Lemez

Noel Gallagher’s High Flying Birds: Chasing Yesterday

Zene

Noel Gallagher az egyik ­leg­izgalmasabb interjúalany, aki akkor is vicces és érdekes dolgokat mond, ha történetesen semmi kedve beszélgetni. Különösen lemez-megjelenési időszakban szól be szívesen bárkinek, hívják azt Ed Sheerannek, James Bluntnak vagy épp ­Liam Gallaghernek. Az Oasisben ő volt az agytröszt, az öccse pedig hiá­ba próbálkozott a Beady Eye nevű zenekarával, mindig is egyértelmű maradt, hogy dalszerzői vénával inkább csak Noelt áldotta meg a sors.

A 2011-es első szólóalbuma egyál­talán nem sikerült rosszul, és a Chasing Yesterday sem okoz most csalódást. A cím beszédes: az albumot nyitó Riverman rögtön a Wonderwall akkordjaival nyit, bár a dalban szaxofont is hallunk, akárcsak a Right Stuff című tételben. A legtöbb szám a tűnődős, enyhén misztikus hangulatba került Noelt prezentálja. Viszonylag sokszor szólalnak meg billentyűs hangszerek, de akad azért gyorsabb, gitárközpontú felvétel is: ilyen a Lock All The Doors, vagy a nem csak a címében Led Zeppelin-es While The Song Remains The ­Same. Hogy az egykori Oasis vezérnek egyáltalán nincs rossz kedve, arra a Mexican és a You Know We Can’t Go Back a legjobb példa – utóbbi a szerelemről szól, viszont
a cím akár Liamnek is üzenhetne, meg mindazoknak, akik még mindig tennének fel pénzt arra, hogy az idei Glastonbury egyik headlinere az Oasis lesz. Az album talán legfontosabb dala a záró Ballad Of The Mighty I, amely részben ars poetica (ráadásul az örök haver, Johnny Marr gitározik benne), zeneileg pedig az előző album legjobb dalát, az AKA What A Life-ot idézi. A lényeg viszont a videoklip, melyben a 47 éves rocklegenda nem hajlandó felvételt ismételni – főleg miután a rendező véletlenül Liamnek szólítja. A humorérzék tehát a régi, a Chasing Yesterday pedig korrekt munka – alkotójának már csak arra kellene vigyáznia, hogy a nyilatkozatai ne legyenek izgalmasabbak a dalainál.

 

Magneoton, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.