Lemez - Hegyek lányai - School Of Seven Bells: Alpinisms

  • - minek -
  • 2008. december 11.

Zene

A School Of Seven Bellst (ez ugye egy hírneves zsebtolvajiskola neve - tessenek elképzelni egy ezúttal gyakorlóterepként szolgáló kabátot, telerakva apró csengettyűkkel) tavaly hozta tető alá Benjamin Curtis, a Secret Machines nevű szintúgy izgalmas zenekar gitárosa, miután 2007 elején faképnél hagyta társait. Hamarosan csatlakozott hozzá az egyszerre szemrevaló és varázslatos hangú ikerpár: Alejandra és Claudia Deheza, a 2005-ig regnáló On! Air! Library! nevű formáció vokalistái. - minek -

A School Of Seven Bellst (ez ugye egy hírneves zsebtolvajiskola neve - tessenek elképzelni egy ezúttal gyakorlóterepként szolgáló kabátot, telerakva apró csengettyűkkel) tavaly hozta tető alá Benjamin Curtis, a Secret Machines nevű szintúgy izgalmas zenekar gitárosa, miután 2007 elején faképnél hagyta társait. Hamarosan csatlakozott hozzá az egyszerre szemrevaló és varázslatos hangú ikerpár: Alejandra és Claudia Deheza, a 2005-ig regnáló On! Air! Library! nevű formáció vokalistái. Néhány maximegjelenést (My Cabal, Face To Face On High Places) követően egy felvétel erejéig összeálltak a Prefuse 73 álnéven (is) alkotó Guillermo Scott Herrennel - a kapcsolat amúgy nem új keletű, elvégre a Deheza lányok énekeltek már a Prefuse 73 2005-ös Sorrounded By Silence című lemezén is. Az eredmény, a Class of 73 Bells című gyönyörű, kissé archaizálóan folkos (e tekintetben a Dead Can Dance-t idéző) műdarab nem csupán a hasonnevű maxira és a tavalyi Prefuse 73 lemezre (Preparations) került fel, de Curtis által jócskán áthangszerelve, új címen (Iamundernodisguise), viszont változatlan vokállal ez nyitja a School Of Seven Bells debütáló albumát. Ha elsőre csodálkoznánk is, hogyan került a trió a Matthew Dear-féle Ghostly International kiadóhoz (amely egyébként gyakorta publikál a tiszta, "ortodox" elektronikus tánczenéken túlmutató, izgalmas, fúziós produkciókat és műfaji hibrideket), már az első meghallgatásra elmúlnak kétségeink. Egyrészt az anyag olyan erős, hogy nyilvánvaló: sem a kiadó, sem mi nem nyúltunk mellé, másrészt gyorsan kitűnik, hogy Curtis a pszichedelikus gitárzenét remekül társítja gépi, elektronikus, illetve mintázott ritmusalapokkal - ha kell, olyan szigorú 4/4-es alapot tol a dolgai alá, hogy az eredmény minden további nélkül működik egy hauzer típusú dj-mixben is.

Az SOSB zenéjénél sokan említik meg a nyilvánvaló hatásokat: mindenekelőtt a Cocteau Twinst, s talán még több joggal a My Bloody Valentine-t. De mi mást lehetne szólni a Face To Face On High Places vagy a Wired For Life borult, "cipőnézős", tremolókar-rángásos, majdnem éteri vokállal kibélelt gitárzengetéséhez, mely helyenként még finoman disszonáns is - s akkor még nem beszéltünk a rejtelmes, de leginkább homályos szövegekről. Annyi azonban biztos, hogy az ifjú alkotók jó ízléssel választották ki példaképeiket, másrészt zenéjük korántsem valamiféle üres tisztelgés a jeles elődök előtt - igazi, érett produkció, amely reflektál a popzenei hagyományra, de ebből azután valami egészen mást, egyedit és félreismerhetetlent hoz a világra. A zeneanyag a zajpop-hagyomány feldolgozásán túl éppúgy magába foglal folkhatásokat és orientális zenei elemeket (ez esetben alighanem a két hölgy sajátos érdeklődéséből fakadóan), mint modern elektronikus tánczenei struktúrákat: a Sempiternal/Amaranth című 11 és fél perces (ám egy pillanatig sem unalmas) opus konkrétan space disco ütemeken nyargal tovább a kötelező csúcspontig. A végén a Prince Of Peace kissé archaikusnak tűnő, lassú breakbeat-ütemekkel operál, a záró My Caballal pedig visszajutunk valahová 1990 környékére, a boldogult emlékezetű "shoegazer" aranykorba - persze csak látszólag, az SOSB ugyanis tökéletesen friss és a mában érvényes zenét játszik.

Ghostly International/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.