Nagyot ment a Red Hot Chili Peppers a szomszédban

Zene

Az ősszel Budapesten duplázó zenekar vasárnap az ausztriai Novarock fesztiválon tűnt fel. Igencsak biztató formában.

Nem csalódtak, akik hozzám hasonlóan még azelőtt jegyet váltottak az RHCP ausztriai fellépésére, hogy kiderült, a zenekar szeptember 1-én és 2-án az Arénában is bemutatkozik. A nickelsdorfi Novarock fesztivál headlinereként a Red Hot – több mint 30 éves fennállásának dacára – ereje teljében lévő, magabiztos zenekar benyomását keltette.

Josh Klinghoffer gitárjátéka sokat javult az előző turné óta, lassan végérvényesen megtalálja a helyét a zenekarban. Míg korábban jobbára elődje, az RHCP-ből 2009-ben (másodszor is) távozó John Frusciante megoldásait próbálta utánozni, ezúttal a legtöbb szólónál egyedi hangot ütött meg, és egy-egy önállóan előadott Beatles- és Iggy Pop-feldolgozással is előrukkolt. Az egyre bátrabbá és ötletesebbé váló improvizációk arról tanúskodtak, hogy a Klinghoffer – Flea (basszusgitár) – Chad Smith (dob) instrumentális tengely is kezd összeszokni.

Ezzel együtt a koncert néhány döntő pillanatában – a Californication szólója vagy a záró Give It Away outrója – Klinghoffer szinte észrevehetetlen volt. Ezt hangosítási problémák is okozhatták – a Red Hot sajnos összességében is eggyel halkabban szólt, mint az előttük fellépő Deftones.

Még a Pinkpopon

Még a Pinkpopon

 

Klinghoffer dinamizmusa magával rántotta jó 15 évvel idősebb társait is. Most láttam őket élőben harmadszor – a 2007-es katowicei és a 2012-es zágrábi koncert után –, de ilyen felszabadultan, ekkora kedvvel egyik alkalommal sem játszottak.

A két nappal korábbi Pinkpop fesztiválos koncert ráadásában Anthony Kiedis énekes basszusgitárt ragadott, és tőle szokatlan módon még a rajongókkal is lepacsizott. Idáig nickelsdorfban nem merészkedtek, de Anthony és Chad Smith is a megszokottnál többet kommunikált a közönséggel, Flea meg hozta a szokásos őrült formáját. Az egész zenekaron érződött a pénteken megjelenő The Getaway album miatti izgatottság. A már említett gitárproblémák mellett negatívumként csak az hozható fel, hogy Anthony az átlagosnál is többet bakizott a dalszövegekkel.

A setlist talán alakulhatott volna izgalmasabban – ezen a turnén volt már If You Have To Ask, Aeroplane és Wet Sand is –, de például a She’s Only 18 vagy a Nobody Weird Like Me a hardcore rajongók elvárásait is kielégítette. Utóbbi egyértelműen az este egyik csúcspontja volt, részemről önmagában ezért a számért megérte harmadszor is megnézni a Chilit. Iszonyat jól szólt az új albumról elsőként kiadott Dark Necessities, de az életműben inkább gyenge közepesnek számító We Turn Rednek és a címadó dalnak is előnyére vált az élő előadásmód.

A The Getaway első három dala világos irányváltást jelez, az RHCP egyszerre nyúl vissza a gyökereihez, és válik poposabbá, mint a Frusciante-vel kiadott utolsó lemezeken. A végső ítélettel a magam részéről megvárnám a teljes anyagot, de a magyar rajongók nemcsak a novarockos fellépés színvonala miatt bizakodhatnak, hanem azért is, mert a srácok a nyári fesztiválturné után szeptemberben nálunk adják első önálló koncertjüket az új albummal.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?