Pár jó popszám – Robyn és Lily Allen új lemezei

  • G. A.
  • Szabó Sz. Csaba
  • 2014. június 9.

Zene

A svéd elektropop királynője és a pimasz angol popdívácska is új lemezt adott ki nemrég. Kíváncsiak voltunk rá, hogy el tudják-e most is csavarni a fejünket.

Röyksopp & Robyn: Do It Again

A különutas elektropop svéd királynője, Robyn és a starbucksos papírpohár mellé járó ízléses háttérzenét figyelemre méltó popérzékenységgel és azzal a bizonyos skandináv coollal feldobó norvég Röyksopp nem első ízben dolgozik egymás lemezén, ám a Do It Again az első közös egész estés produkció, ami azért komoly várakozásokra ad okot, még úgy is, hogy csak egy ötszámos (igaz, több mint félórás) minialbumról van szó.

Pláne, hogy Robyn, aki az elmúlt lassan tíz év egyik legizgalmasabb, legöntörvényűbb mainstream popénekesnője (és most tényleg nem sok választ el minket attól, hogy bedobjuk a "gondolkodó ember Madonnája" szintagmát vagy valami más, jól hangzó hülyeséget) már négy éve, a nagyszerű Body Talk óta nem jelentkezett nagylemezzel.

false

Robyn nem csupán azért érdekes, mert kolléganőitől eltérően lassan húsz éve pontosan ugyanúgy néz ki, vagy mert az új évezredben az elsők között volt, aki bevitte - a persze előremutató és "okos", de mégiscsak: színtiszta - popzenét azokba a háztartásokba is, ahol legfeljebb a Radiohead-albumok jelentették az egyetlen kapcsolatot a slágerlistákkal, hanem például azért is, mert a Robyn-albumokon nem csak a kislemezes slágereket lehetett minden bűntudat és valami furcsa, kellemetlen feszengés nélkül élvezni. Ráadásul képes úgy eltűnni évekre a radarról, hogy amikor megint feltűnik, akkor tényleg minden róla szól.

Ettől függetlenül a Do It Again nem az a bizonyos parádés visszatérés, elsősorban azért, mert furcsa módon nem Robyn a lemez főszereplője, hanem sajnos a Röyksopp. A záró, végeláthatatlanul hosszú, instrumentális, kellemesen puttyogó és természetesen dögunalmas downtempo-fantáziát például nyugodtan kihagyhatja mindenki, aki nem azért hallgat zenét, hogy egy nehéz munkanap után lazítson végre egyet, az erőtlen "acides" bugyborékolásával már-már paródiának ható Sayit pedig, amelyben az énekesnő gyakorlatilag a hangminta szerepét tölti be, tényleg súlyos tévedés. Azonban a maradék három dalért mégiscsak megérte. A címadó akármelyik Robyn-lemezen rajta lehetne: menő (de nem annyira, hogy gyorsan avuljon), bombasztikus (de nem harsány), kicsit melankolikus, kicsit euforikus - egy jó popszám, na. A negédes, de még bőven élvezhető power-szintiballada Every Little Thing sem lóg ki az életműből, az elégikus és nagy ívű szaxofonszólóval megerősített, tízperces, ám egy pillanatig sem unalmas, akár egy elektropopos Sade-dalnak is beillő Monument című nyitószám pedig talán az album csúcspontja.

Szabó Sz. Csaba

Cooking Vinyl/Neon Music, 2014

 

 

 

Lily Allen: Sheezus

Nagyon is csábító a lehetőség, hogy laposkásra sikeredett harmadik lemezét hallgatva elmerengjünk azon, hogy vajon miként is tudott ez a teljesen átlagos hangú és külsejű angol lány globális ismertségre szert tenni, de ne legyünk igazságtalanok: Lily Allen 2006 táján igazi karakterként emelkedett ki gyárakban előrecsomagolt pályatársainak szomorú tengeréből.

false

A még most is csak 29 éves (anti)popdíva két figurát egyesített magában: a beszíva hadaró, kedves szomszéd lányét és a hol a saját családjának, hol a homofóboknak (ez volt a Fuck You, amelyet egy játékos klipben, amolyan társadalomjobbító szándékkal magyar színművészek is elővezettek néhány éve) vagy bárki másnak bátran beolvasó bestiáét. Rokonszenves volt és bosszantó, arrogáns és ártatlan, a zenéjét pedig ugyanezekkel a szópárokkal lehetett jellemezni - egészen mostanáig. Az elmúlt éveket főállású anyukaként végigpörgető Lily visszatérő albumáról ugyanis egyfelől pont a világosan kijelölt és a szövegsorokkal eredményesen eltalált céltáblák hiányoznak, másfelől meg az, hogy a zene természetesen és magától értetődően legyen naprakész.

A kivételt az egyből a lemez indítójaként elsütött címadó jelenti, amely egyszerre emel kalapot a jelen nagy női popsztárjai előtt, és fricskázza meg őket frivolan, miközben a belassított tempóval és a trapes dobhangzással csuklóból aktualizálja a bemutatkozó lemez hiphopos ízeit: az eredmény távolról sem közhelyes, mégis ragadós, mint a vattacukor. Több ilyen viszont nincs a lemezen. Helyette egy rémesen gyenge dubstep-, egy idétlen zydeco- és számos felhőtlenül agyatlan elektropop-szám katyvaszát kapjuk, ami itt-ott szolidan szórakoztató, de mindvégig vészesen avítt.

G. A.

Parlophone/mTon, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.