Könyv: Az önkívület problematikája (Timothy Leary: Az eksztázis politikája - Drog, tudat, vallás)

  • 2004. április 8.

Zene

A pszichedélikus mozgalom ősatyja, a lázadás és szembeszállás prófétája ma már csak emlék (sajnos a téma elkötelezettjei számára sem kellőképpen élénk), 1996-ban hátrahagyta nekünk ezt az árnyékvilágot, boldoguljunk benne, ahogy tudunk. Felcserélte a Túlsó Oldalra, ahonnan két évvel halála után jelzett követőinek, hogy ne adjuk föl, az ezredforduló lehetőségei a tudatszabadságra törekvő egyéneknek minden eddiginél nagyobb esélyt adnak, hogy végre valóban megszabaduljunk a szellemünket igában tartó gondolatrendőrségektől, legyen az a munkahely, a család, a politika vagy a média.

A pszichedélikus mozgalom ősatyja, a lázadás és szembeszállás prófétája ma már csak emlék (sajnos a téma elkötelezettjei számára sem kellőképpen élénk), 1996-ban hátrahagyta nekünk ezt az árnyékvilágot, boldoguljunk benne, ahogy tudunk. Felcserélte a Túlsó Oldalra, ahonnan két évvel halála után jelzett követőinek, hogy ne adjuk föl, az ezredforduló lehetőségei a tudatszabadságra törekvő egyéneknek minden eddiginél nagyobb esélyt adnak, hogy végre valóban megszabaduljunk a szellemünket igában tartó gondolatrendőrségektől, legyen az a munkahely, a család, a politika vagy a média.

Leary "síron túli" üzenetével indít a kötet. A kiadó Leary alapművének közreadásával a megfelelő kontextusba szeretné helyezni a drogprobléma aktuális kérdéseit, amint ez Buda Béla előszavából is kiderül. Leary, aki nyilvánosan, az interneten fejezte be földi pályafutását, először a világforradalomra esélyes utolsó évben, 1968-ban adta ki művét, amikor még számos mai mentális verőlegénynek spangli lógott a szájából és virág a hajából, trapézgatyája pedig a földet seperte. Timothy Leary a forradalmat pszichedélikusnak gondolta el, abban a hitben, hogy azok a fiatalok, akik megtapasztalták a tudat szabadságának szédítő távlatait, azok többé nem tagozódnak be a letűnő társadalomba, s mikor pozícióba kerülnek, leváltják az ódon struktúrákat, és

új világot

hoznak létre. Ez persze nem így lett, s ebből két dolog következhet: vagy jóval kevesebben vannak, akik a hatvanas-hetvenes évek ifjúsági mozgalmaiban egyáltalán részt vettek, vagy pedig sokan vannak, de megtagadják ifjúkorukat. Az első lehetőség kiábrándító, a másik elkeserítő. Akár fordítva, ha tetszik.

Pedig Leary az élet számos területén elképzelhetőnek tartotta volna a pszichedélikus szerek használatát. Keze alatt alkoholisták szoktak le LSD-vel, haldoklók világosodtak meg utolsó pillanataikban, rabok tehettek legalább belső utazást.

De nemcsak kutatásai, hanem az élete is olyan volt, melyre nyugodtan alapozhatott forradalmat. Könyvét így kezdi: "Egyszer, régen, sok-sok évvel ezelőtt, egy cuernavacai villa kertjében, egy napos délutánon elfogyasztottam hét úgynevezett szent gombát, melyeket a Mexikói Egyetem egyik kutatója adott nekem. A következő öt óra során olyan élményben volt részem, amit akár számos túlzó metaforával is leírhatnék, de ami mindenekfelett életem legmélyebb vallásos élményének bizonyult." Az 1960-as elsőt még több mint háromszáz pszichedélikus utazás követi, egészen haláláig. A sorsfordító élmény előtt a Harvard pszichológiaprofesszora volt, ám mikor kísérletezni kezdett tudattágítókkal, elbocsátották. Az LSD-t az amerikaiak eszeveszett drogháborújukban a többi már elmeszelt szerrel (például a kannabisszal) azonos megítélés alá helyezték, de Leary magántámogatói segítségével egy millbrooki kúriában szervezte mozgalmát. Az állandósuló karhatalmi zaklatások után lecsukják, de megszökik és Svájcba menekül. A titkosszolgálatnak a kommunista ügynökök üldözése mellett az "ifjúság szellemének megrontója" ellen is van energiája fellépni, így rövidesen visszatoloncolják az Államokba. Újabb néhány évnyi börtön után Kaliforniába költözik.

A nyolcvanas években új korszak köszönt a tudatszabadságra áhítozókra; a kiberkultúra hatalmas technológiai lehetőségei mellett megjelenik egy új paradigma és zene, a techno- és az új drog, az extasy. Leary ebbe is belehabarodik, a szabadság új letéteményeseinek a kiberpunkokat és a technoidokat nevezi.

Alapművének elején a lét hét alapvető, spirituális kérdését fogalmazza meg. Mi mozgatja az univerzumot, mi az élet, mi az ember, mi a tudat, mi az ego, mik az érzelmek, illetve hogyan lehet kilépni. Ezeket összekapcsolta hét "energiaszinttel", az energiatudatosság szintjeivel, melyeket különböző drogokkal érhetünk el. A talán legfontosabb kérdésre, vagyis hogy mi mozgatja az univerzumot, a választ a legerősebb pszichedelikumokkal kaphatjuk meg, illetve ezekkel érhetjük el az energiatudatosság azon szintjét, mellyel átéljük a világegyetemet mozgató erőt, sőt eggyé válunk azzal. Az egyes szinteknek emellett művészetet (a végső erőhöz az elektronikus zenét), tudományt (a végsőnél maradva, fizika, asztrofizika), kommunikációs struktúrát (elektron), "irányító intelligenciát" (atommag), vallást (buddhizmust) és metaforát ("Fehér Fény"), valamint szakrális eljárást feleltetett meg.

Leary tehát komplex rendszert alkotott, melyben igyekezett minél több emberi tudást és hitet összeolvasztani, mielőtt kimondta, hogy "a drog a huszonegyedik század vallása", mert minden eddiginél nagyobb lehetőséget ígér az igazi megvilágosodásra, a teljes tudatosságra, az eggyé válásra a világgal. Figyelmeztet ugyanakkor, hogy

a végső kilépés

kérdésének hagyományos megoldása (alkohollal, gyógyszerekkel, lassú vagy gyors öngyilkossággal), vagyis az egótól való szabadulás nem megoldás, ezért nem az anesztetikus élményt kell keresni (mint az alkoholisták és a heroinisták), hanem pszichedélikusat, mert így rájövünk, hogy nincs halál és nincs élet, a pszichedélia voltaképpen győzelem mindkettő fölött.

A vallásalapítás és a politikai rendszer gyökeres megreformálása mellett Leary egész életében kereste a bizonyítékokat, hogy az emberiség korszakos változások előtt áll, s mikor a technológia belerobbantott a világba, úgy érezte, meg is találta. Élete végéig hitt ebben a bűnös fajban, s hitét nem tudta letörni börtön, meghurcoltatás, mellőzöttség, hazugság, semmi.

Zubor Tamás

Edge 2000, 2003, 244 oldal, 2200 forint

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.