sziget - SQUAREPUSHER

  • - minek -
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Alighanem a tavalyi zseniális klubkoncertje bizonyult sikeres beharangozónak, mert Tom Jenkinson/Squarepusher idei szigetes fellépése majdhogynem arénahangulatban zajlik - jórészt eksztázisig lelkesült, meglehetős tömeg fogadja a jelentős előadót, ami már magában is elképesztő. A citromsárga esőkabátban és horgászsapkában tündöklő Squarepusher az első etapban megküzd saját laptopjával: a basszusgitár-HD párbaj nyitányaként maga alá csűr valami erősen tört ütemű, elektronikus alapot, amely jó esélylyel idézi fel a hallgatóban a boldogult emlékezetű kora kilencvenes éveket.
Alighanem a tavalyi zseniális klubkoncertje bizonyult sikeres beharangozónak, mert Tom Jenkinson/Squarepusher idei szigetes fellépése majdhogynem arénahangulatban zajlik - jórészt eksztázisig lelkesült, meglehetõs tömeg fogadja a jelentõs elõadót, ami már magában is elképesztõ. A citromsárga esõkabátban és horgászsapkában tündöklõ Squarepusher az elsõ etapban megküzd saját laptopjával: a basszusgitár-HD párbaj nyitányaként maga alá csûr valami erõsen tört ütemû, elektronikus alapot, amely jó esélylyel idézi fel a hallgatóban a boldogult emlékezetû kora kilencvenes éveket. Azután e proto- és poszt-jungle ritmikákra (óh jaj, tetszenek még emlékezni a "drill & bass" mûfajnévre még a nem kevésbé kifejezõ "breakcore" elõtti idõkbõl?) épülnek saját virtuóz, de sosem öncélú (na jó: errõl néha megoszlanak a vélemények) basszusgitárfutamai. Ebben az élõ közegben teljesednek ki Squarepusher zenészi intenciói: finoman-durván dekonstruálni az általa különösen szélesen értelmezett fúziós zenei hagyományt, és a romokból létrehozni az új, immár teljesebb szintézist. Ebbéli igyekezete során sikerrel idézi fel bennünk a hetvenes évek dzsessz-funk-rock hibridjeit, meg a közelmúlt és a jelen matekmetálját - annyi bizonyos, hogy ördögi futamait, virtuóz dallamvezetését nem egykönnyen lehet követni. De van, akinek sikerül: a második fázisban dobos kollégájával vív eszméletlen hangszerpárbajt - erre mondták a nyolcvanas-kilencvenes években, hogy "dzsesszpunk", ami persze csak egy újabb buta skatulya. Persze sokat játszik az utolsó pár albumról, meg az idei, felemelõen beteg Numbers Lucent EP-rõl - de ha kell, elõvesz olyan klasszikusokat is, mint a Chris Cunningham rendezte videójáról elhíresült Come On My Selector. A végén hol szólóban, hol a dobos Alex Thomasszal kettesben bolondítja a mind jobban bevaduló népet - õrjöngõ siker és visszataps a vége, no és egy igen erõs ráadás.

A38-Wan2 Színpad, augusztus 16.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.