„Omegát csináltunk belőle”: interjú Lovasi Andrással

  • narancs.hu
  • 2014. március 26.

Zene

Legfrissebb lapszámunkban Lovasi András az új Kiscsillag-lemez műhelytitkai mellett Őz Zsoltról, Ákosról és az újjáalakuló Kispál és a borzról is beszél Nagy Istvánnak. Az viszont csak itt olvasható, hogy milyen zenékre pörög mostanában, és miként zilálta szét a régi Kispált 2 darab jogosítvány.
false

 

Fotó: Németh Dániel

Magyar Narancs: A 2. este és a Miért nem tudod számomra a két legkispálosabb dal az új Kiscsillag-lemezen. Az utóbbi főleg a Velőrózsák albumot idézi meg, ami, ha jól tudom, nem éppen a kedvenc Kispál-lemezed.

LA: Nem, de így utólag meghallgatva már nem vagyok rá annyira mérges, mint akkor, amikor elkészült. Az annak az esete volt, amikor sokat akarsz, és valami egészen más lesz belőle. Kár volt annyit hallgatni a Radioheadet! Ebből is látszik, hogy nem szabad nagyon a hatása alá kerülni semminek, mert úgysem tudsz olyat csinálni. Annak idején azt nyilatkoztam róla, hogy a Radiohead szellemét akartuk vele megidézni, de végül Omegát csináltunk belőle. A Velőrózsák zenei szempontból mindenképp a legösszetettebb Kispál-lemez, de ez a túlzott szélesvásznúságra törekvés egyszerűen nem állt jól nekünk.

MN: A Tánc című számnak érdekes a szintetizátorhangzása, és korábban mondtad, hogy ez annak is az eredménye, hogy szereted az olyan újabb zenekarokat, mint az Alt-J és a Vampire Weekend. Mennyire tartod a lépést az új zenékkel?

LA: Én nem vagyok egy nagy kereső, a Rezső viszont az. Ő figyeli a Pitchforkot, meg mindenféle kinti szakmai újságokat, szóval ő az egészséges sznob közülünk. Én sokszor az általa mutatott zenékből táplálkozom, másrészt meg van egy csomó minden, amit hallok valahol, és akkor rákeresek. Ebből a szempontból jóval egyszerűbb a dolgunk, mint régebben. Nagyon tetszett még a Django Django is, amikor bejött, most meg sokat hallgatom a Thao & The Get Down Stay Downt vagy a Jagwar Mát, ami ilyen hálószobapop, és én azt általában utálom, de ez valamiért bejön.

MN: Az elmúlt években, amikor csak a Kiscsillag volt, éreztél vagy éreztetek bármilyen kísértést, hogy eljátsszatok Kispál számokat is?

LA: Dehogy is. A Kiscsillaggal nem véletlenül csak egy Kispál-dalt játszunk, de az is egy rendhagyó cucc, mert a Lecsó írta a zenéjét annak idején. Más sosem merült fel. Anno megbeszéltük a Kispivel, hogy Kispál-programot egyikünk utódzenekara sem fog játszani. Én viszont mondtam neki, miután a Velőrózsák zenekar megtorpanni látszott, és aztán fel is oszlott, hogy én biztosan nem fogok haragudni, ha csinál egy Kispál-dalokat játszó együttest. Nekem ezzel nincs problémám, de én ilyesmiben nem lettem volna benne.

MN: Normalizálódott a viszony mára a Kispál és a borz tagjai között? Bräutigamnak még a 2010-es búcsúkoncerten is beszóltál.

LA: A Kispi és a Ricsi (Bräutigam Gábor, a Kispál első dobosa) az Ül lemez idején már nem beszéltek egymással, akkor már nem is mentek a zrikálások. Addig volt jó, amíg mentek. Most újra mennek, megállás nélkül. Anno a  Ricsi felesége mindig mondta nekünk, hogy ne beszéljünk így a Ricsivel, mert ő egyenrangú velünk. De a mi kis hármasunknak megvolt a maga dinamikája, kinek-kinek megvolt a maga  szerepe, a Ricsi volt például vallásalapító, nyelvész, minden jelenség mögött oksági összefüggéseket találó látnok, és végül sofőr, aki a napközbeni élcelődésekért úgy állt bosszút, hogy csak akkor indultunk el haza a koncert után, ha ő is úgy akarta, mert se én, se a Kispi nem tudtunk vezetni. Talán akkor is borult meg először komolyabban a kialakult csoportdinamika, mikor először a Kispi, aztán én is jogsit szereztünk. Onnantól a Ricsi elvesztette egy fontos aduját. A mi működésünknek az alapja tényleg a köztünk anno kialakult szereposztás volt, és ez hiánytalanul helyreállt. A nosztalgiát mi nem a dalok eljátszása közben érezzük, hanem miközben basztatjuk egymást.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.