lemez - EZ BASIC: HELLO HEAVY

  • Soós Csaba
  • 2010. március 18.

Zene

Nem állítom, hogy általános érvényű jelenségről van szó, de Magyarországon kétségtelenül létezik olyan felfogás, mely szerint ha egy magyar előadó az ügyes, "szolgai" másoláson túl nem ad hozzá valami sajátos(an magyar), egyedi ízt a zenéjéhez, az nem lehet olyan jó és annyira sikeres - főleg ha angol nyelven énekel. Az elmúlt évtizedben azért feltűnt pár zenekar (a Moog, az Amber Smith vagy a Gonzo), amely valamelyest árnyalta ezt a képet, bár nagy áttörésről az ő esetükben sem beszélhettünk.
Nem állítom, hogy általános érvényû jelenségrõl van szó, de Magyarországon kétségtelenül létezik olyan felfogás, mely szerint ha egy magyar elõadó az ügyes, "szolgai" másoláson túl nem ad hozzá valami sajátos(an magyar), egyedi ízt a zenéjéhez, az nem lehet olyan jó és annyira sikeres - fõleg ha angol nyelven énekel. Az elmúlt évtizedben azért feltûnt pár zenekar (a Moog, az Amber Smith vagy a Gonzo), amely valamelyest árnyalta ezt a képet, bár nagy áttörésrõl az õ esetükben sem beszélhettünk. És attól tartok, hogy a hasonló zsánerû (angolszász gitárpopban gyökeredzõ) EZ Basic új lemezére is ez a sors vár.

Pedig aki szimplán csak jó, változatosan hangszerelt popdalokat akar hallani, az a Hello Heavyn biztosan megtalálja a számítását. Még akkor is, ha a May kezdõ gitárriffjérõl a Vampire Weekend, a Motorik Erik zakatolásáról a német krautrock zenekarok, a Pulse visszhangos dobhangzásáról Phil Spector, a Friendset indító vokálokról a Beach Boys, a Going Southról meg David Bowie Heroes címû száma jut az eszébe. Hát istenem, közhely, de a popzene története oda-vissza utalások szerteágazó rendszere - ez ellen érvelni és ágálni 2010-ben teljesen felesleges, fõleg ha ilyen jól mûködõ, azonnal ható dalokról beszélünk. Kár, hogy a jól körülhatárolható, pár száz fõs magyar indie-közösségen kívül alighanem senki nem fogja meghallgatni. Nagy kár, mert indie-rõl itt már régen nincs szó: ez "csak", ahogy már fentebb írtam, egy jó poplemez.

Twelvetones, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.