Koncert

Mayhem

  • Kovács Bálint
  • 2015. augusztus 23.

Zene

„A Hatebreed jobb, de a Mayhem undorítóbb” – állított fel vitatható rangsort a Rockmaraton fesztivál csütörtöki főzenekarai között az utóbbi koncertjére várva egy megfontolt rajongó. Igaz, ami igaz: más zenekaroknál akkor hangzik fel először a vastaps, ha az intró után a deszkákra lép a frontember, a Mayhem esetében viszont akkor, amikor a technikusok behozzák a színpadra az égő dárdákra tűzött, óriási húscafatokat, és leteszik a csontokkal, koponyákkal és acélszögekkel kivert blaszfém szószék mellé. A norvég zenekar koncertjeire ­talán mindenki másnál jellemzőbb a performanszjelleg, pláne, mióta visszatért a zenekar (és az extrém metal műfaj) alaplemezét is fel­éneklő Csihar Attila. De a teatralitásnak megvan az a hátulütője is, hogy az ember egyre többet vár. Többet, mint az okkult zombipapnak öltözött, az egész koncert alatt egy koponyával, akasztókötéllel és villámszerű fémszimbólummal hadonászó, a megszokottnál kevésbé lelkesnek tűnő énekes hamar redundánssá váló show-ját.

Ami persze mit sem von le annak az értékéből, hogy megdöbbentően tiszta hangzás mellett – ami nemcsak a fesztiválok és a műfaj rizikós kettőse miatt, hanem a korábban fellépő Dark Funeral kásája után is becsülendő kincs – Necrobutcherék tűpontosan játszottak: még a Freezing Moon is messze a lemezminőség fölött szólalt meg, harminc év után sem hagyva kétséget afelől, hogy miért is van a Mayhemnek magasabb polcon a helye, mint a pályatársaknak. Ahogyan Csihar is úgy váltott az adott korszakhoz igazodva black metalos károgás, deathes mélység és a csak őrá jellemző, egyedi hangszínek között, mintha legalább három énekes állt volna a csontszentély mögött. És bár közhely, hogy nincs koncert, amellyel mindenki elégedett lehetne, azért a két utolsó lemez mellőzése elkeserítő döntés volt, amit csak az múlhatott felül, hogy szűk egy óra után a banda hirtelen távozott a színpadról, mindenféle ráadás és búcsú nélkül.

Rockmaraton, Dunaújváros, július 16.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.