Lemez

Válságkorszak

Amber Smith: Amber Smith

Zene

A kilencvenes évek legvégén indult zenekar csak 2006-ra futott be igazán a RePRINT albummal, többek között a Hello Sun című slágernek köszönhetően, amit még azok is megkedveltek, akik ki nem állhatják, ha egy hazai zenekar angolul szólal meg. A zenészek tiltakozása ellenére a dalokban masszív Joy Division/Interpol-áthallások voltak, a folytatás (Introspective, 2008) meg már komoly new wave flash alatt született: Gary Numan, a korai Simple Minds és David Bowie berlini korszaka volt a mérvadó. Az együttes a hazai indie-szcénában nagyjából mindent elért, amit lehetett - egy időre le is állt, Kőváry Zoltán gitáros kiszállását követően. Közben a tagok különböző zenekarokban vettek részt, Poniklo Imre frontembernek pedig volt egy nem túl jól fogadott szólólemeze, no meg egy magánéleti válsága, ami ennek a cím nélküli albumnak a fő témáját adja.


Az Introspective zenei világa kevésbé köszön vissza, egyedül a nyitó Unansweredben és az editorsös gitárhangzást felvonultató Cinnamon In My Pocketben bukkannak fel a new wave-es szintik, sokkal több viszont a zongora. A Joy Division meg aztán végleg a múlté: az előző két műhöz képest most már sokkal nehezebb zenei elődöket kihallani a dalokból, aminek nyilván az a pozitív oldala, hogy az Amber Smith-nek kialakult a saját stílusa. Az album viszont sajnos nem köti le az embert annyira, mint az előzőek, és néha kicsit bosszantó, hogy Poniklónak egyes szavakat nem sikerül jól kiejtenie, nemegyszer kicsúszik a szótagszámból, és bizonyos nyelvtani hibákat már nem lehet a költői szabadság javára írni. Kiemelkedő dalok és slágerek nincsenek, de szerencsére egységes az anyag, és ha mégis ki kéne választani dalokat, akkor érdemes megemlíteni a kővárys, tehát rockosabb Amber Smith-t visszahozó Square 1-t, a többtételes Isét, az Ács Oszkár basszusgitáros énekelte drámai Your Life Is My Death-t és a lemezt jó kis fináléval lezáró Hong Kong Fallst.

Szerzői kiadás, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.