Sír a gitár - Négy új experimentális gitárlemez

  • Kovács Marcell
  • 2008. január 10.

Zene

Felaprították, eltüzelték, a hamuját széthordta a szél - többször is megesett ez a villanygitárral az elmúlt évtizedekben, de az valahogy mindig feltámadt, úgy tűnik, elpusztíthatatlan. Manapság nem áll rosszul a szénája, a legnépszerűbb műfajok, a metalcore, az emo, az indie mind gitáros zenék, de az új hangzásokkal kísérletezők is szívesen nyúlnak a laptop helyett (vagy mellett) a gitárhoz. Az izgalmas gitárzenék frontján a súlyos és egyhangú (szó szerint) gitármoraj (drone), a melodikus riffekből szőtt fátyolos zajfüggöny (a fapofa előadás miatt shoegaze), valamint a pszichedelikus rock, a folk és a free jazz ösztönösségét ötvöző neoprimitív gitárimprovizáció, illetve ezek mindenféle kombinációi jelentik a fő csapásirányokat.

Felaprították, eltüzelték, a hamuját széthordta a szél - többször is megesett ez a villanygitárral az elmúlt évtizedekben, de az valahogy mindig feltámadt, úgy tűnik, elpusztíthatatlan. Manapság nem áll rosszul a szénája, a legnépszerűbb műfajok, a metalcore, az emo, az indie mind gitáros zenék, de az új hangzásokkal kísérletezők is szívesen nyúlnak a laptop helyett (vagy mellett) a gitárhoz. Az izgalmas gitárzenék frontján a súlyos és egyhangú (szó szerint) gitármoraj (drone), a melodikus riffekből szőtt fátyolos zajfüggöny (a fapofa előadás miatt shoegaze), valamint a pszichedelikus rock, a folk és a free jazz ösztönösségét ötvöző neoprimitív gitárimprovizáció, illetve ezek mindenféle kombinációi jelentik a fő csapásirányokat. Zajlik Lou Reed Metal Machine Musicjának újrafelfedezése, ismét hozzáférhetők a Skullflower korai lemezei, a Sunn O))) közönségellenes zenéje divatos társalgási téma, és tavaly is felröppentek a hírek egy készülő My Bloody Valentine lemezről. Büszkén sírt a gitár 2007-ben, számos kiváló anyag jött ki bátor gitárjátékkal fiataloktól (pl. Ignatz, Birchville Cat Motel, Heavy Winged) és kevésbé fiataloktól (pl. Dead C, Sunroof!, Boris-Kurihara) egyaránt. Az év végi termésből mazsolázunk.

*

A Place to Bury Strangers: A Place to Bury Strangers A nyár végén jelent meg a New York-i gitárpoptrió bemutatkozó albuma, de talán nem haszontalan megemlékezni róla az új bakelitkiadás apropóján. 'k is a nyolcvanas évek iránti nosztalgia divatjának áldozatai, mint manapság annyian, de mellettük szól, hogy nem a táncolható ritmikára helyezik a hangsúlyt, hanem a szanaszét torzított, fejfájásig túlvezérelt gitárhangzásra. A zenekarvezető Oliver Ackermann civilben egy effektpedálokat gyártó kisvállalkozás főnöke, a lemez pedig kiváló referenciaanyag a cég számára. Első hallásra nyilvánvaló, hogy alázatos The Jesus and Mary Chain-rajongókkal van dolgunk, a fátyolos ének és a fémesen karistoló gitár bizarr kettőse a Psychocandy örök érvényű hangzását utánozza, ezt vegyítik a korai New Order letargikus diszkójával és némi My Bloody Valentine-os potméter-fetisizmussal. Nem rosszak a számok, de a valódi tartalom itt a forma. A dal csak ürügy, a pedálokban rejlik a mondanivaló. (Killer Pimp/Important, 2007) ***

Suishou no Fune: The Shining Star - Live A legnagyobb rosszindulattal sem lehet popzenének nevezni, amit a Suishou no Fune gitárduója művel. A hollófekete hajú, kizárólag fekete ruhában és fekete napszemüvegben mutatkozó páros mintha két Keiji Hainóból állna, pedig az egyikük nő. De nem csak a külsőségekben követik a spirituális alapokra helyezett gitárnyúzás fekete roninját: ösztönös és érzelmes, improvizációra épülő zenéjük közvetlen örököse annak a japán zajgitárhagyománynak, amit elsősorban Haino neve fémjelez. 2007 felfedezettjei ők, három lemezt (és egy kazettát) is kiadtak tavaly jó nevű amerikai szakkiadóknál. Ez a legfrissebb megjelenésű anyag 2005-2006-ban rögzített koncertfelvételek gyűjteménye, és talán az eddigi legszemléletesebb lenyomata elképzeléseiknek. Folkos ihletésű, lassú, csendes balladákra és sokkolóan hangos, vulkánszerű gitárkitörésekre egyaránt képesek. A gitárokat most dob kíséri, és a határozott ritmika összetereli a máskor szabadon kódorgó gitárhangokat. A lényeg azonban nem vész el, az önmagában is szabad dobkíséret irányt ad a zenének, de sohasem korlátozza azt. (Important, 2007) ****

Om: Pilgrimage Az Om lemezén nyoma sincs gitárnak, végig basszusgitár dörög. A baszszus-ének és dob felállású duó felbukkanása idején még inkább csak a zenészek múltja miatt kapott figyelmet (a kilencvenes évek alap-drogrockzenekara, a Sleep ritmusszekciójáról van szó), két hangszeres mantrametáljuk egyszer használatos ötletnek tűnt. De ez már a harmadik album, következetességük megkérdőjelezhetetlen, az irány pedig nyílegyenes: a Sleep Jerusalem lemezén hallható, soha véget érni nem akaró barlangi dzsemmelést folytatják, annak barbár hangvételét nehezen megfogható, de egyértelmű szakrális-sprituális szellemiségre cserélve. Ez a legkerekebb felvételük: ólomsúlyú, mégis emelkedett - karácsonykor is jó szolgálatot tett (a család iránti tapintatból persze csak fülhallgatón keresztül). (Southern Lord, 2007) ****

Mammal: Lonesome Drifter A végére maradt a csoda. A detroiti Gary Beauvais korábban magányos elektroterroristaként tesztelte zajlemezeivel szerény számú közönsége fizikai tűrőképességét, most azonban gitárra váltott, és elkészítette a tavalyi év legjobb lemezét - szuicid gitármonotónia kategóriában. Már a tízperces bevezetővel megbabonáz: mintha a Black Sabbath Iron Manjét játszaná, de az alapriff hat hangjából mindössze kettőt használ, azokat szajkózza rendületlenül. Később a gitár és a gyermekien egyszerű dobgépprogram mellé énekel is - ha hívhatjuk annak deprimált mormogását. Meglepő produkció, de semmiképpen sem mulatságos. A rekedt és visszhangos gitárzaj csupa magány és szorongás, Neil Young képe sejlik fel, amint egy rácsos házban penget a sarokba kuporodva, az ápolók meg unottan hallgatják. (Animal Disguise, 2007) ****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.