Lemez

Mihály Borbély Quartet: Be By Me Tonight/Gyere Hozzám Estére

Zene

Egyszerre laza és lényegre törő lemez, pont, mint a címe. Borbély Mihály kvartettje rég­óta kialakította saját nyelvét, nem véletlenül nevezik magyarul ezt a felállást Borbély Műhelynek. Sokáig Szabó Dániel volt a billentyűs, az ő angyalvárosi tartózkodása miatt Tálas Áron vette át a szólamot. Itt lehetne egy kitérőt tenni a fantasztikus akkordhangszeresekről, akik Borbély mellett naggyá lettek, Lukács Miklós cimbalomművésszel kezdve, de most koncentráljunk erre a lemezre.

A csapat a Magyar rapszódia című előző CD (az is jelentős, sikeres anyag volt) után viszonylag hamar vonult stúdióba saját szerzeményekkel. Borbély a jazzben szaxofonos, viszont a műfajon belül inkább multi-instrumentalistának hívják az ilyet: ezen a korongon hét különböző fúvóson hallható, a Bujdosóban altszaxofonon elképesztő, ilyen tempóban mások nem bujdosni, hanem futni szoktak, nyolcszázat Európa-bajnokságon. Jó, elismerem, ez a bujdosó cikcakkban halad. Horváth Balázzsal (bőgő) és Baló Istvánnal (dob) akkora hajtány van a zenekarban, hogy nincs lazsálás, nem mintha erre hajlamos volna bárki. A tárogató és Tálas elbűvölő, beszédes harmóniái a címadó számon kívül a Gyángyiban és a búcsúszámban (amiben Csontváry idéztetik meg) olvadnak össze pompásan – tárogatón Borbély tényleg indulhatna európai versenyen, oly mértékben civilizálta ezt a hangszert. Persze a hatvanadikat éppen megünnepelt, McCartney-san kölyökképű zeneakadémiai professzornak nincs miért, hova versenyezni. Elég jó móka neki például a Szélárnyékban kicsi madár kottájából Birdöt meg Donna Lee-t előcsalni, amolyan székelyes becézéssel. Koherens, erőteljes, kreatív zenekar játssza az etno-jazz minden erényét felvonultató, változatos szerzeményeit.

BMC Records, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.