SZIGETMELLÉKLET - Világzene

Legyen tánc – itt is!

  • Kovács Bálint
  • 2015. szeptember 6.

Zene

A nagy visszatérők, a magyarok egy részének szemében a világzene egészét megtestesítő, macskajajos haknibalkán kompániák, vagyis Goran Bregović és Boban Marković nagyzenekarai versenyt versengenek a magyar táncos csizmákért – de ennek most vége: idén végre nem kell nélkülözni egyiküket sem, mert a Sziget hajdan – nem is olyan rég – talán legnagyobb merítéssel reprezentált műfaja, a világzene aktuális túlélőszínpadán mind a ketten fellépnek.

Az idén éppen Mastercard Világzenei Nagyszínpad néven a Csónakház mellé telepített örömzenei helyszínen a magyar színtér méltán sokra tartott nagyjaival, a Sziget törzsközönségének már ismerős fellépőkkel és néhány – ezúttal főleg, de nem kizárólag európai – ínyencséggel leginkább a tánczenén van a hangsúly, és ahogyan a jó népszínházak jelszava a „szórakoztassunk, de igényesen”, úgy itt is a „legyen tánc, de legyen hozzá némi szájtátás is” a jelszó.

augusztus 12.

szerda

Ennek tükrében nem is választhattak volna jobb nyitó fellépőt, mint az egykori Roma Sátorban már vendégeskedett Antwerp GipsySka Orkestrát (16.45): a zenekar nemcsak a nemzetiségeket és azzal együtt a kulturális hatásokat egyesíti (belga, szerb és latin-amerikai zenészek húzzák benne), hanem a műfajokat is úgy vegyíti, mint mókás kedvű dj a hajnali afterpartin. Ha elkezdődik egy balkáni hagyományokat elég pontosan követő dallam, az náluk nem jelenti azt, hogy az egész ne fordulna egy percen belül skába, és még a rap sem idegen tőlük, ahogyan semmi sem, ami beindítja a táncreflexet.

Rögtön utánuk (18.15-től) az ukrán DakhaBrakha a legtökéletesebb lehetőség a tánc kipihenésére: a hatalmas kucsmákban, népviseletben fellépő zenekar az elkoptatott „varázslatos” szót tölti meg új élettel. Miközben ők sem vetik meg a fogós ritmusokat, zenéjük mégis elmélyülős, a szertartásos lassúságot is hipnotikusan használó mágia, ami a színpad elé szögezi azokat is, akik amúgy csak poharazni érkeztek, amíg el nem kezdődik a Budapestet már jól ismerő barcelonai Che Sudaka (19.45) és a szerb (vagy tiszteletbeli magyar?) Boban i Marko Marković Orkestar (21.15) umca-umcás bulija. Amivel még nincs vége a napi táncnak: a méltatlanul ismeretlen(ebb) olasz Canzoniere Grecanico Salentino (23.15) poposan fülbemászó ka­valkádja ennél sokkal későbbi időpontban is ébresztőül szolgálna a közönség legfáradtabb tagjának is, miközben a férfi-női duettek, az egészen eklektikus hangszerhasználat – tamburintól buzukiig – és a mindenféle mediterrán kultúra letagadhatatlan hatása távol tartja tőlük a hakniszerűség gondolatát is.

 

augusztus 13.

csütörtök

A Liza, a rókatündér című film saját találmánya volt a finn westernzene iránt rajongó főhős, pedig az ötlet koránt sincs annyira távol a valóságtól: a Helsinki-Cotonou Ensemble (16.45) afrodzsesszét, afrikai funkrockját egy Janne Halonen nevű, tősgyökeres finn fickó zenekara prezentálja, igaz, a három finnre jut három benini zenész is – az összhatásban elsősorban az afrikai vonal érvényesül. A világhírű magyar Parno Graszt (18.15) után újra a nagy utazóké a színpad: a pár éve már a Szigetet is megjárt Roy Paci Uruguaytól Szenegálig nézett körül, hogy muníciót gyűjtsön a Roy Paci & Aretuska Allstars (19.45) megalapításához. Mint a latin ska esetében általában, a hangsúly itt is a táncon van, miközben a reggae-től egészen a rapig köszönnek be az egyénibb hangok.

Az utánuk Münchenből, egyenesen a sörfesztiválok világából átugró LaBrassBanda (21.15) életcélja pedig mi más is lehetne, mint a tánc? Kerül, amibe kerül: ha kell, vannak hozzá balkánias rezek, reggae-s lüktetés, skás ritmus. És ami még nem volt (pedig tánc), az a néptánc: a legendás román Taraf de Haïdouks (23.15) folkja cigány zenén alapul, de úgy egyesíti a kultúrákat, hogy nemcsak mi, magyarok, hanem a törököktől a bolgárokig mindenki talál benne valami ismerőset.

