lemez - SLASH: SLASH

  • G. A.
  • 2010. április 29.

Zene

Noha a korábbi két szólólemezére (It's Five O'Clock Somewhere, Aint Life Grand) és a Velvet Revolverekre (Contraband, Libertad) is írt egy-két kétségbevonhatatlanul erõteljes számot, a világ nyilvánvalóan azért figyeli még ma is a kelleténél sokkal kíváncsibban az oly jellegzetes megjelenésû, immár negyvennégy éves gitáros ténykedését, mert húsz évvel ezelõtt a GNR-ben pengetett, a zenekarban, aminek idõ elõtti széthullásán számos egykori rajongó (és hát rajongó volt hajdanán a fél bolygó) még most sem képes túltenni magát. Ahol a közvélekedéssel ellentétben nem õ volt a legtehetségesebb szerzõ: Slashnek még saját bevallása szerint is nagy szüksége volt Izzy Stradlinre és Axl Rose-ra, hogy megszûrjék és áramvonalasítsák irigyelni valóan laza csuklóval kicsavart sziporkáit.

Friss lemezén nem áll mellette egyetlen ilyen megbízható dalköltõ sem, mellécsapódott viszont egy focicsapatnyi közepesen (M. Shadows, Andrew Stockdale), illetve nagyon (Ozzy, Ian Astbury, Fergie, Lemmy) híres énekes. Meglepetések nélküli, bár legalább makulátlanul professzionális teljesítményt nyújt mindegyik - Slash versenyeredményérõl azonban ennyi sem állítható. ' ugyanis ezúttal még Lemmynek is képes volt jóságos, a magyar kereskedelmi rádiók reggeli daldobozába is kényelmesen belerejthetõ, azaz karc- és élnélkülire fényezett tucatdalt írni, és ez a Doctor Alibi (a két valóban ízes retró, a By The Sword és a Starlight mellett) még a lemez elfogadható számai közé tartozik. A többi csak gitározós liftzene.

Roadrunner, 2010

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.