Színház - Prága gyermekei - Hrabal: Sörgyári Capriccio

  • Csáki Judit
  • 2011. július 21.

Zene

Drabális és törékeny - ez Bohumil Hrabal írásművészete, ami nem hagyja nyugton sem a filmeseket, sem a színháziakat: muszájna a betűn kívül másképp is megjeleníteni ezt a különös keveréket. Újrateremteni azt a világot, amelyben hétköznapi emberek kis történetei élettel - anyaggal - töltik ki a nagy emberek által teremtett történelmet, és ők, a kicsik nőnek benne nagyra, tőlük felejthetetlen és igazi a világ. Most a Kőszegi Várszínház nyári truppja állt neki - tán inkább állt bele - ebbe az egyszerre bohózati és lírai hrabali világba, hogy színielőadást teremtsen belőle.
Sztorija - mármint hagyományos értelemben vett drámai története - persze nincsen: capriccio az egész, többnyire sörgyári. De története sok van, és nemcsak Pepin bácsi fantasztikus, kimeríthetetlen tárházából. Lőkös Ildikó és Znamenák István válogatta igen gondosan a Sörgyári capriccio, a Bambini di Praga, a Harlekin milliói és a Táncórák idősebbeknek és haladóknak anyagából azokat a figurákat (hisz' olyik többen is szerepel), akik mintegy magukhoz rántják az inkább elmesélhető, mint eljátszható történeteket, miközben ezekből az egymáshoz csak lazán kapcsolódó, monológ- vagy dialógformában megelevenedő anekdotákból mégiscsak összetapad egy nagy történet: az emberek élete.

Jó színészek jó alakítása - ez ennek a kellemesen hrabali estének a kulcsa. Znamenák rendezése erősen épít rájuk, és miközben kinek-kinek megvan a maga nagyobb jelenete is a kisebbek mellett, a figurák kerekdedségét, teljességét, hitelességét nem veszítik szem elől. Az epikus hömpölygés egy-egy jelenetváltásnál ugyan megakad, hisz' nem folyhat át mintegy magától értetődően a következő történetbe, de még ez sem zavaró: többnyire ügyes felütés tartja fenn a nézői kíváncsiságot a következő jelenetre.

Mariska, a sörgyári gondnok, Francin fiatal és szertelen asszonya körbebiciklizi a nézőteret, nagy gusztussal hajtja föl a negyedik korsó sört is (miután előtte gondosan lefújta róla a habot), és makacsul teker a következő "rendes asszony ilyet nem csinál" epizód felé. Levágatja a haját, a nagy rövidítési hullámban lenyiszszantja a szoknyáját is, és persze megmássza a sörgyár hatalmas kéményét Pepin bácsival. Radnay Csilla egyszerre mutatja a figura gyermeki báját és asszonyi furfangját - és tökéletes párját adja az idősebb Mariska szerepében Pogány Judit, aki megmutatja, hogy egyik tulajdonság sem mulandó. Mellettük csetlik-botlik és szeret szüntelenül a maga elfogódott, az örökös rosszallásba beletörődő, újra és újra megbocsátó módján a két Francin: a motorjával mindig lerobbanó Szabó Kimmel Tamás és a hajdani szerelmes gesztusokat nem felejtő Hollósi Frigyes.

És Francin bátyja, a halhatatlan, ikonikus Pepin bácsi (akit az író a valódi nagybátyjáról, Josef Hrabal íróról mintázott) persze hozza közismert történeteit, például a mosómedve-anekdotát ("Unatkozik? Vegyen mosómedvét!"), és rövidke, életre szóló vendégeskedése során harsány történetmesélésével alaposan fölkavarja nemcsak a fiatal pár, hanem az egész sörgyári igazgatótanács életét. Epres Attila lendületes komédiázásában mindig ott a csöppnyi szomorúság, hiszen halálokról, balsikerekről, az élet mulandóságáról és az ember gyarlóságáról szólnak ezek a vicces történetek.

Életre kel a Drogista, aki Gazsó György frenetikus nagyjelenetében az alkímia bűvöletéről és persze az örökös melléfogásokról beszél - a szenvedély és az állhatatosság kudarcokon átívelő győzelme ez; miközben ugyancsak ő az, aki Kovács Zsolt Táncmesterének irányításával magányosan topog és dobálja karját a nőhiányos táncórán. És a szögletes De Giorgi tűzoltóparancsnok, aki Kocsis Pál alakításában maga a megtestesült szerepazonosság: a sudár tartás öregedvén sem hajlik, pedig a szerep - épp a kéménymászás okozta tűzoltói fellépés során - bizony megroggyan kissé. A Mariska aranyhaja után mámorosan nyúló fodrász igazi kisember: Némedi Árpád egy lépéssel a többiek után, mindig a sliccét igazgatva igyekszik nagyon. Bezerédi Zoltán doktora is megtalálja a maga nagy pillanatát: Mariska pucér hátára borul áhítatosan, majd mély álomba zuhan. Bánfalvi Eszter hentesnéje hevesen kínálja és harapja a virslit, miközben le nem veszi szemét riválisáról, Mariskáról, akinek az ő hentes férje (Sarkadi Kiss János) mint egy királynői koronát, úgy kínálja mindig a sört. Spindler Béla az ápolót játssza: enyhén előredőlve egy egész sorsot mutat meg nekünk. És Egri Márta csípős nyelvű vénkisasszonya ugyanezt teszi elmaradhatatlan ridikülje szorongatásával.

Mondom: a színészek. Nyári csapat, amely ezúttal nem a kőszegi várban, hanem egy közeli udvarban kelti életre - szinte semmi kis díszletben: néhány, a sörgyárat idéző cső, egy-két bodega, egy kocsmaasztal és egy biliárdasztal van csak a színpadon; igaz, Cselényi Nóra jelmezei találékonyak és találóak, és a Kőszegi Fúvószenekar is jó - Hrabal fanyar, komikus, bölcs és életgazdag világát.

Van az elején és a végén egy pillangó. Beszáll - elszáll. Azt hittem, lesz galamb is, amit az ablakon kihajolva etet egy fáradhatatlan, ravasz öregúr - de nem volt. Mert nincs vége - csak abbahagyták.

Kőszegi Várszínház, július 15.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.