műveket politikai állásfoglalásra, foglalkozhat elsősorban pénzszerzéssel (producer) vagy a művek/művészek menedzselésével - de számomra az a legszimpatikusabb, aki "megmarad" az alázatot is követelő, a művek és a közönség közötti (a kortárs művészetben amúgy is nehezen működő) kapcsolatokat elősegítő közvetítői szerepnél. A jó kurátor figyel a művek közötti viszonyra, ajánlatokat, értelmezési lehetőségeket javasol, személyisége nem telepszik rá az anyagra, hanem hagyja, hogy a vizuálisan elhelyezett "csapdák" vezessék a befogadót.

Petrányi végigveszi, hogy az ötlet megfogalmazása és a megvalósulás között milyen kötelező feladatok várnak a kurátorra, s ezt a nem kevés dolgot milyen ütemterv szerint érdemes végigvinni - de ezek nagyrészt józan ésszel kikövetkeztethető dolgok, s mivel senkit sem akarok eltántorítani a könyv elolvasásától, az ismertetésüktől el is tekintek. A könyvből azért mást is megtudhatunk. Többek közt azt, hogy milyen művészettörténészi/kurátori szemléletet jelez, ha a kép adatait (alkotó, cím, évszám, esetleg technika) felsoroló cédula a mű jobb oldalára kerül (megoldás: a látvány elsőbbsége a magyarázattal szemben), s hogy miért szokás a sajtótájékoztatót a megnyitó délelőttjére tenni (régebben a napilapokban a cikkeket délután kettőig le kellett adni - de miután a kortárs művészet iránti érdeklődés szinte a nullához közelít, továbbá az internet nincs időhöz kötve, mára voltaképpen mindegy, mikor jutnak pogácsához a "véleményvezérek").

Nem meglepő, hogy a kiállítások megvalósításához pénzre is szükség van, s nemcsak azért, mert az intézmény által adható vagy pályázaton nyert összegek a töredékét sem teszik ki a várható kiadásoknak, hanem mert a jegybevételek (s ez még az igen népszerű gigakiállítások esetében is így van) sem tudják nullszaldóssá tenni a projekteket. Így a kurátor egyik keserves, bár tanulságos kötelessége, hogy szponzort keressen. Mivel a nagyobb cégek specializálódnak (döntően a sportra költik "felesleges" pénzüket), könnyen kerülhet a reménybeli kurátor a szerzőéhez hasonló helyzetbe, akit egy gépjárműgyártó cég reklámszakembere azért hajtott el, mert kiderült, hogy sem motor, sem autó nem lesz látható a kiállításon.

Petrányi hosszan kitér arra, hogy a művészeti rendszer három alappillére (közönség, kritikus és intézmény) nem létezhet a negyedik nélkül - ez pedig a művész. Itt válik világossá, hogy a könyv elsősorban a művészlét felé kacsingató fiataloknak készült - kezdve attól, hogy a műterembe zárkózó zseni hamis toposza helyett miért gyümölcsözőbb az iskolázottság, hogy miként és miért kell elkészíteni a műveket bemutató portfóliót, s hogy 35 éves korukra az érvényesülés milyen lépcsőit kell végigjárniuk ahhoz, hogy bekerüljenek a "szcénába".

A kézikönyvnek kétségtelenül javára válik, hogy a szerző saját tapasztalatain alapul. De a közérthetőség törekvése sok esetben kimerül a lapszéleken futó közhelyes mondatokban (pl. "Mindig az hiányzik, ami kell", "Az idő gyilkos dolog!") vagy semmitmondó ellentétpárokban ("Nem biztos, hogy az a jó művész, akinek veszik a műveit - Nem biztos, hogy az a rossz művész, akinek nem veszik a műveit"). A töméntelen vesszőhiba mellett Petrányi egyszerre az élőbeszédhez és a szakzsargonhoz igazodó stílusa, a nyakatekertséggel és lazasággal keveredő, megbicsakló mondatfűzés is sokszor javításra szorulna. ("A neves alkotók esetében, az elkövetkező évek kiállítási kötelezettségei miatt nehéz lehet az egyeztetés, illetve, hogy elérjük a művész motiváltságát.") Ráadásul gyakran csúszkál vagy megfoghatatlan az állítmány, s csak a kontextus alapos tanulmányozása után derül ki, hogy a feltételezhető alany - szemben azzal, amit a mondat sugall - a múzeumi kiállításrendező: "A múzeumi kiállításoktól eltérően az időben a munka alapját az élő művész meggyőzése adta arról, hogy mely munkákat kell előtérbe helyezni, és melyeket kell esetleg kihagyni a tárlatról."

A könyvet gyakorlati ismeretek zárják - megtudhatjuk, hogy a művek installálásakor mikor és miért használunk gipszkarton falat, damilt vagy tiplit. De szinte már mi szégyelljük el magunkat, amikor a műtárgycsomagolásra használt pukkantós fóliát a szerző pukifóliának nevezi. Bár az is lehet, hogy a célcsoportba az óvodások is beletartoznak: nem árt minél korábban felkészülni a pályaválasztásra.

Műcsarnok Nonprofit Kft., 2010, 116 oldal, 900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.