Õfelsége tengeralattjárója - UK Subs, The Vibrators (koncert)

  • - vincze -
  • 2008. január 31.

Zene

Lehet persze a punk haláláról beszélni. Valójában meg is halt ez a műfaj már jó néhányszor; a Ramone fivérekkel együtt mondjuk egy kicsit, akik annyira hűek voltak egymáshoz, hogy cirka két év leforgása alatt hagyta itt az árnyékvilágot mindegyikük. A Ramonest tehát már az életben nem fogjuk látni, a Sex Pistolst is csak akkor, amikor Johnny Rottenéknak elfogy a pénzük, és előrángatják az annak idején kiebrudalt Glen Matlockot meg valami ügyesebb kezű faszit, aki a színfalak mögött csöndben végigdobolja Paul Cook helyett a számokat, amíg emberünk azzal van elfoglalva, hogy lehetőleg ne túl látványosan zuhanjon ki a dobcájg mögül.

Lehet persze a punk haláláról beszélni. Valójában meg is halt ez a műfaj már jó néhányszor; a Ramone fivérekkel együtt mondjuk egy kicsit, akik annyira hűek voltak egymáshoz, hogy cirka két év leforgása alatt hagyta itt az árnyékvilágot mindegyikük. A Ramonest tehát már az életben nem fogjuk látni, a Sex Pistolst is csak akkor, amikor Johnny Rottenéknak elfogy a pénzük, és előrángatják az annak idején kiebrudalt Glen Matlockot meg valami ügyesebb kezű faszit, aki a színfalak mögött csöndben végigdobolja Paul Cook helyett a számokat, amíg emberünk azzal van elfoglalva, hogy lehetőleg ne túl látványosan zuhanjon ki a dobcájg mögül.

Marad tehát a második vonal: az a két zenekar, amely valahogy túl bírta élni ezt a nagyjából harminc évet, amióta az angol tinédzserek először hipózták ki a pólójukat és szúrtak ziherájsztűt a fülükbe. Második vonal, mondom, pedig ez idiótán és degradálóan hangzik: csak amíg a Sex Pistolst tényleg mindenki ismeri, a sarki zöldségessel egyetemben, addig a UK Subs meg főleg a Vibrators megmaradt a beavatottak zenekarának. Ezek az arcok persze még így is képesek megtölteni az A38-at (röpke szociológiai felmérés: átlagéletkor harmincöt körül, a tarajak helyén meg jórészt kicsi, fényes tonzúra világít; mint megannyi ferences rendi punk szerzetes), és még egy véletlenül odakeveredett kívülállónak is muszáj volna elismernie, hogy amíg Charlie Harper szuszog, addig a punk nem halhat meg, olyan nem létezik. Az igazi lázadás egyébként pont ez: hatvannégy évesen évi százvalahány koncert, köszvényes testtel beledőlni a kettő-négybe, a haját meg, talán a fodrászmúltjából fakadóan, még ennyi idősen is szőkíti - állati. Innentől kezdve tán értelmetlen is arról értekezni, hogy a szintén negyvenvalahány éves gitáros akkorákat ugrott néha, hogy a lelki szemeim előtt egy súlyos combnyaktörés röntgenképe villant fel, hogy volt képük és merszük nem eljátszani a Guns 'n Roses feldolgozáslemezéről unalomig ismert Down On The Farmot, meg hogy a szintén veterán előzenekar, a Vibrators, amely viszont elővezette mind az Exploited által sikerre vitt Troops Of Tomorrow-t, mind a beavatatlanok számára a mai napig Toten Hosen-dalként ismert Baby Babyt (a tipikus közönségénekeltetős dal, ahol Pete basszer az égnek emelt kézzel és szigorú tekintettel kötelez mindenkit a félelmetesen buta, de imádnivaló refrén skandálására), még egy hajszálnyival jobban is játszott, mint Harperék. Csak a suttyó, de atompontos négynegyed a lényeg, a megpördített mikrofonállvány és a szőke bácsi rekedtes hangjából sütő eufória.

A38, január 24.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.