lemez - EZ BASIC: HELLO HEAVY

  • Soós Csaba
  • 2010. március 18.

Zene

Nem állítom, hogy általános érvényű jelenségről van szó, de Magyarországon kétségtelenül létezik olyan felfogás, mely szerint ha egy magyar előadó az ügyes, "szolgai" másoláson túl nem ad hozzá valami sajátos(an magyar), egyedi ízt a zenéjéhez, az nem lehet olyan jó és annyira sikeres - főleg ha angol nyelven énekel. Az elmúlt évtizedben azért feltűnt pár zenekar (a Moog, az Amber Smith vagy a Gonzo), amely valamelyest árnyalta ezt a képet, bár nagy áttörésről az ő esetükben sem beszélhettünk.
Nem állítom, hogy általános érvényû jelenségrõl van szó, de Magyarországon kétségtelenül létezik olyan felfogás, mely szerint ha egy magyar elõadó az ügyes, "szolgai" másoláson túl nem ad hozzá valami sajátos(an magyar), egyedi ízt a zenéjéhez, az nem lehet olyan jó és annyira sikeres - fõleg ha angol nyelven énekel. Az elmúlt évtizedben azért feltûnt pár zenekar (a Moog, az Amber Smith vagy a Gonzo), amely valamelyest árnyalta ezt a képet, bár nagy áttörésrõl az õ esetükben sem beszélhettünk. És attól tartok, hogy a hasonló zsánerû (angolszász gitárpopban gyökeredzõ) EZ Basic új lemezére is ez a sors vár.

Pedig aki szimplán csak jó, változatosan hangszerelt popdalokat akar hallani, az a Hello Heavyn biztosan megtalálja a számítását. Még akkor is, ha a May kezdõ gitárriffjérõl a Vampire Weekend, a Motorik Erik zakatolásáról a német krautrock zenekarok, a Pulse visszhangos dobhangzásáról Phil Spector, a Friendset indító vokálokról a Beach Boys, a Going Southról meg David Bowie Heroes címû száma jut az eszébe. Hát istenem, közhely, de a popzene története oda-vissza utalások szerteágazó rendszere - ez ellen érvelni és ágálni 2010-ben teljesen felesleges, fõleg ha ilyen jól mûködõ, azonnal ható dalokról beszélünk. Kár, hogy a jól körülhatárolható, pár száz fõs magyar indie-közösségen kívül alighanem senki nem fogja meghallgatni. Nagy kár, mert indie-rõl itt már régen nincs szó: ez "csak", ahogy már fentebb írtam, egy jó poplemez.

Twelvetones, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.