sziget - SQUAREPUSHER

  • - minek -
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Alighanem a tavalyi zseniális klubkoncertje bizonyult sikeres beharangozónak, mert Tom Jenkinson/Squarepusher idei szigetes fellépése majdhogynem arénahangulatban zajlik - jórészt eksztázisig lelkesült, meglehetős tömeg fogadja a jelentős előadót, ami már magában is elképesztő. A citromsárga esőkabátban és horgászsapkában tündöklő Squarepusher az első etapban megküzd saját laptopjával: a basszusgitár-HD párbaj nyitányaként maga alá csűr valami erősen tört ütemű, elektronikus alapot, amely jó esélylyel idézi fel a hallgatóban a boldogult emlékezetű kora kilencvenes éveket.
Alighanem a tavalyi zseniális klubkoncertje bizonyult sikeres beharangozónak, mert Tom Jenkinson/Squarepusher idei szigetes fellépése majdhogynem arénahangulatban zajlik - jórészt eksztázisig lelkesült, meglehetõs tömeg fogadja a jelentõs elõadót, ami már magában is elképesztõ. A citromsárga esõkabátban és horgászsapkában tündöklõ Squarepusher az elsõ etapban megküzd saját laptopjával: a basszusgitár-HD párbaj nyitányaként maga alá csûr valami erõsen tört ütemû, elektronikus alapot, amely jó esélylyel idézi fel a hallgatóban a boldogult emlékezetû kora kilencvenes éveket. Azután e proto- és poszt-jungle ritmikákra (óh jaj, tetszenek még emlékezni a "drill & bass" mûfajnévre még a nem kevésbé kifejezõ "breakcore" elõtti idõkbõl?) épülnek saját virtuóz, de sosem öncélú (na jó: errõl néha megoszlanak a vélemények) basszusgitárfutamai. Ebben az élõ közegben teljesednek ki Squarepusher zenészi intenciói: finoman-durván dekonstruálni az általa különösen szélesen értelmezett fúziós zenei hagyományt, és a romokból létrehozni az új, immár teljesebb szintézist. Ebbéli igyekezete során sikerrel idézi fel bennünk a hetvenes évek dzsessz-funk-rock hibridjeit, meg a közelmúlt és a jelen matekmetálját - annyi bizonyos, hogy ördögi futamait, virtuóz dallamvezetését nem egykönnyen lehet követni. De van, akinek sikerül: a második fázisban dobos kollégájával vív eszméletlen hangszerpárbajt - erre mondták a nyolcvanas-kilencvenes években, hogy "dzsesszpunk", ami persze csak egy újabb buta skatulya. Persze sokat játszik az utolsó pár albumról, meg az idei, felemelõen beteg Numbers Lucent EP-rõl - de ha kell, elõvesz olyan klasszikusokat is, mint a Chris Cunningham rendezte videójáról elhíresült Come On My Selector. A végén hol szólóban, hol a dobos Alex Thomasszal kettesben bolondítja a mind jobban bevaduló népet - õrjöngõ siker és visszataps a vége, no és egy igen erõs ráadás.

A38-Wan2 Színpad, augusztus 16.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.