Lemez - Szép versek - 2011 - Harcsa Veronika: Lámpafény

  • - kovácsy -
  • 2011. június 9.

Zene

Harcsa Veronika rekordsebességgel hasított ki magának egy elég széles énekesi pályát a dzsessztől a popzenén át a jobb híján alternatívnak vagy avantgárdnak nevezhető irányzatig terjedő stílusmezőben. Egészen más, izgalmas és különleges az, amit a Bin Jipben énekel, és az a mainstream, kicsit fúziós, fölöttébb kellemes, közönségbarát, mondhatni "neokonzervatív" dzsessz, amit régebbi formációja programjában hallhatunk tőle.
Ezt a legújabb lemezét azonban még ezek között a tág határok között sem könnyű elhelyezni. Dzsesszkvartettbeli zenésztársaihoz (Blaho Attila - zongora, Oláh Zoltán - bőgő, Majtényi Bálint - dobok) a Bin Jipben (remekül) gitározó Gyémánt Bálint is csatlakozott, ami felkavarta, megérdesítette a hangzást. De nem is annyira emiatt különleges ez az album, hanem azért, mert Harcsa Veronika, aki a saját albumain eddig nem énekelt magyar szöveget, most nagy levegőt vett, és mindjárt a XX. század legjobb költőitől válogatott. Nem kell elolvasni a kísérőfüzet (angolul írt) bevezetőjét ahhoz, hogy érezzük: egyáltalán nem esetleges az összeállítás, hanem hosszú és elmélyült válogatás előzte meg, amelyet nem a "legkedvesebb verseim" típusú alélt érzelmesség mozgatott, amely könnyedén megfeledkezik az önkritikáról. Az eredmény jelzi és vissza is igazolja azt az igényt, hogy a kiválasztott költemények egyáltalán alkalmasak legyenek a "dzsesszes" feldolgozásra, ne csapja agyon, hanem támassza alá, erősítse, színezze őket a zene, az új kontextus, hogy énekhangon szólalnak meg. És nem meglepő, hogy fordítva is áll ugyanez: igényes zene szól, kidolgozott, elmélyült énekszólammal, amely ha egyszerű is, indokolt, hogy ilyen, hiszen nagyszerű, szellemünket bizsergető szövegek koronázzák. Az alkotó alázat szép példája mind a tizenegy dal, úgy hallgatunk Babitsot, Nemes Nagyot, József Attilát, mint tán még soha: megnyílt, könnyű lélekkel, dúdolva, boldogan. Weöres Sándor négysoros versszakainak ritmusát (Kihajolni veszélyes) a hangszerelés töri meg és bonyolítja, amitől a játékos költemény mélyebb regiszterre vált. Karinthy fanyar "történetversét" (Együgyű mese) az előadásmód teszi mosolyogtatóvá: abban a laza bluesstílusban adja elő a kibővített kvartett, ahogy az I Wake Up In The Morning kezdetű balladákat szokás. Sok évtizedes művek válnak jelen idejűvé: nagyszerű segédanyag magyartanároknak.

Magánkiadás, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.