Színház - Szégyen. Pont - Tersánszky Józsi Jenő-Grecsó Krisztián: Cigányok

  • Csáki Judit
  • 2010. október 28.

Zene

A látvány mondja ki a legmélyebb igazságot a Katona József Színház Cigányok című előadásában: a cigányok elleni merénylet pillanatában a plafon alól körös-körül fekete festékcsíkok indulnak lefelé, csorog a házfalakról az ezúttal nem vöröslő, hanem feketéllő fájdalom. Mert vannak helyzetek, amikor az igazság nem bírja el az árnyalást, amikor nincsen egyrészt-másrészt, és nincsen de viszont.

A látvány mondja ki a legmélyebb igazságot a Katona József Színház Cigányok című előadásában: a cigányok elleni merénylet pillanatában a plafon alól körös-körül fekete festékcsíkok indulnak lefelé, csorog a házfalakról az ezúttal nem vöröslő, hanem feketéllő fájdalom. Mert vannak helyzetek, amikor az igazság nem bírja el az árnyalást, amikor nincsen egyrészt-másrészt, és nincsen de viszont.

Erős előadás ez, megveszekedettül erős; micsoda színészek jönnek-mennek a színpadon! - mindent elhiszünk nekik, pontosabban mindent elhitetnek velünk, mert az az ő módszerük, hogy a figurában mindig ott az ember, ennél hatásosabb valami pedig színházban nincsen. És a rendező, Máté Gábor - aki mesterien vezényli nemcsak a színészeket, hanem a többit is, a látványt, a zenét - teszi össze, hogy fokozza a hatást, és az fokozódik is. És akkor a hatás alatt álló néző azt sem tudja, kinek a nyakába varrja, hogy csak utóbb, már a hazafelé úton kezd el gondolkodni azon, hogy valami mégis hibádzik, vagy valamiből inkább túl sok van; hogy olyan az egész, mint egy nagy patikamérleg: nagyon korrekt és porciózós, ahelyett, hogy gyerünk, lovak közé a gyeplőt, hadd szóljon...

Mert ennek a színházi estének arról kellene szólnia, hogy embernek látszó vadállatok azért ölnek meg embereket, mert azok cigányok. És arról, hogy ez tűrhetetlen, még akkor is (vagy éppen azért), mert a levegőben lóg, illetve a parlamentben ül a fajelmélet maga; és a néma, illetve olykor nagyon is hangos helyeslés a társadalmi sunnyogás ködébe burkolja az öldöklést. És a Katona éppen azért a Katona, hogy ilyenkor csapjon a nagy színházi asztalra, és nem mellesleg belevágja a pofánkba azt, ami oda való. Társadalmilag meg színházilag - mert mindkettő fontos egy olyan időben, amikor a társadalom meg a színház politikailag favorizált része (micsoda baromság, hogy van ilyen egyáltalán) rossz ízlésű és/vagy rossz jellemű, ámde nagyhangú és frusztrált emberek gyülekezete, elenyésző kivétellel.

Tersánszky Józsi Jenő Szidike, illetve később Cigányok című darabjának alaphelyzetéből, szereplőiből voltaképpen átfordulhatna a dráma ebbe a kortársi valóságba a kortárs író kezén - akár Molotov-koktéllal és puskalövéssel is. Utóbbi eltalálja a Harkocsány nevű cigányprímást, akinek a családját féltékenységi dráma és egyéb belső feszültségek izzítják éppen. Danit, a fiatal prímást a boldogulás vágya meg a tehetetlenség kényszere löki be vőnek a Harkocsány-családba, miközben a szíve talán a nem cigány, bár a feleségére nagyon hasonlító szeretőjéhez vinné, aztán téblábol, csal, lebukik, aztán eldördül az a bizonyos lövés.

Innen pedig Grecsó Krisztián írta tovább Tersánszky darabját, vagyis hogy éppen nem Grecsó, hanem az élet maga. Tán jobb lett volna, ha Grecsót kevésbé köti a rögvalóság, amely tudvalevőleg amúgy sem kezes bárány a drámaíró számára; ha figuráit nem az újságok tudósításaiból rakja össze, hanem a drámai anyag sodrásából. Ha nem a hétköznapi értelemben vett, objektív igazságot keresi szenvedélyesen - mert akkor az van, ami most: a társadalmi előítéletek igazsága is oda kerül a színpadra, ekként igazolást nyer -, hanem a szenvedélyes színházi igazságot hagyja érvényesülni. Úgy, ahogy a főszereplővé felnövő Harkocsányné figurájában el- és megtalálta a művészi hitelességet magát: Szirtes Ági alakításában nem az a fontos, hogy ilyen cigány asszony igaziból van-e vagy nincs, hanem hogy ott él a színpadon, eleven vádirat, szégyelljük magunkat.

A remek és annál is jobb színészi alakítások - Szacsvay László, Keresztes Tamás, Kovács Lehel, Bezerédi Zoltán, Pálmai Anna, Bán János, Rajkai Zoltán és a többiek - egyszerre elégítik ki és fokozzák a várakozásunkat; Fekete Ernő nyomozója aztán a maga zsigerileg ismerős, egyszersmind hátborzongatóan rokonszenves figurájával hirtelen kinyitja a szemünket: ha nem vigyázunk, máris ott vagyunk a nagy, össztársadalmi egyrészt-másrésztben.

Hát nem. A megélhetési (cigány) politikus egy másik darabban lopjon, ne ebben; a (cigány) apa egy másik darabban kefélje a lányát, ne ebben; a sunyi és tussolásra edzett rendőrök gazemberségét ne tompítsák holmi cigánynak vélt gazemberségek, legalábbis ne itt és ne így, és ne együtt, és ne már, hogy az úgynevezett politikai vagy akármilyen korrektség odanyomuljon a színpadra, mint afféle másik serpenyő. A színház nem a hétköznapi vagy a jogi igazságszolgáltatás terepe, hanem a művészié; Máté Gábor rendezői üzenete - igen, az - nem kevesebb és nem más: szégyen, szégyen, szégyen, hogy cigányokat ölnek azért, mert cigányok, akik a mieink méghozzá, a Katona jól tartott társulatáé és közönségéé is.

Francba a rögvalóság diktálta egyensúlyozással: merő hamisítás az egész.

Katona József Színház, október 15.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.