Õfelsége tengeralattjárója - UK Subs, The Vibrators (koncert)

  • - vincze -
  • 2008. január 31.

Zene

Lehet persze a punk haláláról beszélni. Valójában meg is halt ez a műfaj már jó néhányszor; a Ramone fivérekkel együtt mondjuk egy kicsit, akik annyira hűek voltak egymáshoz, hogy cirka két év leforgása alatt hagyta itt az árnyékvilágot mindegyikük. A Ramonest tehát már az életben nem fogjuk látni, a Sex Pistolst is csak akkor, amikor Johnny Rottenéknak elfogy a pénzük, és előrángatják az annak idején kiebrudalt Glen Matlockot meg valami ügyesebb kezű faszit, aki a színfalak mögött csöndben végigdobolja Paul Cook helyett a számokat, amíg emberünk azzal van elfoglalva, hogy lehetőleg ne túl látványosan zuhanjon ki a dobcájg mögül.

Lehet persze a punk haláláról beszélni. Valójában meg is halt ez a műfaj már jó néhányszor; a Ramone fivérekkel együtt mondjuk egy kicsit, akik annyira hűek voltak egymáshoz, hogy cirka két év leforgása alatt hagyta itt az árnyékvilágot mindegyikük. A Ramonest tehát már az életben nem fogjuk látni, a Sex Pistolst is csak akkor, amikor Johnny Rottenéknak elfogy a pénzük, és előrángatják az annak idején kiebrudalt Glen Matlockot meg valami ügyesebb kezű faszit, aki a színfalak mögött csöndben végigdobolja Paul Cook helyett a számokat, amíg emberünk azzal van elfoglalva, hogy lehetőleg ne túl látványosan zuhanjon ki a dobcájg mögül.

Marad tehát a második vonal: az a két zenekar, amely valahogy túl bírta élni ezt a nagyjából harminc évet, amióta az angol tinédzserek először hipózták ki a pólójukat és szúrtak ziherájsztűt a fülükbe. Második vonal, mondom, pedig ez idiótán és degradálóan hangzik: csak amíg a Sex Pistolst tényleg mindenki ismeri, a sarki zöldségessel egyetemben, addig a UK Subs meg főleg a Vibrators megmaradt a beavatottak zenekarának. Ezek az arcok persze még így is képesek megtölteni az A38-at (röpke szociológiai felmérés: átlagéletkor harmincöt körül, a tarajak helyén meg jórészt kicsi, fényes tonzúra világít; mint megannyi ferences rendi punk szerzetes), és még egy véletlenül odakeveredett kívülállónak is muszáj volna elismernie, hogy amíg Charlie Harper szuszog, addig a punk nem halhat meg, olyan nem létezik. Az igazi lázadás egyébként pont ez: hatvannégy évesen évi százvalahány koncert, köszvényes testtel beledőlni a kettő-négybe, a haját meg, talán a fodrászmúltjából fakadóan, még ennyi idősen is szőkíti - állati. Innentől kezdve tán értelmetlen is arról értekezni, hogy a szintén negyvenvalahány éves gitáros akkorákat ugrott néha, hogy a lelki szemeim előtt egy súlyos combnyaktörés röntgenképe villant fel, hogy volt képük és merszük nem eljátszani a Guns 'n Roses feldolgozáslemezéről unalomig ismert Down On The Farmot, meg hogy a szintén veterán előzenekar, a Vibrators, amely viszont elővezette mind az Exploited által sikerre vitt Troops Of Tomorrow-t, mind a beavatatlanok számára a mai napig Toten Hosen-dalként ismert Baby Babyt (a tipikus közönségénekeltetős dal, ahol Pete basszer az égnek emelt kézzel és szigorú tekintettel kötelez mindenkit a félelmetesen buta, de imádnivaló refrén skandálására), még egy hajszálnyival jobban is játszott, mint Harperék. Csak a suttyó, de atompontos négynegyed a lényeg, a megpördített mikrofonállvány és a szőke bácsi rekedtes hangjából sütő eufória.

A38, január 24.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.