 

augusztus 14.

péntek

Pénteken sem szakadunk el Európától: a kolumbiai La Chiva Gantivát (16.45) ugyanis Brüsszelben tanuló egyetemisták alapították, és hamar fel is vettek maguk mellé két belga, egy francia és, na jó, egy vietnami zenészt; és ha nem is hagyták el az afrozenét, azért meglehetősen populáris vizeken eveztek. Az sem túl meglepő, ha a Szigeten egyeseknek Manu Chao jut róluk az eszébe, de a skás lüktetés vagy a reggae sem idegen tőlük, szóval akit az előző napok után a lába megszokásból visz a színpad elé, az nem fog csalódni. Utánuk a kárpátaljai Szalonna és Bandája (18.15) bizonyítja, hogy a magyar népzenében sem csak a Csík Zenekaré a világ.

Azt viszont, hogy mi is az az Imam Baildi (19.45), nemigen lehet annál pontosabban leírni, mint hogy olyan hibrid, amit egyszer hallania kell mindenkinek, aki nem csak azért jár ennél a színpadnál, mert eltévedt a Csónakház olcsó büféje felé vezető úton. Alapnak adott a görög „utcai blues”, a rembetika, ahogy azt a görög tradíciókban jártasak a legjobban szeretik: angyali női énekhanggal, amit rögtön meg is vadít a férfi énekes hiphopja, és akkor ezt még leöntik némi visszafogott, diszkótlanított balkáni rézfúvós zenével – három jó koncert egyben, így máris nem tűnik olyan drágának a napijegy. Az őket követő portugál Mariza (21.15) ellenben épp attól zseniális, hogy a nagy Amália Rodrigues óta talán senki sem képviselte olyan nemes tisztasággal a fado hagyományait, mint az ezüst hajú díva, a műfaj legnagyobb mai sztárja. És még mindig nem érdemes lelépni, mert az itthon ma már kevesebbet játszó, tizenhat éves fennállása óta mindig megújulni tudó Besh o droM (23.15) a pizsama fellövése – na persze – előtt még leckét ad abból, hogyan lehet klisék nélkül balkáni zenét játszani a huszonegyedik században.

 

augusztus 15.

szombat

A szombati nyitó előadóra nem lehet ráfogni, hogy segít felébredni: a francia–egyiptomi Egyptian Project (16.45) a belassulós egyiptomi dallamokat vegyíti elektronikus zenével. És ha ennyitől még nem éreznénk a perzselő homokot a talpunk alatt, az ősanyaian mély hangú, mauritániai Noura Mint Seymali (18.15) úgy hozza el nekünk a Szaharát, hogy amíg őt hallgatjuk, ne is érdekeljen, hol a legközelebbi oázis. A mauritániai himnusz szerzőjének lánya olyan sajátos elegyét hozza létre a sivatagi bluesnak és a rockzenének, mintha Jimi Hendrix adott volna néhány leckét a Tinariwennek.

Innentől a hazai kedvenceké a színpad: ha a Ladánybene 27 (19.45) bulija előtt még nem is, a Goran Bregović Wedding and Funeral Band koncertjére (21.15) alighanem teljesen lecserélődik a közönség, hiszen az övék a legnépszerűbb balkáni diszkó. Végül a nagyecsedi–budapesti Romengo (23.15) és Lakatos Móni énekli el, hogy Nem kellesz.

 

augusztus 16.

vasárnap

A zárónap nyitóbandája kétszeresen is kuriózum: a Sziget idén nem kényezteti el a klezmer híveit, ráadásul az angol–amerikai–görög–török She’ Koyokh (16.45) először jár Magyarországon. És mivel a vegytisztaság ma már szinte kuriózum a világzenében (és épp ettől marad izgalmas a műfaj), a She’ Koyokh sem tisztán klezmert játszik: nem nehéz kihallani belőle a tagok saját kultúrájából hozott hatásokat.

A műfajkeveredés persze a pop­zenében is jelen van, így kerülhet már másodszor a Világ­zenei Nagyszínpadra az algériai gyökerű, francia HK & Les Saltimbanks (18.15), egy Sarkozy-ellenes tüntetés résztvevői által piedesztálra emelt, reggae-s, hiphopos slágerzenekar, a munkások, a bevándorlók, a kisemberek – egyszóval egy Sziget-jellegű fesztivál kapuit csak kívülről látó réteg – idolja. Műfajkeveredésben nem marad alul a hét egyik legtávolabbinak és legközelebbinek is tűnő zenekara sem: a Dhoad – Gypsies from Rajasthan (19.45) neve mindent elmond. Hol az indiai, hol a cigány zene hatása kerekedik felül a zenéjükben, ami különösnek tűnhet, mégis egészen természetesnek hangzik.

A színpadot hazai fellépők zárják: a 21.15-ös, főzenekari sávban a Pannonia Allstars Ska Orchestra ugráltatja meg azokat, akiknek szégyenszemre még mindig nem durrant be a vádlija, végül a világ jelenleg talán leghíresebb magyar világzenei formációja, a Söndörgő (23.15) érkezik egyenesen az európai világzenei rádiós toplisták éléről, hogy tamburába zárják az egész világot, és az ott fickándozzon, amíg jövőre újra ki nem nyit a Világzenei Nagyszínpad Goran Bregovićtyal, Boban Markovićtyal, mindkettejükkel vagy egyikükkel sem.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.