Nyírd ki a zongoristát! - Jacques Audiard: Halálos szívdobbanás (film)

Zene

Ugyanaz a kitörni vágyás, ugyanazok a féken tartott, a felszín alatt azonban fortyogó indulatok mozgatják a nagy francia bűnügyi szakértők utódának, Henri Georges-Clouzot és Jean-Pierre Melville örökösének kikiáltott Jacques Audiard-nak a hőseit.

Ugyanaz a kitörni vágyás, ugyanazok a féken tartott, a felszín alatt azonban fortyogó indulatok mozgatják a nagy francia bűnügyi szakértők utódának, Henri Georges-Clouzot és Jean-Pierre Melville örökösének kikiáltott Jacques Audiard-nak a hőseit. Néhány éve A számat figyeld! szürke kis irodistája pont ugyanarra ácsingózott, mint most a Halálos szívdobbanás hőse, igaz, a szereplők által bejárt utak ellen-tétes irányba mutatnak. Az előző Audiard-thriller irodai lábtörlőnek használt, ráadásul süket titkárnőjét a bűnrészesség élménye szabadította meg felgyülemlett frusztrá-cióitól, a Halálos szívdobbanásban elénk lépő, harminc felé tartó fiatalember viszont a baseballütős ügyintézés világából szeretne vissza-találni a civil szférába. A szemünk láttára igyekeznek felnőni mindketten, egyikük azonban a babaházból menekül kifelé, a másik meg épp a gyerekszoba felé tart: vissza a zongorához, amit az amúgy tehetségesnek tartott tékozló fiú az anya halálával a papa félbűnözői életmódjára cserélt. Ha úgy tetszik, Audiard filmje is fordított útvonalon halad: egy késő hetvenes, új-hollywoodi darab francia változatával van ugyanis dolgunk, azaz ez-úttal nem a franciák dolgoztak a hollywoodi kezek alá, hanem éppen fordítva történt, s Harvey Keitel egykori szerepét igazították Romain Duris-ra. A gyerekképű sztáron némileg lötyög ugyan a bőrkabát és a szerep által megkövetelt kemény külső (hasonlóképpen nem sikerült Duris-nak tavaly a kalandorhős, Arséne Lupin figuráját magáévá tenni), de végül is kellő igyekezettel adja az ellentétes erők vonzásában vergődő figurát, aki egy közeljövőben esedékes meghallgatástól reméli rég eltemetett zongoristakarrierje folytatását. A pénzbehajtásban (is) érdekelt papa és az építőipar árnyékos oldalán tevékenykedő kollégák persze nem nézik jó szemmel hősünk újonnan támadt művészi ambícióit és gyakori zongoraóráit: különösen az előbbi veszi lelkére a dolgot, és olyasféle érzelmi zsarolással hajszolja a fiút saját kétes ügyeibe, amilyenre csak egy szülő képes. Az alvilági hierarchiában a kedves papa valahol a kisiparos szintjét ütheti meg: olyasvalaki, aki már a sarki kuszkuszbár tulajdonosával is nehezen bír el, de az orosz maffiával végképp nem boldogul. 'szintén szólva az öreg néhány jelenésbe sűrített története izgalmasabbnak tűnik, mint a technót Bachra cserélő és az éjszaka közepén pucéran klimpírozó fiú kissé sablonos fejlődéstörténete. Ezt a vesztébe botorkáló, szétesőfélben lévő alakot, akit vélhetően csak rikító sárga zakója tart egyben, régi ismerősünk, Niels Arestrup játssza, aki annak idején a Találkozás Vénusszal című Szabó István-filmben még a széplelkű karmestert adta, mostanra azonban már egy minden tekintetben másfajta súlycsoportba lépett. A Halálos szívdobbanás mégsem az ő, hanem a nálánál jóval eurokomformabb ábrázatú Duris filmje. A nappali izommunka és az éjszakai meddő gyakorlások közt feszülő ellentétek kissé iskolás, de erős atmoszférájú mozija, melynek főhőse a komolyzenét véresen, a fitnesz salátát bagófüsttel fogyasztja. Fene az ízlését.

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.