Lemez: Svédtorna, svédasztal (Koop: Waltz For Koop)

  • Minek
  • 2002. március 21.

Zene

Az utóbbi idők egyik legfinomabb és legérzékibb lemeze: ez a svéd Koop duótól a Waltz For Koop. Az alapvetően uppsalai illetőségű Oscar Simonsson és Magnus Zingmark már régóta megbűvölt rajongója a hatvanas évek (vokális) dzsesszhangzásának: saját bevallásuk szerint legfőbb inspirációjuk a Bitches Brew előtti zene, mielőtt még Miles Davis funkra cserélte volna a swinget (ennek megfelelően gyűlölik is a "fúzió" kifejezést). Első lemezüket még 1997-ben adták ki, s hamarosan felfigyelt rájuk a világ - újabb felvételeiket Gilles Petterson, Kruder&Dorfmeister vagy Rainer Trüby is kedvencei között tartja számon, a Jazzanova kollektíva pedig nem csupán remixelte őket, de ki is adta lemezüket saját kiadójánál, a Compost családba tartozó JCR-nál.
Az utóbbi idők egyik legfinomabb és legérzékibb lemeze: ez a svéd Koop duótól a Waltz For Koop. Az alapvetően uppsalai illetőségű Oscar Simonsson és Magnus Zingmark már régóta megbűvölt rajongója a hatvanas évek (vokális) dzsesszhangzásának: saját bevallásuk szerint legfőbb inspirációjuk a Bitches Brew előtti zene, mielőtt még Miles Davis funkra cserélte volna a swinget (ennek megfelelően gyűlölik is a "fúzió" kifejezést). Első lemezüket még 1997-ben adták ki, s hamarosan felfigyelt rájuk a világ - újabb felvételeiket Gilles Petterson, Kruder&Dorfmeister vagy Rainer Trüby is kedvencei között tartja számon, a Jazzanova kollektíva pedig nem csupán remixelte őket, de ki is adta lemezüket saját kiadójánál, a Compost családba tartozó JCR-nál.

A Waltz For Koop mindenekelőtt rendkívüli töménységével tűnik ki: mindössze 9 szám, 35 percnyi játékidő, de az maga a tömör gyönyör. A két groove-gyártó producert számos zenész és vokalista segítette áldozatos munkájában - mi több, többnyire éppen ez utóbbiak viszik a prímet. Míg a géppel írt alapok diszkréten lüktetnek a háttérben, addig az élő basszus (Dan Berglund), a fúvósok, különösen a fuvola (Magnus Lindgren), az ütősök (Ola Bothzén) vagy a vibrafon (Mattias Stal) egyszerre mozgatják az agyat és a lábat. És akkor még nem is beszéltünk az énekesekről: a felvételek készítése idején 15 éves Yukimi Nagano vagy a hasonlóan gyönyörű énekhanggal büszkélkedő Cecilia Stalin (dédpapa még Generalissimus művésznéven szerepelt a harmincas évek Swingin´ Moszkvájában) két-két felvételen is közreműködik, de egy-egy szám erejéig beszáll a két élő legenda, Earl Zinger (Modal Mile) és Terry Callier (In a Heartbeat) is. Ezen kívül találunk még a lemezen két briliáns instrumentális darabot: a Soul for Sahib ajánlható mindenkinek, akik imádják a fuvola hangját, a Relaxinq At Club F****n (ne tessenek megijedni, a kicsit szigorú fiúk a Fusiont tartják csúnya szónak) pedig igazi, lüktető tánczene. Swing, bebop, némi latin és soul beütéssel, sok finomság, délutáni, kora esti vagy ha tetszik, reggeli hangulatok - íme a recept, s mint tudjuk, manapság ennyi elég is ahhoz, hogy ráhúzzák egy zenére a "nu jazz" címkét, ami a maga végtelenbe vesző szemantikai mezejének köszönhetően immár semmit sem jelent. Pedig a Waltz For Koop egyszerűen csak zene - igaz, a legjobb fajtából való.

Minek

Superstudio/JCR/Deep Music Depo, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.