Koncert

Slash

  • - greff -
  • 2013. március 8.

Zene

Két évtized bőségesen elegendő ahhoz, hogy egy zenész neve kikopjon a köztudatból, a Guns N' Roses klasszikus felállásának tagjait mégis képtelen elfelejteni a nagyvilág. Persze, ha figyelembe vesszük, hogy a GNR a zenetörténet mindeddig utolsó önirónia-mentes, globálisan ható, bizonyos pillanataiban közveszélyesnek mutatkozó rock and roll sztárzenekara volt, melynek zenészei egy kihalóban lévő faj utolsó példányaiként őrzik magukban (illetve hordják arcukon) az igazi rocksztárság emlékszilánkjait, akkor nem is annyira meglepő, hogy aktuális turnéján a zenekar egykori szólógitárosát mindenütt súlyos telt házak várják - Budapesten a páratlan jegyvásárlási láz miatt egyenesen az Arénába kellett áttenni a bulit a PeCsából. Csütörtök este ráadásul távolról sem csupán nosztalgiázó öreg rockerek jöttek össze a jókora csarnokban: a küzdőtéren például hemzsegtek a gimnazisták.

A probléma csak az, hogy Slash aktuális zenekarának számai élőben sem nagyon igazolják a lelkesedés mértékét: egy-két markáns kivételt (Starlight, You're A Lie) leszámítva korrekt, rokonszenvesen nyers hard rock dalok ezek, amelyekkel 20-25 évvel ezelőtt az akkoriban igen erős Los Angeles-i színtér másodvonalába lehetett volna legföljebb jegyet váltani. Myles Kennedy énekesé igazán jó, de nem nagy hang, karizmája pedig maximum egy klubban tűnhetett volna elégségesnek, a többi tag meg tisztességesen dolgozó, arctalan háttérzenész. Vérbeli arénarockhoz ez kicsit kevés, de azért mindenki hozta, ami ezen a szinten már elvárható, úgyhogy pontos és laza volt az egész, és még a cilinderes-napszemüveges főhős (aki sokkal inkább egyben volt ezúttal, mint 2005-ben, amikor a Velvet Revolverrel járt Budapesten), a tradicionális bluesskálák máig egyik legkreatívabb bajnoka sem kente szimplán csak rutinból a számokat, de a legendás GNR-dalok nélkül ez a két órán át hömpölygő műsor igencsak nélkülözte volna a valós hullámhegyeket.

Papp László Budapest Sportaréna, február 7.


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.