Lemez

Rossz pornó

Napalm Death: Utilitarian

  • Kovács Bálint
  • 2012. március 21.

Zene

Egyszer mindenki megkérdezi magától, vajon mikor és miért hagyta abba a deathgrind alapcsapata, a Napalm Death a jó lemezek készítését. Az előbbire nem nehéz a válasz - 2000 után -, az utóbbi viszont már keményebb dió: a napkeleti bölcsek szerint a Nagy Szellem minden zenésznek csak adott mennyiségű jó riffet ad, és ezt a mennyiséget Shane Emburyék már az utolsó hangig kihasználták; a nyugati filozófusok szerint pedig egyszerűen kiment a fejükből, hogyan kell jó zenét csinálni - az igazság valahol a kettő között lehet. Az elveszett recept mindenesetre könnyen rekonstruálható: a legjobb újkori ND-albumoknak mindössze annyi volt a titkuk, hogy a szélvészgyors számoknak szinte minden egyes gitártémája megragadt az agyban. Ez mostanra már végleg a múlté: a Utilitarianon annyi ötlet van, amennyi az Enemy of The Music Business három számára lett volna elég. A jobb számokban egy-egy figyelemre méltó riffre kapjuk fel a fejünket, a kevésbé jókban pedig nagy odafigyeléssel lehet találni egy-egy jó - és jól elrejtett - témát egy-két perc unalom után. De kevéssel a játékidő fele előtt elhangzik a legutolsó eltalált dallam is, és a lemez olyanná válik, mint egy rossz pornófilm: semmi izgalom, csak mértéktelen reszelés.


 

S még a jónak számító riffek sem nyernének világbajnokságot: a mélyre hangolt és az átlagosnál súlyosabb dobtémákkal megtámogatott, de alapvetően a legegyszerűbb rock and roll-témákat idéző futamok bizonyulnak a legmaradandóbbaknak (mint a The Wolf I Feed alapja, vagy a Protection Racket refrénje). A lemez amúgy végig az utolsó két-három album átlagát hozza, leszámítva az elvetélt ötleteket az újításra: van például magas, dallamos ének a The Wolf...-ban, amivel nem az a baj, hogy egy deathgrind banda miért ragadtatja ilyesmire magát, hanem az, hogy hülyén hangzik - ahogy a Fall On Their Swords gothos kántálásával is az a gond, hogy nevetséges. A Morbid Angelnek bejött, a Napalm Deathnek nem.

Century Media, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.