Könyv: Történő kétely (Jakus Ildikó - Hévizi Ottó: Ottlik-veduta)

  • Pollágh Péter
  • 2005. március 17.

Könyv

Tizenöt év akkurátus leltározása után jelent meg a szerzőpáros kötete. Hévizi nem titkolja el: két éve elhunyt társával a magánéletben is összetartoztak; s ez különös aurát, különös köröket von a könyv köré. Csendkörök: gyászmunka - a lehető legkevesebb fölös zajjal.

Az elõszó (Monolocale) sajátos, permanens múlt. Hévizi fegyelemmel mondja - az alig mondhatót. Becsületes társként szövi az egyszerre szakmai és privát kontextus sûrû hálóját: felvezet, "keretbe helyez", tételez, oszt és szoroz, s el is számol. Személyes szálak, meditatív csomók. Két nyomozó, két értelmezõ szövetsége sejlik fel. A startvonalon két fiatal, obligát ambícióval és radikalizmussal. A lelátón a megtalált apa, a mester. A startpisztoly másfél évtizede eldördült. Vajon a kaszáló idõben mi marad(hat) az egykori "õrületbõl"? Nincs válasz - de van tét.

A fókuszban a fõ mû (Iskola a határon), illetve annak is fõként hármas nyitójelenete (Az elbeszélés nehézségei) áll. Minden fonál e karóra kötve. A könyvet Jakus Ildikónak három, az 1990-es években keletkezett, világos logikájú, fel-felfénylõ nyelvû tanulmánya nyitja, mely a késõ modern próza kulcsfigurájának legfontosabb regényeit (Iskola a határon, Hajnali háztetõk, Buda) elemzi. A mindenkori értelmezés reflektorában álló Iskola kapcsán szervilizmustól mentesen, in medias res leszögezi, hogy "A regényrõl kialakult utalásrendszer szinte külön >>nyelvkéntottlikista Tandorit (is) segítségül híva - bátran argumentál és felülír. Iskola a határon: Medve, Bébé, Szeredy, Magda és a többiek felõl az elviselhetõség, "innen" vizsgálva a jelentés határán. Jakus szerint a mû nem a "függetlenség elveszíthetetlenségének", hanem a "szabadság veszélyeztetettségének" a regénye. Szerzõtársával szinkronban más-fajta olvasásra buzdít. Nem afféle magyar Törless-regényként, inkább "nyelvmûvészetként", illetve "létezés-szakmaként" kívánja olvasni, olvastatni a könyvet. ("Szegedy-Maszák Mihály helyett Balassa Péter" - vágná rá a javíthatatlanul eminens bölcsész.) Hévizi tézise alapján "az Iskola a határon a lappangó elkurvulás lehetõségfeltételeinek kérdésére felel, és nem az egyszer s mindenkorra kivívott bensõ szabadság elõtörténetét állítja". A cél tehát: leszámolni a példázatossággal; avagy etika máshogyan, továbbá kétely - minden elõtt.

Biztosítottnak tûnik a háttérfedezet is e diszkrét "dekonstrukcióhoz": ugyanis a szerzõknek sikerül elhitetniük, hogy Ottlik majd' minden bekezdését ismerik. A Veduta egyik látványos kontextusszervezõ elve (az életmûvön belüli intertextualitás) is e tudásból fakad. Kontrák, rekontrák halomszám. Ottlikra Ottlik, mondatra mondat, utalásra utalás. A szerzõi intenciók ellenére néha azonban szétfoszlik az esszébeszéd, s helyét valami - nehezen definiálható - szaktudományos aprólékosság foglalja el. Az állandó citátumok, grandiózus megfejtések, "leleplezések" õrületig fokozott leltározása néhol kifejezetten zavaróan hat. Ilyenkor a nyelv is

megdöccen,

s a sok finomság finomkodásba fordul. Mindez hangsúlyozza (bizonyítja) ugyan a filológiai munkát, kompetenciát; azért mindenre nem elég. Nem csoda hát, hogy Ottlik-szakértõi bizonyítvánnyal nem rendelkezõ, és/vagy rajongásból közepesre kollokvált befogadó számára helyenként fárasztónak, túlinterpretáltnak tûnik a szöveg. (Másként: filológusoknak krimi, krimifalóknak filológia.)

Az interpretációs technikák azonban meggyõzõek. Motívum-röntgen és elhallgatáselemzés. Beszédmód-analízisbõl kibomló ön- és Ottlik-ismereti látkép. Kérdések, sokperspektívás beszéltetés. (Ki milyen modalitásban beszél? Megfeleltethetõ-e a szerzõi énnel Bébé figurája? Rezonõr-e az elbeszélõ? Mennyire oldódik fel a szövegben, mennyiben marad kívül? Mekkora a distancia? Mennyi a csapda, az akna? Egyáltalán: hány kód maradt az értelmezõi közösségek számára néma?) Talán épp Jauss tételének ("minden megértésnek sajátja, hogy nem kényszeríthetõ ki") belátása történik itt: kirekesztés helyett dialógus.

A filológiai kapa minduntalan "szétcsap" a sorok között, újrarendezve azokat. Sorakozó, újra - akárha katonáéknál. Mindemellett az Ottlik-veduta kultúrtörténeti utazásként is dekódolható, melyben (egyfajta bölcsész-karneváli jelleggel) szó esik 1956-ról, kávéház[ak]ról, Karinthyról, Kosztolányiról, Oscar Wilde-ról, Vernérõl és Rilkérõl is. A kiinduló beszédhelyzet azonban változatlan marad: a szerzõpáros nem fogadja el a merev Ottlik-képet. Ne legyen Ottlik- ikon. Történõ kép(zet) legyen inkább, ha úgy tetszik: történõ kétely. Egyébként - az ún. szuperolvasóknak minõségi lubickolást biztosítva - sikeresen építenek a kétely alakzatára (is). Igen, a veduta rászorít a kételyre: s ez egyáltalán nem kevés.

Érzelmi és tudóskönyv - egyszerre. Ottlik köpönyege alól kihulló - azt némiképp át is alakító - nagyszabású munka. Minden szerzõ vágya, hogy ilyen ádázul röntgenezzék meg, ennyire komolyan vegyék állításait, utalásait - útvesztõit, zsákutcáit.

Pollágh Péter

Kalligram Kiadó, Pozsony, 2004, 340 oldal, 2400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.