Lemez - Maradj otthon! - Három új magyar lemez

  • - minek -
  • 2011. április 28.

Zene

Realistic Crew: Blind Musician Az RC megbízható ütemezésben, kétévente készíti el lemezeit - azt kell mondanunk, a minőségi követelmények szintjén is állandósulni látszik a produkció, ami paradox módon éppen a folyamatos változásoknak köszönhető. Az állandóság ritka példájaként továbbra is a Vranik Krisztián-Kalotás Csaba-Hegyi Dávid "belső hármas" a zenekar lelke (közülük ezúttal Vranik "Krizsó" vállalta magára a zenekészítés nehéz munkáját: valamennyi szerzemény az ő "gyermeke"), s ki ne hagyjuk Mc Zeeket se, akinek karakteres és rendre a maguk pontos helyén megszólaló dörmögései nélkül elképzelhetetlen az RC.
De mellettük csupa friss arc is - a trombitás Tettamanti Tamás, de leginkább a hegedűs Barczi Orsi - fontos helyeken lesz főszereplő, s akkor még nem is beszéltünk az új énekesnőről, Polgár Odettről, akinek markáns elődje, Berger Dalma stíljétől egészen eltérő karakterű vokáljához egyben megújult zenei koncepciót is lehetett rendelni.

Persze a változás viszonylagos, de azért helyenként jól tetten érhető, s nem is csak az itt-ott megvastagodó basszusokban, a botolósabb ritmusokban, a természetes élettérnek és táplálékforrásnak számító hiphopalapokat megbolondító kvázidubstep ritmikák beszűrődésében. A kompozíciók szerkezete, levegőssége, sőt konkrét helye is módosult: mintha egészen mélyről, a háttérből szólnának - az új zenei témák izgalmas introvertáltsága jól harmonizál az énekesnő látszólag törékeny, de azért a kellő pillanatban jól kiereszthető hangjával.

S mit sem érne a sok művészi szigor némi játék nélkül, mert mi másnak vélnénk, amikor a Tempo című, addig megfontoltan sompolygó szám a közepén vált át finom, de azért diszkréten bugyborgós drum and bassbe. Ahogy a legvégén is vár minket az ajándék glitch: az utolsó trekk jó tízperces várakozás (persze áttekerhető, de az csalás!) után bukkan fel, s megéri: kristálytiszta kis minimalista 4/4, mintegy mutatván, hogy ki is van a házban. (DDK, 2011) és fél

Occam: My Rorschach Lázár Tibort a Zagar és a Bootsie Quartet dobosaként ismerhette meg a zeneszerető hazai publikum - most megjelent lemeze pedig ékesen bizonyítja, hogy ambíciója és tehetsége ennél is többre jogosítja. A My Rorschach ritka igényesen öszszerakott, érdekes zenei momentumokban gazdag, szerethető és sokszor meghallgatható albummá sikeredett. Igaz, felhasználhatóságának némelyest korlátot szabnak az önként is vállalt műfaji határok: ez a fajta kicsit ambientes, kicsit dzsesszes, hol dubos, hol glitches, a minimalista elektronikából és a jó kis triphophagyományból egyaránt építkező, sokszor downtempónak csúfolt zene igényel egyfajta meditatív állapotot - vagy afféle zenés tapétaként szépen elborong a háttérben.

Pedig ezúttal van mire odafigyelni - ha valakit nem kötnének le önmagukban a zenei ötletek, a gondosan felpakolt géphangok, puttyogások, néha kifejezetten izgalmasan megírt ritmusok és az élő hangszerek által biztosított, hol hűvösebb, hol felforrósodó harmóniák összjátéka, akadnak itt egyéb csemegék is. Itt van mindjárt a Neóból ismerős Hódosi Enikő (a számok felében felcsendülő) vokálja, mely tökéletesen passzol e produkcióba, s egyben alkalmat kínál arra is, hogy jó néhány szerzemény dallá nemesüljön. Már a nyitószám, az Invocation is az ő hangja, a zongorafutamok és a minimalista elektronika hármas egységének diadalát zengi - a maga eszközszegénységében is ritka finoman megszólaló Passage, vagy a kicsit azért harsányabb és csuklósbusz-szerkezetű I Was a Dervish pedig már-már slágergyanús. Említsük meg, hogy a My Rorschach nem lenne teljes a hosszasan sorolható zenész közreműködők (néha társszerzők!) nélkül, akik közül a billentyűs Milosevits Mirkó, a gitáros Kovács Bálint, a harsonás Kiss Zoltán vagy a trombitás Kiss Árpád feltétlenül említést érdemel.

A My Rorschach van annyira jó lemez, hogy majdnem végig fenntartsa a befogadó figyelmét - az ilyen, egyenletesen magas színvonalú zeneanyag méltó volna külföldi kiadásra, forgalmazásra is. (Pimodan, 2011) és fél

Faul: vanakilassansiet Az elektronikus zenekészítéssel autodidaktaként ismerkedő Faul Péter bemutatkozó albuma (mely egyben a Vranik Krisztián és Menyhárt Leó bábáskodásával létrejött Anker Records első kiadványa) első hallásra, pláne a borultabb elektronikus zenéktől idegenkedő publikum számára nem könnyű hallgatnivaló, pedig megéri a türelmet és a figyelmet. Ha túléltük a felütés szándékoltan idegesítő kíméletlenségét, a továbbiakban azt kapjuk, ami az elmúlt egy-két évtizedben immár nemes hagyománnyá szervesült az alkalmanként intelligens tánczenének (IDM) becézett irányzaton belül. Gondosan felépített, megkonstruált géphangokat, egymásba fogaskerékszerűen simuló kattogásokat - amelyek mégis alig rejtett melódiákat, dallamfoszlányokat rejtenek magukban, ölelnek körbe, hagynak bontakozni és ellenpontoznak. Az irány világosan látszik, a produkció már bemutatkozásként is ígéretes, ráadásul, némileg cáfolva is az előbb leírtakat, idővel afféle kellemes utazássá válik, különös tekintettel a jeles elődökre tett, tán akaratlan hatástörténeti utalásokra. A magunk részéről további folytatásra ösztönöznénk Fault - és sok-sok hallgatót kívánnánk e helyenként lelket simogató gépzenének, mely néha tán az alkotói szándékot is meghazudtolóan bájos tud lenni. (DDK/Anker, 2011) alá

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.