rés a présen

„Nagyon szeretem az énekeseket”

Vashegyi György karmester

  • rés a présen
  • 2016. december 17.

Zene

rés a présen: Mikor és kikkel alapítottad az Orfeo Zenekart?

Vashegyi György: 1991-ben a zenészbarátaimmal. A zenekar egy évvel fiatalabb a Purcell Kórusnál, amivel 1990-ben alakultunk meg, mert úgy éreztük, a kórus mellett szükség lesz egy hangszeres együttesre is. Az elmúlt bő negyedszázadban szoros együttműködésben élte életét e két együttes, koncertjeink többségét is együtt adtuk. Megalapításukkor John Eliot Gardiner együttesei (a londoni székhelyű Monteverdi Kórus, illetve Angol Barokk Szólisták) voltak számomra az elsődleges minták, de szintén nagyon fontos volt minden, amit Helmuth Rillingtől tanulhattam.

rap: Mik a zenekar 25 évének jelentősebb állomásai?

VGY: Például az, amikor 2003-ban először megszólaltattuk Haydn Az évszakok című oratóriumát – e mű előadása azóta is rendkívüli kihívás. 2002-ben kezdődött az a Haydn-szimfóniasorozatunk, melynek keretében Haydn összes London előtti szimfóniáját megszólaltattuk Fertőd-Eszterházán – rengeteget tanultunk ebből a kilencvenvalahány szimfóniából… Szintén nagy fába vágtuk a fejszénket a francia barokk produkcióinkkal – ezek a 90-es évek közepe óta ott vannak repertoárunkban, de új lendületet adott ennek a területnek a Versailles-i Barokk Zenei Centrummal 2011-ben kezdett együttműködés. Januárban várható legújabb ilyen lemezünk (Mondonville Isbé c. operájának világpremier felvétele) megjelenése; e lemezeinket a Glossa kiadó számára készítjük, és első két Glossa-albumunk (Rameau Les Fêtes de Polymnie, ill. Mondonville Grands Motets) rendkívül kedvező nemzetközi fogadtatásban részesült. 2009 óta rendszeres vendég koncertmesterünk a világhírű brit hegedűművész, Simon Standage, akinek – a kiváló magyar kollégák mellett – döntő szerepe volt a zenekar fejlődésében. Nagy pillanat volt, amikor idén nyáron Ottobeurenben Helmuth Rilling vezényletével Bach Máté-passióját is előadhattuk.

rap: Hogyan ünneplitek a jubileumot?

VGY: Nagy francia barokk program lesz a november 23-i jubileumi bérleti koncertünk műsora a Müpában (Un Opéra pour trois rois, azaz Opera három királynak). 115 év francia barokk operazenéjéből szólaltatunk meg 28 részletet, 15 zeneszerző tollából. E részletek egy képzeletbeli operává állnak össze, aztán ezt a műsort (melyből szintén lemezt is készítünk) a Müpa-koncert másnapján, november 24-én Versailles-ban is előadjuk, a Királyi Operában.

rap: Hol találkozhatunk még veled a közeljövőben?

VGY: Folytatódik a bérletsorozatunk, januárban a Zeneakadémián, februárban és májusban pedig a Müpában lépünk fel (Bach-, Conti-, Joseph és Michael Haydn-, Mozart- és Schubert-művekkel), de számos egyéb koncertünk is lesz. Különlegesen fontos ezek közül a márciusi régizene-fesztiválos hangverseny a Müpában, melyen Rameau Naďs c. operáját adjuk elő és vesszük lemezre.

rap: Mik a hosszabb távú terveid?

VGY: Nagyon szerencsés ember vagyok, mert ugyanazt szeretném csinálni hátralevő életemben is, mint eddig: sokat és egyre magasabb színvonalon – ha lehet, egyre jobb körülmények között – együtt dolgozni az Orfeo Zenekarral és a Purcell Kórussal. Úgy érzem, nagyon sok tennivaló – azaz felfedezni és előadni való, értékes zene – vár még ránk, szeretnék ebből minél többet jól elvégezni.

rap: Kivel dolgoznál szívesen?

VGY: Mindig öröm, ha vendég karmesterként léphetek fel, akár külföldön, akár itthon. A jövőre nézve leginkább kiemelkedő szólistákkal, elsősorban rendkívüli énekesekkel vágyom közös munkára – nagyon szeretem az énekeseket, s azt hiszem, nem tudnék énekhang nélkül élni…

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.