lemez - KVELERTAK: KVELERTAK

  • - vincze -
  • 2010. augusztus 5.

Zene

Ha valaki otthonosabban mozog a nagyközönség számára ismeretlen metálzenekarok területén, valószínűleg találkozott már a Kvelertak nevével, hiszen a norvég banda körül debütáló lemezének múlt havi megjelenése óta akkora underground felhajtás kerekedett, ami jószerivel már gyanús. Komoly rockmagazinok zengenek ódákat erről az anyagról, a zenekar pedig elcsípte az év talán legmenőbb extrém zenei turnéját a Converge, a Kylesa és a Gaza társaságában, amely egyébként hazánkat is eléri majd augusztus 9-én.
Ha valaki otthonosabban mozog a nagyközönség számára ismeretlen metálzenekarok területén, valószínûleg találkozott már a Kvelertak nevével, hiszen a norvég banda körül debütáló lemezének múlt havi megjelenése óta akkora underground felhajtás kerekedett, ami jószerivel már gyanús. Komoly rockmagazinok zengenek ódákat errõl az anyagról, a zenekar pedig elcsípte az év talán legmenõbb extrém zenei turnéját a Converge, a Kylesa és a Gaza társaságában, amely egyébként hazánkat is eléri majd augusztus 9-én. Ráadásul ennek az albumnak nem más volt a producere, mint Kurt Ballou, a Converge gitárosa, aki az utóbbi években több állat hangzású, zajos-koszos remekmûvet összerakott már, és ebben a szcénában az egyik legkeresettebb szakember.

A Kvelertak elsõ lemeze ehhez méltóan is szól, és az elsõ öt-hat dalig egészen zseniálisnak tûnik az a vegyület, amit összekutyult magának a norvég hatos fogat. A recept: vegyünk egy-két klasszikus black metal riffet, olykor a nagyoktól elcsórva, adjunk hozzá kellõen agresszív, mogorván rekesztõ énekhangot, aztán hallgassuk rommá a teljes skandináv rock `n' roll színtér tíz évvel ezelõtti jelentõs lemezeit, majd kezdjünk dalokat írni! A végeredmény olyan lesz, mintha a Satyricon és a Turbonegro tagjai jöttek volna össze egy projektre úgy, hogy az egykori Hellacopters-fõnök, Nicke Andersson is ott lebzselt a környéken a témák születésénél. Egészen pofátlanul király, bár cseppet sem eredeti megoldásoktól hemzseg a lemez, amelyek közül a Blodtsrst közepére helyezett, teljesen alap, mégis zseniális rockriff és a nóta végére illesztett klimpírozás viszi a pálmát. Az album közepétõl viszont folyamatosan fárad és ül le a produkció, ami egy majdnem ötvenperces lemeznél kimondottan szomorú. Ezzel együtt az anyag elsõ fele minden kétséget kizáróan odahelyezendõ 2010 legszórakoztatóbb zenéi közé.

Indie Recordings, 2010

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.