Nagyot ment a Red Hot Chili Peppers a szomszédban

Zene

Az ősszel Budapesten duplázó zenekar vasárnap az ausztriai Novarock fesztiválon tűnt fel. Igencsak biztató formában.

Nem csalódtak, akik hozzám hasonlóan még azelőtt jegyet váltottak az RHCP ausztriai fellépésére, hogy kiderült, a zenekar szeptember 1-én és 2-án az Arénában is bemutatkozik. A nickelsdorfi Novarock fesztivál headlinereként a Red Hot – több mint 30 éves fennállásának dacára – ereje teljében lévő, magabiztos zenekar benyomását keltette.

Josh Klinghoffer gitárjátéka sokat javult az előző turné óta, lassan végérvényesen megtalálja a helyét a zenekarban. Míg korábban jobbára elődje, az RHCP-ből 2009-ben (másodszor is) távozó John Frusciante megoldásait próbálta utánozni, ezúttal a legtöbb szólónál egyedi hangot ütött meg, és egy-egy önállóan előadott Beatles- és Iggy Pop-feldolgozással is előrukkolt. Az egyre bátrabbá és ötletesebbé váló improvizációk arról tanúskodtak, hogy a Klinghoffer – Flea (basszusgitár) – Chad Smith (dob) instrumentális tengely is kezd összeszokni.

Ezzel együtt a koncert néhány döntő pillanatában – a Californication szólója vagy a záró Give It Away outrója – Klinghoffer szinte észrevehetetlen volt. Ezt hangosítási problémák is okozhatták – a Red Hot sajnos összességében is eggyel halkabban szólt, mint az előttük fellépő Deftones.

Még a Pinkpopon

Még a Pinkpopon

 

Klinghoffer dinamizmusa magával rántotta jó 15 évvel idősebb társait is. Most láttam őket élőben harmadszor – a 2007-es katowicei és a 2012-es zágrábi koncert után –, de ilyen felszabadultan, ekkora kedvvel egyik alkalommal sem játszottak.

A két nappal korábbi Pinkpop fesztiválos koncert ráadásában Anthony Kiedis énekes basszusgitárt ragadott, és tőle szokatlan módon még a rajongókkal is lepacsizott. Idáig nickelsdorfban nem merészkedtek, de Anthony és Chad Smith is a megszokottnál többet kommunikált a közönséggel, Flea meg hozta a szokásos őrült formáját. Az egész zenekaron érződött a pénteken megjelenő The Getaway album miatti izgatottság. A már említett gitárproblémák mellett negatívumként csak az hozható fel, hogy Anthony az átlagosnál is többet bakizott a dalszövegekkel.

A setlist talán alakulhatott volna izgalmasabban – ezen a turnén volt már If You Have To Ask, Aeroplane és Wet Sand is –, de például a She’s Only 18 vagy a Nobody Weird Like Me a hardcore rajongók elvárásait is kielégítette. Utóbbi egyértelműen az este egyik csúcspontja volt, részemről önmagában ezért a számért megérte harmadszor is megnézni a Chilit. Iszonyat jól szólt az új albumról elsőként kiadott Dark Necessities, de az életműben inkább gyenge közepesnek számító We Turn Rednek és a címadó dalnak is előnyére vált az élő előadásmód.

A The Getaway első három dala világos irányváltást jelez, az RHCP egyszerre nyúl vissza a gyökereihez, és válik poposabbá, mint a Frusciante-vel kiadott utolsó lemezeken. A végső ítélettel a magam részéről megvárnám a teljes anyagot, de a magyar rajongók nemcsak a novarockos fellépés színvonala miatt bizakodhatnak, hanem azért is, mert a srácok a nyári fesztiválturné után szeptemberben nálunk adják első önálló koncertjüket az új albummal.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.