Sziget

A férfikor kezdete - Deftones

  • - vincze -
  • 2011. augusztus 18.

Zene

Nagyon kevés úttörőnek mondott rockzenekar képes méltón átlépni a felnőttkor küszöbét, és hozzátenni valamit ahhoz, amivel kivívták a világhírnevet. A jobbik opció az, amikor a csapat egy jottányit sem változtat a kezdeti irányon - lásd mondjuk az AC/DC-t vagy a Motörheadet -, de ehhez persze szükséges, hogy ötvenévesen is hitelesen játsszák, amit húszévesen elkezdtek. A rosszabbik útra például a Metallica vagy a Paradise Lost lépett rá, akik először homlokegyenest más zenei (és imázsbeli) irányvonal felvételével görcsösen elutasították a korai sikeralbumaikat, később pedig "majd most megmutatjuk" alapon visszatértek hozzájuk. A Deftonesnak sikerült rátalálnia az arany középútra, hiszen úgy készítették el a fiatalkor dühétől és frusztrációjától feszülő első két lemezük (Adrenaline, Around The Fur) folytatásait, hogy képesek voltak óriásit fejlődni mind a dalszerkezetek komplexitása, mind a hangulatok zenei ábrázolása terén, és nem féltek lassabb, melankolikusabb dalokat írni - közben pedig egyáltalán nem tagadták meg a gyökereiket sem. Természetesen így sem lett mindegyik lemezük remekmű - a Deftones és a Saturday Night Wrist távolról sem százszázalékosak -, de a Chino Moreno énekes alkohol- és drogfüggőségét és a basszusgitáros Chi Cheng három évvel ezelőtti autóbalesetét túlélő zenekar tavaly azért egy faltól falig hibátlan lemezzel jelentkezett, amely a többnyire lassú, depresszív, mégis hatásos és egyáltalán nem egysíkú dalaival tökéletes lenyomata ennek a nehéz időszaknak. A Diamond Eyes kapcsán csak az a kérdés maradt nyitott, hogy ezek a dalok mennyire tudnak élőben érvényesülni, pláne egy olyan helyszínen, mint a Sziget idén szabadtérivé változott rockszínpada.

Nos, mint kiderült, tökéletesen - és pont az a tény mutatja a Deftones nagyságát, hogy egy fesztivált sem próbálnak megúszni azzal, hogy a műsort telepakolják a könnyebben emészthető dalaikkal, hanem be merik vállalni, hogy a felütésként, egy blokkban eljátszott slágeresebb témák (a Rocket Skates, az Engine No. 9, és az Around The Fur klipnótája, a My Own Summer) után egy olyan hangulati mélyrepülést mutassanak be, főszerepben a legnyomasztóbb, legdepressziósabb dalaikkal, amely minden más zenekarnál meggyilkolná a koncertet, a Deftones esetében viszont a katarzisig volt képes fokozni az élményt, méghozzá úgy, hogy tökéletesen hozták a sötét szobás zenehallgatás intimitását, megfejelve az élő előadás megrázó erejével és dinamikájával. A Deftones főművének tartott White Ponyról egyenesen hét dal is előkerült, köztük a koncert abszolút csúcspontjaként jellemezhető, irgalmatlan Knife Party és a ráadás előtt a Passenger-Change-kettős, köztük pedig olyan kiválóságok, mint a Diamond Eyes legnagyobb refrénjét tartalmazó You've Seen The Butcher, a cím nélküli anyag csúful belassított és visszafogott Minervája, vagy szintén az utolsó lemezről a Sextape, ami pontosan az a majdnem végig akusztikus, lebegős tétel, az ember nem is gondolná, hogy van zenekar, ami ezt koncerten előveszi. A nyomasztás után a ráadásban aztán tökéletes választás volt az Adrenaline két dühös tétele, a Root és a 7 Words, ami kellően oldotta fel a megelőző, majdnem egy óra depresszióját, és ugyan voltak dalok, amelyek odakívánkoztak még a programba - főleg a Bored és a Hole In The Earth -, ezzel a tökéletes hangzású, hibátlan hangulati ívű és irgalmatlanul feszesen lejátszott fellépéssel a Deftones nemcsak az év egyik legjobb koncertélményét adta, hanem azt is bizonyította, hogy képes volt belépni a zenekarok életében olyannyira kritikus férfikorba.

Rock-Metal Nagyszínpad, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.