Sír a gitár - Négy új experimentális gitárlemez

  • Kovács Marcell
  • 2008. január 10.

Zene

Felaprították, eltüzelték, a hamuját széthordta a szél - többször is megesett ez a villanygitárral az elmúlt évtizedekben, de az valahogy mindig feltámadt, úgy tűnik, elpusztíthatatlan. Manapság nem áll rosszul a szénája, a legnépszerűbb műfajok, a metalcore, az emo, az indie mind gitáros zenék, de az új hangzásokkal kísérletezők is szívesen nyúlnak a laptop helyett (vagy mellett) a gitárhoz. Az izgalmas gitárzenék frontján a súlyos és egyhangú (szó szerint) gitármoraj (drone), a melodikus riffekből szőtt fátyolos zajfüggöny (a fapofa előadás miatt shoegaze), valamint a pszichedelikus rock, a folk és a free jazz ösztönösségét ötvöző neoprimitív gitárimprovizáció, illetve ezek mindenféle kombinációi jelentik a fő csapásirányokat.

Felaprították, eltüzelték, a hamuját széthordta a szél - többször is megesett ez a villanygitárral az elmúlt évtizedekben, de az valahogy mindig feltámadt, úgy tűnik, elpusztíthatatlan. Manapság nem áll rosszul a szénája, a legnépszerűbb műfajok, a metalcore, az emo, az indie mind gitáros zenék, de az új hangzásokkal kísérletezők is szívesen nyúlnak a laptop helyett (vagy mellett) a gitárhoz. Az izgalmas gitárzenék frontján a súlyos és egyhangú (szó szerint) gitármoraj (drone), a melodikus riffekből szőtt fátyolos zajfüggöny (a fapofa előadás miatt shoegaze), valamint a pszichedelikus rock, a folk és a free jazz ösztönösségét ötvöző neoprimitív gitárimprovizáció, illetve ezek mindenféle kombinációi jelentik a fő csapásirányokat. Zajlik Lou Reed Metal Machine Musicjának újrafelfedezése, ismét hozzáférhetők a Skullflower korai lemezei, a Sunn O))) közönségellenes zenéje divatos társalgási téma, és tavaly is felröppentek a hírek egy készülő My Bloody Valentine lemezről. Büszkén sírt a gitár 2007-ben, számos kiváló anyag jött ki bátor gitárjátékkal fiataloktól (pl. Ignatz, Birchville Cat Motel, Heavy Winged) és kevésbé fiataloktól (pl. Dead C, Sunroof!, Boris-Kurihara) egyaránt. Az év végi termésből mazsolázunk.

*

A Place to Bury Strangers: A Place to Bury Strangers A nyár végén jelent meg a New York-i gitárpoptrió bemutatkozó albuma, de talán nem haszontalan megemlékezni róla az új bakelitkiadás apropóján. 'k is a nyolcvanas évek iránti nosztalgia divatjának áldozatai, mint manapság annyian, de mellettük szól, hogy nem a táncolható ritmikára helyezik a hangsúlyt, hanem a szanaszét torzított, fejfájásig túlvezérelt gitárhangzásra. A zenekarvezető Oliver Ackermann civilben egy effektpedálokat gyártó kisvállalkozás főnöke, a lemez pedig kiváló referenciaanyag a cég számára. Első hallásra nyilvánvaló, hogy alázatos The Jesus and Mary Chain-rajongókkal van dolgunk, a fátyolos ének és a fémesen karistoló gitár bizarr kettőse a Psychocandy örök érvényű hangzását utánozza, ezt vegyítik a korai New Order letargikus diszkójával és némi My Bloody Valentine-os potméter-fetisizmussal. Nem rosszak a számok, de a valódi tartalom itt a forma. A dal csak ürügy, a pedálokban rejlik a mondanivaló. (Killer Pimp/Important, 2007) ***

Suishou no Fune: The Shining Star - Live A legnagyobb rosszindulattal sem lehet popzenének nevezni, amit a Suishou no Fune gitárduója művel. A hollófekete hajú, kizárólag fekete ruhában és fekete napszemüvegben mutatkozó páros mintha két Keiji Hainóból állna, pedig az egyikük nő. De nem csak a külsőségekben követik a spirituális alapokra helyezett gitárnyúzás fekete roninját: ösztönös és érzelmes, improvizációra épülő zenéjük közvetlen örököse annak a japán zajgitárhagyománynak, amit elsősorban Haino neve fémjelez. 2007 felfedezettjei ők, három lemezt (és egy kazettát) is kiadtak tavaly jó nevű amerikai szakkiadóknál. Ez a legfrissebb megjelenésű anyag 2005-2006-ban rögzített koncertfelvételek gyűjteménye, és talán az eddigi legszemléletesebb lenyomata elképzeléseiknek. Folkos ihletésű, lassú, csendes balladákra és sokkolóan hangos, vulkánszerű gitárkitörésekre egyaránt képesek. A gitárokat most dob kíséri, és a határozott ritmika összetereli a máskor szabadon kódorgó gitárhangokat. A lényeg azonban nem vész el, az önmagában is szabad dobkíséret irányt ad a zenének, de sohasem korlátozza azt. (Important, 2007) ****

Om: Pilgrimage Az Om lemezén nyoma sincs gitárnak, végig basszusgitár dörög. A baszszus-ének és dob felállású duó felbukkanása idején még inkább csak a zenészek múltja miatt kapott figyelmet (a kilencvenes évek alap-drogrockzenekara, a Sleep ritmusszekciójáról van szó), két hangszeres mantrametáljuk egyszer használatos ötletnek tűnt. De ez már a harmadik album, következetességük megkérdőjelezhetetlen, az irány pedig nyílegyenes: a Sleep Jerusalem lemezén hallható, soha véget érni nem akaró barlangi dzsemmelést folytatják, annak barbár hangvételét nehezen megfogható, de egyértelmű szakrális-sprituális szellemiségre cserélve. Ez a legkerekebb felvételük: ólomsúlyú, mégis emelkedett - karácsonykor is jó szolgálatot tett (a család iránti tapintatból persze csak fülhallgatón keresztül). (Southern Lord, 2007) ****

Mammal: Lonesome Drifter A végére maradt a csoda. A detroiti Gary Beauvais korábban magányos elektroterroristaként tesztelte zajlemezeivel szerény számú közönsége fizikai tűrőképességét, most azonban gitárra váltott, és elkészítette a tavalyi év legjobb lemezét - szuicid gitármonotónia kategóriában. Már a tízperces bevezetővel megbabonáz: mintha a Black Sabbath Iron Manjét játszaná, de az alapriff hat hangjából mindössze kettőt használ, azokat szajkózza rendületlenül. Később a gitár és a gyermekien egyszerű dobgépprogram mellé énekel is - ha hívhatjuk annak deprimált mormogását. Meglepő produkció, de semmiképpen sem mulatságos. A rekedt és visszhangos gitárzaj csupa magány és szorongás, Neil Young képe sejlik fel, amint egy rácsos házban penget a sarokba kuporodva, az ápolók meg unottan hallgatják. (Animal Disguise, 2007) ****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.