Sárfürdő - Witold Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő (színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. június 12.

Zene

Színházat vagy palotát formáz a fekete falú, majdnem üres tér (melyben egy tologatható kanapé az egyetlen bútordarab); középen, a fallapok elcsúsztatásával medencés helyiség (fürdőszoba?) nyílik. A medencében sár. Yvonne innen "támad", de tudván tudható, hogy előbb-utóbb mindenki megmártózik benne.

Színházat vagy palotát formáz a fekete falú, majdnem üres tér (melyben egy tologatható kanapé az egyetlen bútordarab); középen, a fallapok elcsúsztatásával medencés helyiség (fürdőszoba?) nyílik. A medencében sár. Yvonne innen "támad", de tudván tudható, hogy előbb-utóbb mindenki megmártózik benne.

A királyi pár elegáns - sötét öltöny, fekete ruha, a királynőnek pazar és gondos kontya a koronája -, akárcsak udvartartásuk, a bombázó udvarhölgyek és a sima mozgású öltönyös urak; utóbbiak újságot olvasnak a kanapén, mintha oda se hederítenének semmire. Pedig csupa szem és csupa fül mindegyik.

A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Bocsárdi László rendezésében hozta el a POSZT-ra Witold Gombrowicz darabját; a kevés olyan színházi alapmű egyikét, amelyek alapeszméje kanonizálódva bár, de széles értelmezési sávot enged a rendezőnek és a színészeknek.

Hiszen Yvonne lehet véglény - és ekként egy pusztító véglénybirodalom korai küldötte, valós fenyegetés, civilizációellenes cunami. Itt nem ez; hanem szelíd imbecillis, aki szándéktalanul is rejti retardáltsága fokát és mélységét, ezért csupa kiszámíthatatlanság, vagyis folytonos provokáció.

Bocsárdi mívesen teátrális rendezése ez utóbbira teszi a hangsúlyt; vagyis inkább a lepárolt jelentést, a provokációt magát emeli ki. Az udvar élete és mozgása szabott koreográfia (Fatma Mohamed) szerint folyik, melynek szinte minden pillanatát a kamarás kezében lévő kamera rögzíti és továbbítja a kivetítőre. Expresszív képek tudósítanak arról, hogy egy meglehetősen üres formalizmus hogyan szabályozza a hétköznapi életet, és miként fedi el a takarni szándékozott ifjúkori bűnöket, palástolandónak tartott szenvedélyeket. A képmutatásnak nemcsak rögzített mozgásrendszere és merev szövegtartománya van, hanem még dallama is: a Kamarás - Pálffy Tibor remek alakítása - például énekbeszédben szólítja meg a többieket, akik olykor maguk is átveszik ezt az intonációt.

Ebbe a sziklaszilárd látványosságba robban bele Yvonne, aki persze mit sem tud erről a berobbanásról. Eltúlzott véglénykülseje, a taszításra hangolt látványa az első pillanatban előrevetíti szomorú végét - s ezzel mintegy ki is szivattyúzza a folyamatból a tragikus dimenziót. Yvonne lénye ugyanis esélyt sem ad arra, hogy hajlítsa és ezzel próbára tegye az udvar tűrőképességét; nem több, mint tárgyiasult ürügy arra, hogy Fülöp herceg kamaszos dacból "megfingassa" csöppet sem tisztelt királyi szüleit. Fülöpről szólhatna tán e lázadásnak maszkírozott monumentális csínytevés, de nemigen van okunk esélyt adni a szándék komolyságának. A felfokozott stilizáció viszont jól mutatja Fülöp másfajta - az Yvonne-étól persze merőben eltérő - retardáltságát.

Ezért aztán jól teszi a közönség, hogy kellemesen kacarászik azon a színjátékon, amelyre Fülöp szeszélye készteti a királyi párt: igyekeznének el- és befogadni az Yvonne-formájú rejtélyes pokolgépet. Bocsárdi rendezése ezekben a jelenetekben igazolja önmagát: Ignác király hason csúszva követi a megrémült Yvonne-t a kanapé alá, mígnem a lány már áll a túloldalon, a király pedig a kanapé alatt gügyörészik egyre kétségbeesettebben a "mutyulinak"É

Az udvarilag domesztikált Yvonne a második részre kivakarózik a rászáradt sárból, és rongyait, lógó műmelleit levetve nadrágba-ingbe bújtatottan, lenyalt hajjal, nem nélküli bábként provokál tovább. Kicsid Gizellának ekkor nyílik igazán módja arra, hogy több legyen, mint rémületes jelenség - eddig színészi bravúr volt a véglény mozgatása, mostantól az alakítás mélysége is megmutatkozik: a civilizáltnak álcázott öltözetben - Dobre-Kóthay Judit jelmezei ismét lényegre törően beszédesek - az öntudatlan áldozatiság bolyong a színpadon, olykor tétován artikulálva ösztöneit, máskor csomagként tűrve másságát. A stilizációba ekkor mégiscsak belopakodik az érzelmi tartomány: a halálra ítéltség megrendítő atmoszférája. Közeleg a vég ugyanis.

Mert ekkor már minden és mindenki Yvonne megölésére tör. A rejtett bűnök immár lelepleződve az asztalon - mintegy feltálalva az ominózus tejfölös kárász mellé. Nem lesz itt szükség sem Margit királyné - Gajzágó Zsuzsa őrültbe játszó boldogtalanja - mérgére, sem Fülöp - Mátray László ingatag óriáscsecsemője - gyakran villogtatott késére, mert Ignác király - Nemes Levente pompás alakításában felfújt uralkodóklisének mutatja -, szóval Ignác király tejfölös kárásza győz: attól, vagyis a szálkától kell megfulladnia Yvonne-nak.

A szépen kidolgozott, hatásos epizódalakításokkal - Váta Loránd Cirillje, Kőmíves Mihály Kancellárja is közéjük tartozik - gazdagított látványszínházban hosszas némajelenet előzi meg Yvonne megfulladását. Valóságos balett, összedolgozott "egészpályás letámadás". Eltúlzott, túlméretes erőfeszítés arra, hogy ez az önkéntelen, kellemetlen provokáció eltűnjék az olajozottan dolgozó gépezetből. Yvonne szép csöndesen, kamerával közvetített közeliben teszi meg, amit meg kell tennie: meghal. Dolga végeztével. A kép kimerevedik - és ebben a képben Bocsárdi látványos szertartásszínháza összehajlik egy mégiscsak emberi lény szomorú végével.

Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház, POSZT, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.