Kurt Vonnegut: Ördögcsapda

  • - szami -
  • 2009. július 9.

Könyv

Két éve, hogy egy késő aggkori nagy esést követően a közel fél évszázadon keresztül zseniális íróként elismert Kurt Vonnegut meghalt. Az Ördögcsapda posztumusz kötet.
Két éve, hogy egy késõ aggkori nagy esést követõen a közel fél évszázadon keresztül zseniális íróként elismert Kurt Vonnegut meghalt. Az Ördögcsapda posztumusz kötet. Olyan Vonnegut-írások csokorba szedése, amelyeket a szerzõ egész egyszerûen nem akart publikálni: tizenegy novella, plusz egy hadifogságból írt levél és egy el nem mondott beszéd. Talán valamiféle teljesség iránti vágy vezette az író fiát, Mark Vonnegutot, hogy (amolyan végsõ lezárásként) közreadjon a szerzõtõl egy új, eddig nem ismert szövegekbõl összeállított kötetet.

Az efféle könyvek kiváltotta félelmek, melyek a másik cinikus angolszász örökbecsû, Douglas Adams posztumusz kötete (A kétség lazaca, 2002) esetében sajnos, bizonyságot is nyertek (jobban jártunk volna, ha a hagyaték szöveg inkább kiadatlan marad), ez esetben teljesen alaptalanok. Az Ördögcsapda ugyanis célt ér, mert azt bizonyítja, hogy Kurt Vonnegut idõtõl és tértõl függetlenül mindig aktuális. A novellák azzal együtt is nagyon jók, hogy a Burleszk, a Bajnokok reggelije, a Macskabölcsõ vagy akár az Utópia 14 kidolgozottságához nem mérhetõk - a fõként a második világháborús krízis körül forgó témái, olykor konkrétan sci-fibe ágyazott, de mindig fantasztikus történetei azonban hûen közvetítik a szerzõ jól ismert stílusát, csavaros gondolatmeneteit és végtelen pacifizmusát.

Fordította: Szántó György Tibor. Maecenas, 2009, 250 oldal, 3200 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”