lemez - RED SNAPPER: A PALE BLUE DOT

  • - minek -
  • 2009. január 8.

Zene

A Red Snapper a kilencvenes évek csodája volt: Ali Friend bőgős, David Ayers gitáros és Richard Thair dobos az alkalmi vendégfúvósokkal kiegészülve ritka feszes és izgalmas zenei kombinációt állított elő. Ráadásul produkciójuknak külön ízt adott, hogy élő, organikus hangzást nyújtottak egy olyan korban, amikor látszólag minden mást legyűrt az elektronikus tánczene - s tették ezt úgy, hogy annak elemeit, s mindenekelőtt ritmusait szervesen integrálták saját füstös, dzsesszre, funkra, dubra, sőt a nemes progrock hagyományokra épülő muzsikájukba.
A Red Snapper a kilencvenes évek csodája volt: Ali Friend bõgõs, David Ayers gitáros és Richard Thair dobos az alkalmi vendégfúvósokkal kiegészülve ritka feszes és izgalmas zenei kombinációt állított elõ. Ráadásul produkciójuknak külön ízt adott, hogy élõ, organikus hangzást nyújtottak egy olyan korban, amikor látszólag minden mást legyûrt az elektronikus tánczene - s tették ezt úgy, hogy annak elemeit, s mindenekelõtt ritmusait szervesen integrálták saját füstös, dzsesszre, funkra, dubra, sõt a nemes progrock hagyományokra épülõ muzsikájukba. A Red Snapper legénysége számos sikeres nagylemez megjelenése után 2002-ben felfüggesztette a közös munkát, hogy társaságuk 2007-ben annál látványosabban támadjon fel poraiból: a koncertek nyomán tavaly õsszel kiadtak egy új minialbumot is (gyakorlatilag hat év után elõször) - A Pale Blue Dot gyakorlatilag egy terjedelmesebb EP hat új számmal és még két bónusz remixszel. Annyi bizonyos, hogy megérte ennyit várni: a trió úgyszólván ott folytatta, ahol egykor abbahagyta. A tökéletes összhangban mûködõ basszus-dob tandem, együtt Ayers izgalmas gitárjátékával és Tom Challenger vendégszaxofonos sajátos hangulatú szólamaival perfekt elegyet alkot. Ráadásul a skála a kifejezetten táncolós daraboktól (mint a Lagos Creeper) a mély, úszós, dubos Moving Mountainig terjed - lassúban és gyorsban egyaránt otthon vannak a fiúk. S a lemezt záró remixek (Kelpe és Subway fantázianevû tehetséges alkotók munkái) is nagyon rendben vannak - utóbbiak finoman átelektronizált Brickred-átirata remekül szintetizálja a nyolcvanas és a kilencvenes évek legszebb hagyományait.

Lo Recordings/Neon Music, 2008

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)