Nagyot ment a Red Hot Chili Peppers a szomszédban

Zene

Az ősszel Budapesten duplázó zenekar vasárnap az ausztriai Novarock fesztiválon tűnt fel. Igencsak biztató formában.

Nem csalódtak, akik hozzám hasonlóan még azelőtt jegyet váltottak az RHCP ausztriai fellépésére, hogy kiderült, a zenekar szeptember 1-én és 2-án az Arénában is bemutatkozik. A nickelsdorfi Novarock fesztivál headlinereként a Red Hot – több mint 30 éves fennállásának dacára – ereje teljében lévő, magabiztos zenekar benyomását keltette.

Josh Klinghoffer gitárjátéka sokat javult az előző turné óta, lassan végérvényesen megtalálja a helyét a zenekarban. Míg korábban jobbára elődje, az RHCP-ből 2009-ben (másodszor is) távozó John Frusciante megoldásait próbálta utánozni, ezúttal a legtöbb szólónál egyedi hangot ütött meg, és egy-egy önállóan előadott Beatles- és Iggy Pop-feldolgozással is előrukkolt. Az egyre bátrabbá és ötletesebbé váló improvizációk arról tanúskodtak, hogy a Klinghoffer – Flea (basszusgitár) – Chad Smith (dob) instrumentális tengely is kezd összeszokni.

Ezzel együtt a koncert néhány döntő pillanatában – a Californication szólója vagy a záró Give It Away outrója – Klinghoffer szinte észrevehetetlen volt. Ezt hangosítási problémák is okozhatták – a Red Hot sajnos összességében is eggyel halkabban szólt, mint az előttük fellépő Deftones.

Még a Pinkpopon

Még a Pinkpopon

 

Klinghoffer dinamizmusa magával rántotta jó 15 évvel idősebb társait is. Most láttam őket élőben harmadszor – a 2007-es katowicei és a 2012-es zágrábi koncert után –, de ilyen felszabadultan, ekkora kedvvel egyik alkalommal sem játszottak.

A két nappal korábbi Pinkpop fesztiválos koncert ráadásában Anthony Kiedis énekes basszusgitárt ragadott, és tőle szokatlan módon még a rajongókkal is lepacsizott. Idáig nickelsdorfban nem merészkedtek, de Anthony és Chad Smith is a megszokottnál többet kommunikált a közönséggel, Flea meg hozta a szokásos őrült formáját. Az egész zenekaron érződött a pénteken megjelenő The Getaway album miatti izgatottság. A már említett gitárproblémák mellett negatívumként csak az hozható fel, hogy Anthony az átlagosnál is többet bakizott a dalszövegekkel.

A setlist talán alakulhatott volna izgalmasabban – ezen a turnén volt már If You Have To Ask, Aeroplane és Wet Sand is –, de például a She’s Only 18 vagy a Nobody Weird Like Me a hardcore rajongók elvárásait is kielégítette. Utóbbi egyértelműen az este egyik csúcspontja volt, részemről önmagában ezért a számért megérte harmadszor is megnézni a Chilit. Iszonyat jól szólt az új albumról elsőként kiadott Dark Necessities, de az életműben inkább gyenge közepesnek számító We Turn Rednek és a címadó dalnak is előnyére vált az élő előadásmód.

A The Getaway első három dala világos irányváltást jelez, az RHCP egyszerre nyúl vissza a gyökereihez, és válik poposabbá, mint a Frusciante-vel kiadott utolsó lemezeken. A végső ítélettel a magam részéről megvárnám a teljes anyagot, de a magyar rajongók nemcsak a novarockos fellépés színvonala miatt bizakodhatnak, hanem azért is, mert a srácok a nyári fesztiválturné után szeptemberben nálunk adják első önálló koncertjüket az új albummal.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.